Eksperthjælp: baby 1 måned, søvn og kontakt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.365 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. april 2010

Lisbeth Jess

"baby 1 måned, søvn og kontakt"

Hej Lisbeth,

Jeg har en datter på 1 måned som har et meget godt sovehjerte.

Jeg er lidt i tvivl om jeg griber det rigtigt an - vores dag ser typisk sådan ud:

Kl. 07.00 - vågner, får skiftet ble, ammes.

Herefter har vi ca. 30-45 min. hvor hun er vågen og vi snakker og synger, ligger lidt på maven på legetæppet eller leger "hjulene på bussen drejer rundt", mens vi laver lidt forskellige øvelser.

Når hun begynder at gabe, plejer jeg at lægge hende ind i hendes seng efter ca. 3 gab. Der kan hun godt ligge og pludre lidt, men falder som regel i søvn efter alt lige fra 5-20 minutter. MEN når hun så ligger der og det tager lidt tid at falde i søvn, kan jeg godt få lidt dårlig samvittighed, selvom hun ikke græder eller virker utilfreds - burde hun hellere ligge hos mig og falde i søvn istedet for alene i sin seng? Som regel sover hun et par timer, og så gentager ovenstående sig. Nogle gange falder hun i søvn lige efter hun har spist = 0 vågentid. Så plejer jeg at have hende liggende lidt hos mig, hvorefter jeg bærer hende ind i hendes seng.

Jeg synes nemlig at SP'en siger meget om at hun skal have masser af kropskontakt, men det får hun jo ikke når hun ligger i sin seng og sover? På den anden side, synes jeg også lige så godt at hun kan ligge derinde og jeg kan få ordnet nogle ting, frem for at være bundet til sofaen af en sovende baby?

Håber du kan rådgive mig lidt.

Lisbeths svar

Hej !

Tillykke med pigen, det lyder som om I to har fundet en rigtig god rytme allerede, nyd det..

Et så lille barn skal have mad, sove og selvfølgelig også kropskontakt med nærvær, alligvel er det også godt for dem nogen gange med alenetid,. Hun lyder som om hun nyder at ligge og snakke lidt, og falder glad i søvn. Hvis hun var ked af det, manglede noget så ville hun kalde på dig, d.v.s græde.

Hvis du synes 20 minutter er for længe kan du jo gå ind til hende , og småsnakke lidt og se hvad der sker. 

Når hun bliver  en smule  ældre kræver hun mere kontakt, så skal du være mere klar til at give hende både nærvær og leg.

Hvis hun sover dejligt i sin seng så fortsæt du endelig med det, hun får jo også kropsskontakt når du ammer og sidder og snakker med hende.

Stol på at du er den, der er bedst til at læse dit barn,og giver hende alt det hun har brug for.

Hun tager vel fint på og stortives, så husk og nyd det.

Fortsat held og lykke med hende. 

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.