Eksperthjælp: 3,5 år vil ikke sige til , når hun skal på toilttet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

676 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. april 2010

Lisbeth Jess

"3,5 år vil ikke sige til , når hun skal på toilttet."

Hej lisbeth.

Jeg skrev til dig for et stykke tid siden vedr. min pige M. der havde utroligt mange tisseuheld. Det er blevet meget bedre efter hun har fået dræn i ørerne, så nu håber vi foråret tager det sidste

Men nu har jeg et spørgsmål jeg håber du kan hjælpe mig med igen. Hendes tvillingesøster S. har været renlig siden december og har aldrig et eneste tisseuheld. Desværre kan hun bare slet ikke finde ud af at sige til når hun skal lave stort. I en lang periode har vi givet hende moxalole fordi hun havde tendens til hård mave og gemte på afføringen. Men den er nu normaliseret.

Hun går og laver i trusserne og kommer ikke og siger til når hun har gjort det. Jeg har prøvet både det ene og det andet og har også sagt at hun bare skal sige til hvis hun gerne vil have en ble på. Nogle gange har jeg givet hende en på når der er kommet lidt og så kommer resten efterhånden når bleen er kommet på.

Men jeg vil gerne have et råd til hvad vi kan gøre for at inspirere og give S. lysten til at komme og sige til når hun har lavet og endnu hellere lære hende at få det gjort på toilettet eller i det mindste i bleen.

Håber du kan hjælpe os for det er efterhånden lidt dyrt i underbukser for de er sørme ikke nemme at få rene efter sådan en omgang

Vh. T.

Lisbeths svar

Hej T.

Det lydert godt at det går bedre med den ene pige efter hun har fået dræn i ørerne.nu behåver hun heller ikke bruge al sin energi på at høre, hvad der bliver sagt.

Nu til S.

Hun siger til når hun skal tisse uden uheld,og det er så flot.Men når hun skal have afføring,vil hun ikke sige til.og det kommer i bukserne, og ja det er frustrende.

Hun har i en perode fået moxalole for afføringen, og det har hjulpet, skriver du.

Desværre har det ikke hjulpet på hendes hukommelse omkring hård mave. Det gør så ondt at have hård mave, og de små husker det ubevidst i meget lang tid.

Min første tanke er, om der har været en børnelæge indover, og I er fulgt i et børneambulatorium. Det håber jeg i er, for det er en svær problemstilling når et barn er forstoppet. Det er børnelæger og sygeplejerske så gode til at råde om.

I kan hjælpe hende med at lave faste toiletbesøg. Hav god tid om morgenen, lad hende starte med et glas vand, lige så snart hun er vågen.Sid længe til morgenmad, som man nu kan, når der sikkert også er et arbejde at passe.Hun skal have fiberrig morgenmad, havregrød, øllebrød, eller rugbrød med kerner. Rigeligt at drikke til.

Bagefter er det toilettet, der kalder. Sæt jer med hende, læs en bog, syng eller hvad hun nu synes derer rart,5-10 minutter, er nok minimum. Det er ikke sikkert der kommer noget. Alligevel er faste toiletbesøg en nødvendighed, for at hun kan lære en rutine. Du ved hvornår hun plejer at have aff, morgen eller aften. Hvis ikke hun får afføring under et toiletbesøg, så vil jeg anbefale du giver hende en ble på uden at spørge hende. Den kan skiftes let.

Toiletbesøg efter de 3 hovedmåltider er vigtigt. Børnehaven har nok ikke mulighed for at sidde med hende, men de kan følge hende ud, give en  hende en bog og lidt tid til at forsøge..

Udover den fiberrige kost, og meget at drikke,så skal hun også bevæge sig rigtig meget, det gør hun sikkert også. men hoppen og dansen til musik er en god motionskilde, som igen befordrer fordøjelsen.  

Hvis hun ligger på ryggen i sofaen, eller sengen, kan du lave sjov med hendes ben, bøj et af gangen, og lade hende trække det ned mod maven, det giver god massage til tarmene, og så sir det klask mod bar hud. Det har  mange børn fornøjelse af.

Vi kan få vore børn til rigtig mange ting.Men at spise og at få dem til at få afføring. det er  to områder hvor vi ikke kan  forcere, hvis ikke de selv vil.Derfor jo mere afslappet vi selv er omkring det, jo mere slapper barnet af. Det er ikke det samme , som at vi ikke skal bede om hjælp, når det er nødvendigt.

Det blev langt, håber du kan bruge nogle af mine betragtninger.

Fortsat held og lykke med dem begge to.

Varme hilsner

Lisbeth Jess,

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.