Blebørn presses op i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

670 visninger
1 svar
0 synes godt om
6. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nyhed fra nettet - fra avisen.dk

Pladsmangel og dårlig økonomi tvinger pædagoger til at rykke vuggestuebørn videre til børnehaverne alt for tidligt.

To år og ti måneder, så er det tid til at smide bleen og rykke op i børnehaven. Grænsen er sat af pladsanvisningen i Københavns Kommune og er lavet ud fra en pædagogisk vurdering.

Men mange vuggestuebørn bliver sendt videre til børnehaven før tid, og det er ikke pædagogik, der ligger bag beslutningen. Institutionerne prøver at lappe huller i budgettet, efter kommunen har tvunget dem til at spare.

Det kan gå hårdt ud over vuggestuebørnene, når de kommer for tidligt i børnehave, hvor der ikke er lige så mange voksne til at tage sig af dem.

"Hvis der ikke er et tilstrækkeligt antal voksne til en gruppe med så små børn, så vil det gøre det sværere for børnene at udvikle de færdigheder, som de kun kan udvikle sammen med voksne," siger Grethe Kragh-Müller, der er lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2010

Cris

Jeg bliver så ked af det i mit hjerte, når jeg hører, at man prøver at spare med enten børn eller ældre (de ældre fordi de har arbejdet hård hele livet og de fortjener nogle rolig og dejlige sidste år de deres liv) Institutioner er fundamentet på den danske samfundt. Vi kan gå på arbejde og tjene penge og betale skal fordi vi har det godt med at aflevere børnene i nogle gode institutioner. Men hvis de bliver ved og ved med at spare på det, hvordan ville vores børn har det? Og så vi mødre tænker på det og gider ikke at bruge så mange krafter på arbejde, vi har en indre behov at skynde os fra arbejde for at hente børnene... Mange politiker praler om at i DK er der en god system og at børnene skal få plads i gode institutioner. Efterhånden kan jeg ikke længere se, hvad de mener... hvis de bliver ved og ved med at spare så er der ikke så meget forskel på den danske system eller den fra andre lande som betaler en lavere skat.

Måske kan de prøve at spare på andre område? Jeg så en udsendelse om folk som er sygmeld for altid, når de egenlig kunne finde et job efter et par år efter de har været syge! Jeg har forstået, at i Holland har de sparet simpelthen så mange miljoner på det, bare for at hjælpe nogle til at integreres igen på arbejdsmarket. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.