"23 måneder, hvor lang tid ved middagsbordet."
Hej Lisbeth!
jeg er mor til en dreng på 23 mdr. mit spøgemål er . hvor længe skal mit barn sidder ved bord. min kærste og mig kan ikke bliver endig om hvor længe vores søn skal bliver ved bord. jeg har et spøgemål til. min svigemor og svigefar har ikke fast spisetid som vi har. er der nogle jeg kan godt. jeg synes bliver det er godt at har fast tid. ligeså sengetid.
jeg håber at du kan giver mignogle god råd.
med venlig hilsen
elisabeth møller
ps min svigemor og svigefar høre ikke efter hvad jeg sige til dem
Lisbeths svar
Hej Elisabeth!
En to årig er svær at fastholde i meget lang tid ved et måltid.
Hvis I kan formå at få ham til at sidde og spise hyggeligt og rart med jer, småsnakke med ham, lære ham at spise det mad der står på bordet.Gøre måltidet til en hyggelig og dejlig stund hvor forældre og barn nyder mad og hinanden, så er det en god ting.
Når han er færdig, der går måske et kvarter til 20 minutter, så har han nok ikke lyst til at sidde mer,det er så her I skal blive enige om,enten at han skal sidde, ellerr lade ham gå og lege lidt med sit legetøj.
Nogen kan sikkert holde lidt længere på børnene, det indebærer at vi voksne involverer os med dem, lader dem selv øse op af små skåle, have en lille kande med vand de selv skal hælde af, inddrage dem mest muligt. En 2 årig kan også være glad for at dække bord og være med i et køkken.
Jeres enighed skal I klare inden måltidet, der er ikke noget værre end at sidde og spise og der er dårlig stemning.
M.H.T dine svigerforældre, vil jeg anbefale dig/jer at spørge dem: Om I kan spise ca ved den tid af hensyn til barnet og hans rytme.
Jeg tror de fleste bedsteforældre vil gøre alt det de kan for at tilgodese deres børn og børnebørn.Det skal bare siges på en omsorgsfuld måde.
Alligvel er det også vigtigt både at respektere de unge forældres grænser og opdragelsesmåder, samt også holde fast i egne grænser.Gensidig respekt og omsorg for hianden er vigtig.
Håber du kan bruge nogen ting til selv at være klar i dine udmeldinger omkring dig og dit barn.
held og lykke med projektet.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk