"Leg med 2 mdr. baby"
Hej Stine.
Jeg fødte i januar en smuk lille prinsesse, som jeg elsker over alt på jorden.
Jeg er uddannet pædagog, men har ikke haft noget med så små børn at gøre før.
Jeg elsker at se babyen ligge på sit aktivitetstæppe, men jeg har bemærket at hun bliver hurtigere og hurtigere træt af at ligge der.
Mit spørgsmål går ud på; Hvor meget og hvordan kan jeg fysisk aktivere hende. Både så hun bliver stimuleret, udvikler sig som hun skal, men også for at frembrige en evt fysisk træthed. Jeg er på ingen måde ude på at overstimulere, men kunne godt tænke mig nogle alternativer til at "cykle og klappe kage!".
Ser meget frem til dit svar.
Babyens Moar!
Stines svar
Hej!
Du har måttet vente lidt på svaret, for jeg har holdt påskeferie.
Din baby er fyldt 2 mdr. og har stadig meget brug for tæt kontakt. Hun er netop begyndt at erfare, at hun ikke er i symbiose med dig, men er sig selv. Det er et stort skridt i udviklingen, og når du skriver, at hun ikke længere har lyst til at ligge så længe på sit legetæppe, kan det godt hænge sammen med det udviklings"hop" og hendes voksende behov for social aktivitet. Det er fint at kigge på farver og former, men et levende ansigt og en stemme, der taler er meget mere interessant:-)
Du har måske også lagt mærke til, at hun er begyndt at opdage sin krop. Hvis du deltager i den "opdagelse", vil du stimulere den naturlige udvikling, hun er i. Derfor er cykle og klappe kage godt, og du kan variere øvelserne ved at lave krydsbevægelser og ved at strække og bøje arme og ben forsigtigt.
Babymassage er også rigtig godt for kropsbevidstheden. Det kan være en god idé at lave babymassage en gang om dagen. Nogle gør det i forbindelse med bad, men det behøver man ikke. Nogle gange kan det være stimulerende nok at bade og blive tørret!
Det er godt at få styrket nakke-, mave- og rygmuskler, så maveliggende lege er rigtig godt.
Du kan lægge dig ved siden af hende på gulvet og studere legetøj.
Du kan lægge dig på ryggen med knæene løftet og placere hende på dine skinneben, så I har øjenkontakt. Vip benene frem og tilbage og op og ned og lad hende "falde" ned i din favn.
Du kan også bruge en badebold eller en gym-ball, hvor hun kan ligge på maven, imens du ruller hende frem og tilbage og fra side til side ligeså forsigtigt.
De sidste to øvelser er også godt for balancen. Andre balanceøvelser er:
Gynge i et lagen eller en hængekøje.
Løfte hende op med dine hænder om hendes hofter/lår ,så hun hænger med hovedet nedad.
Sang og samtale er også vigtigt (uanset, hvor godt, du synes, du synger;-). Jeg bruger sang til alle de ovennævnte øvelser, men det er jo lidt svært at gengive i en mail, så syng bare, hvad du har lyst til! Og syng også uden at lave fysiske aktiviteter. Sid med hende i favnen eller bær hende i en slynge, imens du synger eller fortæller, hvad I laver/ser.
Hvor meget du kan lege med hende, er svært at sige, for små børn behov er meget forskellige. Lær hendes signaler at kende og respekter dem. Giv hende opmærksomhed og leg med hende, når hun ikke gider at ligge for sig selv. Stop, når du kan se og fornemme, at hun bliver træt af legen. Øv dig i at tolke hendes bevægelser og lyde, så hun ikke behøver at blive ked af det/vred, før du reagerer.
God fornøjelse!
Kærlig hilsen Stine
Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.
Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk