Eksperthjælp: 15 måneder, græder i dagplejen..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.862 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. marts 2010

Lisbeth Jess

"15 måneder, græder i dagplejen.."

Hej Lisbeth.

Jeg har en dreng på 15 mdr. som begyndte i dagpleje i midten af November 2009.
De er rigtig søde og imødekomne og gode til de små, der er intet i vejen med dem.
Jeg er bare begyndt at komme i tvivl om hvorvidt min søn skal blive i dagplejen, pga jeg ikke syntes at han trives ordentlig.
Han græder hver evig eneste morgen jeg aflevere ham og igen når jeg henter ham ( ligeså snart han ser mig ), ligeså vel som at han ikke rigtig spiser når han er der.
Han har normalt en meget stor appetit hjemme.
Jeg får afvide at han ikke griner eller smiler ret meget, det sker sjældent. Og herhjemme er han rigtig glad og tilfreds og griner meget.
Jeg som mor, får det ret dårligt når jeg skal aflevere ham, fordi jeg ved at det er det samme hver dag.
Og i legestuen går det næsten helt skævt, han græder meget af tiden...

Min mand og mig flyttede hertil rødovre i august 2009, vi boed før i københavns kommune og vores sundhedsplejerske fortalte at der egentlig ikke var nogen grund til at de skulle i vuggestue eller dagpleje så tidligt i deres liv, da det egentlig ikke er nødvendigt.
Hvordan er jeres syn på det?

Jeg vil jo gerne gøre det bedste for min søn, men jeg vil ikke aflevere ham hver dag og vide at han måske får det svært senere i livet pga. det her.
Jeg er selv hjemmegående og overvejer om det ikke ville være bedre at tag ham ud af dagplejen og holde ham hjemme i stedet for, også lade ham starte i børnehave når det er tid.

Jeg er virkelig i tvivl.
Hvad ville du råde mig til at gøre?

Med Venlig Hilsen Julie

Lisbeths svar

Kære Julie. Der er ikke noget værrre end når ens barn græder altid ved aflevering, og du får en mistanke om han ikke trives der hvor han er.

Det lyder som om hans dagpleje uanset hvor imødekommende hun/han er ikke har formået at knytte dit barn til sig.

Han har gået der siden november og har haft en lang tid til at knytte kontaker og samhørighed med de andre børn og den voksne.

Jeg undrer mig, for hvis dagplejen siger han ikke smiler og er glad hvilke tiltag har hu n så taget med hjælp af den pædagogiske konsulent for at knække den negative kurve., så han kommer til at trives.?

Det her skal du jo ikke klare alene. når han græder og er ked af det, så er der noget, der ikke er o.k. det kan være den voksne, stedet, eller børnegruppen..

Når du er hjemme om dagen,. så bliv  en dag i dagplejen, og med egne øjne se og hør hvad der foregår, hvordan er tonen, legen måltiderne, samværet, får de knus og kram, skældes der ud, ja der kan være mange ting,

Alternativet  er at få ham flyttet til en vuggestue, han er så gammel ,at han vil have glæde af andre børn, og sammen med dem lære nogle sunde sociale  kompetencer, og være et glad barn, der også kan være væk  fra mor ,og trives med andre børn.

Jeg mener du skal handle hurtigt, han trives ikke, læser jeg.

Håber du finder ud af hvorfor dinb søn ikke trives og du hurtigt får fundet en løsning.

Varme hgilsner

Lisbeth Jess 

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.