Eksperthjælp: 10 uger mælk nok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.180 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. april 2010

Lisbeth Jess

"10 uger mælk nok?"

Hej Lisbeth.

Jeg har to spørgsmål til dig. Det ene handler om mængeden af modermælk.

Jeg har lige givet min dreng på 10 uger bryst, efter han har sovet to timer ude i barnevognen. han virker meget sulten, og taer ivrigt fat i brystet, efter ikke så lang tid, begynder han at vride sig men stadig søge og tage fat. Han vrider sig og blir sur, mne virker stadig sulten. Jeg prøver at bøvse ham og lægge ham til igen. Har tager nu fat, emn kun et øjeblik for så igen at vride sig og klynke. Jeg prøver så at gi han det andet bryst, og der tager han fat og spiser, nogen lunde lige så lang tid som ved det første. Derefter vrider han sig igen og og klynker. Prøver igen at bøvse ham og lægge til og det samme sker. Han vil meget gerne ha sin sut begefter og er nu blevet lagt ned og lege på sit tæppe.

Jeg har lige prøvet at mælke ud via en manuel håndpumpe og der er ikke mere mælk i mine bryster, der kom højest to teskefulde ud og så ikke mere. Mit spørgsmål er om jeg har nok mælk, han virker som om han godt kunne spise mere?? Og skal jeg evt blive ved at mælkeus med pumpen når han har spist for at prøve at sætte produktionen op??

Vi prøvede at veje ham igen herhjemme via en alm bade vægt og det ser ikke ud til at han har taget på de sidste 10-14 dage..

Han er 10 uger gammel i morgen og vejer 5300 g. Ved fødslen vejede han 3450.

Mit andet spørgsmål handler om hans sove rytme, hvis men da kan snakke om at en lille dreng på 10 uger har sådan en.

Vores dag ser nogen lunde sådan her ud: vågner kl 7 og spiser, hygger derefter og leger, spiser igen kl 9 og bliver lagt ud og sove mellen 9 og 10. Sover gerne et par timer og vågner og er sulten, spiser derofr gerne ved 12  tiden og hyggger og snakker / leger indtil ca 14 hvor han igen får mad og derefter en lur i barnevognen også gerne på et par timer el tre. Ofte vågner hn ved 17 tiden og får mad igen og er vågen frem til ca 19 hvor vi spiser igen og derefter ligger ham for natten. Nogle gange sover han ret hurtigt efter hsn er lagt, andre dage ligger han en times tid og vi gir han sutten en masse gange, men tager han ikke med ind i stuen igen, da vi jo allerede har besluttet for ham, at det er nat. Han halder altid i søvn, det er bare forskelligt om deter efter 15 min eller 5 kvarter. Han vågner så igen omkrig midnat og spiser, bliver lagt igen og sover frem til 4 hvor han igen får mad, bliver lagt og spiser så igen kl 7 når han vågner.

Mit spørgsmål er om det er for tidligt at ligge ham for natten mellen 19 og 20? Vi gør det for at prøve at få nogle faste rytmer.. Tænker det er bedre at gøre det for tidligt end for sent, emn er det alt for sent..

På forhånd tak for hjælpen

Tanja mor til Oskar.

Lisbeths svar

Hej Tanja.

Du har nogle spørgsmål angående modermælk og om du har nok.

Umiddelbart synes jeg hans vægt viser han har taget fint på, han har formentlig tabt lidt efter fødslen,d.v.s han har taget ca 200 gr på om ugen og deter fint.

Når han dier kort tid, bliver du bekymret for om han får nok, og nå¨r du pumper ud, er der ikke så meget.

Jeg tror du har mælk nok til at føde ham fint,nogen babyer sluger hele måltidet i løbet af 5 minutter og mister så interessen, at du også får ham til at tage det andet bryst er så fint. 

At der ikke er meget ved udpumpning skal du tage helt roligt,når han begynder at sutte, stimulerer han på en helt anden måde end malkemaskinen. hvis du vil sikre mere mælk, skal du amme lidt hyppigere om eftermiddagen.Selv når du sidder med et helt blødt bryst er der stadig dybtliggende mælkekirtler der aktiveres ved sutning, så der kommer mælk. Det er det, der er så genialt ved at amme, jo mere du ammer, jo mere mælk produceres der.

Når jeg læser om hans rytme, ser det fint ud,måske jeg ville skubbe hans puttetid om aftenen. For han skal jo også være vågen og nyde samværet med jer, det med nattiden kommer lidt senere, vil jeg anbefale..

Jeg ønsker fortsat held og lykke med ham,håber du kan bruge nogle af mine betragtninger.

Hvis du vil være sikker på hans vægtøgning, er der sikkert en mulighed for at få ham vejet hos sundhedsplejersken.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.