Flere fædre tager barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

668 visninger
4 svar
0 synes godt om
25. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nyhed fra nettet - fra avisen.dk

Der er sket en fordobling i antallet af mænd, der kvitter arbejdet for en stund og i stedet passer børn og hus.

Det er langt fra et sjældent syn, at mænd triller rundt med barnevognen midt på dagen. Fædre der tager barsel i stedet for arbejde, er de senere år fordoblet i landets større byer blandt de kommunale ansatte.

"Det her er en meget markant udvikling, hvor vi ser en ny generation af mænd, som skifter værdier. Det sker først blandt offentlige ansatte, fordi det offentlige er domineret af kvinder og dermed værdier om, at det er godt at prioritere familien. Men der er ikke tvivl om, at det vil brede sig til det private," siger personalechef Per Jensen fra Århus Kommune.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2010

oo

ja, så kunne man bare godt bruge bedre barselsforhold for mænd! det drømmer jeg om Søren er adjunkt på gymnasie og han har ret til 14 dages barsel efter fødslen og derefter 6 ugers forældreorlov når barnet er over 14 uger - dette med fuld løn. og det er det han kan få med fuld løn - det synes jeg skismer ikke er ret meget. det er jo OS der SAMMEN starter en familie men vi prøver at få kringlet de 6 uger, så det ikke er 6 uger hjemme i streg, men flere fridage i løbet af forårssemestret for ham, så han bare generelt er meget mere hjemme ved os om et år

Anmeld

25. marts 2010

Ida.

Tjuhl skriver:

ja, så kunne man bare godt bruge bedre barselsforhold for mænd! det drømmer jeg om Søren er adjunkt på gymnasie og han har ret til 14 dages barsel efter fødslen og derefter 6 ugers forældreorlov når barnet er over 14 uger - dette med fuld løn. og det er det han kan få med fuld løn - det synes jeg skismer ikke er ret meget. det er jo OS der SAMMEN starter en familie men vi prøver at få kringlet de 6 uger, så det ikke er 6 uger hjemme i streg, men flere fridage i løbet af forårssemestret for ham, så han bare generelt er meget mere hjemme ved os om et år

Så prøv at være privat ansat...Pelle havde kun de 14 dage...og jeg mener faktisk, at det var på dagpenge...dét er eddermame sørgeligt!! For vi ville rigtig gerne, at han kunne tage noget barsel, men det har vi bare ikke penge til!!

Anmeld

25. marts 2010

oo

idamaria83 skriver:

Så prøv at være privat ansat...Pelle havde kun de 14 dage...og jeg mener faktisk, at det var på dagpenge...dét er eddermame sørgeligt!! For vi ville rigtig gerne, at han kunne tage noget barsel, men det har vi bare ikke penge til!!

det er noget svineri - og det er jo netop et område, hvor vi skal kræve ligestilling!! faderen er da ligeså vigtig i familien som moderen, og jeg ville da elske at vi kunne gå hjemme sammen enten et halvt eller et helt år når vi får børn! man må da som samfund investere i familierne, hvis vi skal have fødselstallet op!!

Anmeld

25. marts 2010

Skouboe

Tjuhl skriver:

Rune havde også kun 14 dage på dagpenge - og det er det samme han får denne gang. 

Jeg ville gerne at han kunne tage noget af forældreorloven, men vi har simpelt hen ikke råd til at han skal på dagpenge. Ikke så kort tid efter at jeg havde 6 måneder hjemme på barselsdagpenge. Havde det været om et par år, havde billedet været et lidt andet, fordi vi så ville have haft en chance for at spare lidt op...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.