"Gåstol til 7 mdr. baby"
Hej Stine.
Jeg har en søn på snart 7 måneder, for omkring 1½ måned siden købte jeg en gåstol til ham, som jeg har haft meget glæde af. Der skal hele tiden ske noget og han ikke gider ligge særlig længe på gulvet. Når han ligger på gulvet er han begyndt at skubbe sig frem og rulle rundt osv. men han bliver hurtigt utilfreds og så er det at jeg sætter ham over i gåstolen og så bliver han glad og farer rundt fra det ene rum til andet, han er meget aktiv når han er i gåstolen, han følger efter mig når jeg f.eks. støvsuger og ordner andre praktiske ting. Jeg har fornylig hørt mange negativer ting omkring gåstole og er nu blevet bekymret for om jeg har gjort noget forkert ved at købe den.
Han er begyndt at ryste meget på hovedet, her inden for den sidste uges tid, ved ikke om det skyldes at han har opdaget hans hoved eller om det er noget med hans motorik?
Jeg ønsker selvfølgelig det bedste for mit barn, men gåstolen er en rigtig god aflastning, da jeg er meget alene med ham og har brug for et pusterum en gang i mellem.
Med venlig hilsen
Lisa
Stines svar
Kære Lisa
Sundhedsstyrelsen fraråder brug af gåstol (og hoppegynge), fordi det kan hæmme barnets motoriske udvikling.
Det betyder selvfølgeig ikke, at alle børn, der sidder i gåstol, vil blive dårlige eller sene til at lære og kravle og gå, men man bør bruge den slags udstyr med omtanke.
Man kan sige, at i mange situationer i løbet af dagen, placerer vi vores babyer uhensigtsmæssigt af hensyn til vores (de voksnes) hverdag: I autostolen i bilen og indkøbsvognen, i skråstolen, i barnevogn og høj stol med puder som støtte endnu før barnet selv kan sidde, og nogle også i gåstol eller hoppegynge.
Prøv at tænke over, hvor mange gange i løbet af dagen din søn sidder på en af ovennævnte måder, og overvej om gåstolen bliver for meget af det gode.
Du nævner ikke, om han kan sidde selv uden støtte på gulvet. Det er ikke alle 7 mdr. der kan det endnu, og derfor skal man være forsigtig med at placere dem siddende i diverse stole. Deres muskler er endnu ikke stærke nok, og derfor vil de komme til at sidde uhensigtsmæssigt.
Det er vigtigt, at barnet bruger det meste af sin vågne tid på at træne sine muskler - motorikken, og udforske verden gennem kroppen. I en gåstol bruger din søn ikke sine muskler på en naturlig måde, og han sanser heller ikke omgivelserne gennem sin krop. Når han fx støder ind i ting, er det gåstolen, der rammer og ikke ham selv, og dermed træner han sin rumlige sans forkert.
Det er helt normalt, at din søn bliver frustreret/utilfreds. Han er begyndt at kunne bevæge sig rundt, men det er hårdt arbejde, og det går ikke så hurtigt, som han godt kunne tænke sig. Men det er et vigtigt led i hans udvikling. Frustration opstår lige inden, man har lært det, som man nu er i gang med at lære!
Dermed ikke sagt, at du bare skal lade ham være, når han bliver utilfreds. Det bedste du kan gøre, er at opmuntre ham til at fortsætte. Vær opmærksom på, at du bruger masser af tid på at give ham den slags opmærksomhed.
Din opmærksomhed er selvfølgelig også en grund til, at han gider at ligge så længe på gulvet for sig selv. Han er et socialt væsen, og vil være sammen med dig:-)
Men det er klart, at du ikke kan give ham opmærksomhed hele tiden
Du kan måske bære ham i en slynge, imens du ordner ting. I en slynge vil han få masser af kropskontakt, og han kan følge med i hvad, du laver. Han vil være i bevægelse, fordi du er i bevægelse. Du vil bedre kunne mærke, når hans krop bliver træt af at sidde i samme stilling (i modsætning til gåstolen, hvor du ikke har samme føling med ham). I en slynge vil han også falde til ro, når han bliver træt.
Du skriver selv, at der skal ske noget hele tiden. Sørg for at stimulere ham gennem sang, sansemotorisk leg, massage og ture udenfor flere gange om dagen, for på den måde bedre at få tilfredsstillet hans behov for aktivitet. Måske vil det også have den virkning, at han sover mere, og dermed giver dig længere eller flere pusterum i løbet af dagen!
Jeg håber, mit svar kan gøre dig mere afklaret omkring dit valg.
Mht. hans hovedrysten, så er det helt normalt! Han har lært at styre sit hovede på den måde, og det er sjovt, synes han;-) Jeg har set mange babyer ryste på hovedet og andre skøre ting!
Kærlig hilsen
Stine
Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.
Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk