"Renlighedstræning, 2 år og 5 mdr."
Hej Lisbeth
Jeg er mor til Maddie som er 2 1/2 aar og Emma som er 9 mdr.
Jeg er gaet igang med at traene Maddie til at smide bleen. Det skal siges at hendes potte har jeg koebt for mere end 1 aar siden og har engang imellem proevet at faa hende til at sidde paa den med/uden toej paa saa hun skulle vaenne sig til tanken, men hun har aldrig vist interesse til at sidde paa den. Hendes dukker mm har hun sat paa den, men hver gang jeg har proevet at faa hende til at sidde har hun ikke villet.
Saa nu har jeg taget bleen fra hende, de sidste 3 dage, og hun tisser overalt, men naegter at sidde paa potten eller toilettet. Ingen af delene interesserer hende. Vi har provet at bestikke hende m klistre maerker , cholade mm, men nej hun naegter og vi tvinger hende heller ikke.
Synes at vi har forklaret hende mange gange at hun skal sige til naar hun skal tisse og vi prover at faa hendes venner som er traenet til komme hos os, saa hun kan se at de sidder paa potten, men intet hjaelper. Det skal dog siges at det er 3. dag nu. Saa jeg ved ikke om hun skal have mere tid uden ble eller om hun bare ikke er klar?
Da hun havde ble paa og tissede i den saa sagde hun det altid og vil skiftes. Men nu siger hun til naar hun er igang m at tisse i bukserne...og vi skynder og tager hende til toilettet, traekker bukserne ned og vil saette hende paa potten, men hun stritter m kroppen og tuder.
Er der noget andet vi kan gaere? Jeg synes at jeg er ved at loebe toer for ide , eller er jeg maaske for utaalmodig? Vi har aldrig skaeldt hende ud naar hun tisser paa gulvet og vi er positive mht forklare mm.
Synes ogsaa at man hoere nogle siger at et barn er klar til potte traening naar de siger hvad de vil have mm og at de burde vaere klar naar de er mere end 22 mdr, ogsaa hoerer man andre sige nej nogle boern er ikke klar foer de naermest er 4 aar! Hvilket er langt tid synes jeg. Synes at der er forskellige holdninger til det generelt...
den fortvivlede
Den fortvivlede
Lisbeths svar
Kære du!
Jeg forstår du er fortvivlet, for du vil så gerne træne din datter til at smide bleen, og hun vil bare ikke.
Deter forståeligt at Maddie ikke vil, for hun er ikke glad for potten eller toilettet, og hun har endnu ikke kontrol over at sige til før hun skal tisse, men kun når hun er i gang.
Glæd dig over det, og giv hende en ble på igen,inden hun går helt i baglås omkring det at smide bleen.
Når børn smider bleen er det et samspil med lyst fra barnet til at blive renlig.og støtte fra forældrene. Man kan godt som forældre introducere potte og W.c. , men man kan ikke få barnet til det førend det er klar.
Maddie lyder ikke klar, så jeg vil foreslå dig at tage en lille pause lige nu, giv slip på tilbud om potte og w.c.Skift hende når hun siger til.
Nu bliver det snart så varmt i vejret at det hele bliver lettere
. Selvom hun lige nu ikke er klar, så kan hun om et par måneder godt være så interesseret at hun er klar til at smide bleen.Når hun se andre børn bruge w.c. og gå uden ble, så komme rinteressen også fra hende..
Jo mindre I gør det til et problem jo lettere går det.
Held og lykke med projektet
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk