"Pige knapt 4 , 5 år, tisser af og til i bukserne. Råd!"
Hej...
Ja, ved snart ikke hvad vi skal gøre...
Vores datter på 4 år og 4 mdr tisser stadig i bukserne on/off.
Hun blev blefri da hun var 2 år og 11 mdr, hun ville selv og ingen problemer. I perioder tisser hun aldrig i bukserne og andre gør hun det 4 gange om dagen.
Altså der kan gå 3 uger uden problemer og så 1 uge er det pludselig hele tiden.
Der sker ingen ændringer i hendes liv rigtigt, har været meget obs i forhold til ny lillebror osv, men det har intet ændret.
Hun er blevet tjekket ved lægen og fejler intet, har snakke med Bh og de siger det meget normalt. Men syntes det synd for min pige.
Hun får ikke skæld ud når det sker.
Vi har prøvet med klistemærkeark for at se om det lige kunne fange hende, men nej.
Hun sover også stadig med natble som hun ellers gerne vil smide, men hun har en meget våd ble når hun sover, vi har sagt når hun ikke har haft uheld i 7 dage må hun prøve men det hjælper heller ikke.
Vi vil ikke presse på, blot støtte op om at hun kan. Hun har aldrig lavet i bukserne...
Kan vi gøre noget? Eller skal vi bare acceptere det og så det vender lige pludselig?
Værre er næsten at når hun har haft uheld er det ikke altid hun siger det leger bare videre så det irritere hende ikke...
Syntes bare at nu er der gået SÅ lang tid siden hun smed bleen...
Frygter helt at tage bleen fra min dreng i frygt for at stå det samme.... Han bliver 3 år nu her.
Ved man ikke giver ble på igen når den er smidt, men ville det være en ide at prøve forfra?
Håber der er hjælp eller gode råd at hente...
Lisbeths svar
Hej Michelle!
Det er også frustrende, når nu hun blev så tidligt renlig, trods ankomsten af en lillebror, og hun stadig tisser i bukseren ind i mellem.
Hun har været renlig i meget lang tid, og det er så flot, at hun selvfølgelig ikke skal have ble på igen. Alligvel er der nogen ting I kan gøre.
Det er helt normalt med et barn i den alder at hun fordyber sig så meget i sin leg, at trangen til at gå på toilette undertrykkes, og så lige pludselig kan hun ikke holde sig mer.og hun tisser i bukserne. Er legen fantasisk god , ja så er glæden større over den end ubehaget over våde bukser.
I kan hjælpe hende på vej med nogle rutiner, det samme kan børnehaven.Rutiner omkring toiletbesøg,før og efter maden, inden legen, inden afgang ud af huset, inden sengetid, m.m. Og det er her hun skal hjælpes.
Børn siger ofte, de ikke skal tisse, for de mærker måske ikke lige trangen. Derfor er det godt at sige. Måske skal du ikke tisse, alligevel vil jeg gerne have, at du sætter dig, og ser om der kommer en tår. OFte kommer der en tår.
Den rutine kan let indarbejdes hos barnet. bed børnehaven om hjælp dertil, hvis ikke I allerede har en aftale derom.
De hyppigere tolietbesøg vil sikkert også hjælpe på natbleens mængde af tis. Den tror jeg ikke i kan fjerne førend den er tør, når hun vågner om morgenen.Så lige så snart hun vågner af med bleen .
Nogen gange kan det være en hjælp, at bære hende ud , sovende, og lade hende tisse, inden I går i seng. Det kan klares uden barnet vågner.Det er et spørgsmål om I orker.
I kan også vælge at tage den med ro, og det med at være tør om natten, det kommer lige pludselig.
Lillebror skal nok blive renlig her i sommer. introducer ham til w.c/ potte, også selvom der ikke komme rnoget. Lad far vise ham , hvordan han tisser, nogen drenge er så glade for at få lov til at stå op , holde i deres penis /tissemand og se der kommer tis ude af den . Det kan blive en sport at se, om der kommer noget.
Det er så godt ,at der ikke kommer skældud af munden på jer, omvendt tror jeg heller ikke at lokken med klistermærker hjælper. Ros dem når det går fint, og ingen andre kommentarer end hjælp med tørt tøj, når det går galt.
Jeg håber du får glæde af mine betragtninger. Fortsat held og lykke med de dejlige børn.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk