børnearbejder er da helt iodren!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2010

Corn

nannanadja skriver:



syntes bestemt ikke der er iorden at børn blir solgt til at arbejde som sexslaver og det er bestemt heller ikke iorden at de skal arbejde i 10 timer for at plukke chokoladebønner.. ingen af delene er da iorden..



Jeg synes heller ikke det er iorden... Så har du ikke læst hvad jeg skriver, hvis det er sådan du forstår det.

Men jeg vil hellere se de får penge for at have lavet en varer, end at de er solgt til sex

 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Det er en svær debat sådan en. For nej - jeg er da fuldstændig imod kidnapping og den slags.

MEN - Så vil jeg sige, at vi slet ikke kan leve os ind i, hvordan det er at leve i et fattigt land. - At forholdende er som vi havde dem for 100-200 år siden i danmark - Og at det paradoksale i verdensamfundet idag, er at vi har informationsteknologi, der gør at vi ved, hvordan alle andre har det.

Det er den største forskel på nutidens og datidens samfund, for der har altid været STOR teknologi forskel lande og verdens dele i mellem. - Vi har bare ikke kendt til det, pga manglen på informations teknologi.

Godt - hvad det så gør ved denneher sag, er:

HVAD er børnenes andre muligheder? - Vi kan umuligt redde alle børn, familier, mennesker i 3. verdens lande...

Er de andre muligheder, at dø af sult?
Eller blive solgt som sex slave?
Eller tage sig af 8 mindre søskende fordi mor og far er død af Aids?

HVAD er deres muligheder?

Vi kan jo alle sammen være enige om at deres forhold er frygtelige, hvis vi ser verden med vores briller fra vores virkelighed i Danmark og Vesten. - Men hvis deres udvikling er en underlig sammemsurium af nutiden, datiden og deres udvikling på mange måder ligger 100-200-300 år fra vores, så kan vi umuligt sammenligne og vi kan ikke ændre deres holdninger og måder at handler på radikalt.

Vi kan alle sammen lade være med at spise chokolade. - Ja og det sker jo heller aldrig, for chokolade er et afhængighedsskabende stof og vi ved at afhængighed har langt større magt end fornuft. Men lad os antage at vi alle sammen stopper med at spise chokolade, eller kun spiser fairtrade...

Hvad så med de børn? Hvad er så deres skæbne? Er den så meget bedre, end livet på en kakaofarm? Kan vi gøre mere end vi gør, hvor det stadig er rimeligt og hvor vi må erkende at hele verdenen ikke kan være lige, da der er kæmpe store kulturelle forskelle???

Det tager århundreder at ændre. - og når det er ændret, så vil der stadig være kæmpe store menneskelige værdiforskellige for mennesker rundt omkring på kloden.

- Så ændrer gårdsdagens tv program mine chokolade vaner? Næææ... Faktisk ikke. Der kunne i øvrigt sikkert graves 1000 vis af lignene tilfælde op.

Hvordan kommer vi det til livs? Hvis vi alle bliver selvforsynene, men så kan vi umuligt leve i et moderne samfund, som vi alle sammen nyder godt af.

Jeg siger ikke at man bare skal lade stå til. - men vi KAN ikke ændre hele verdenen, vi ved bare hvordan tingene foregår nu om dage, pga vores tilgang til information.

Anmeld

17. marts 2010

Corn

Zafir skriver:

Det er en svær debat sådan en. For nej - jeg er da fuldstændig imod kidnapping og den slags.

MEN - Så vil jeg sige, at vi slet ikke kan leve os ind i, hvordan det er at leve i et fattigt land. - At forholdende er som vi havde dem for 100-200 år siden i danmark - Og at det paradoksale i verdensamfundet idag, er at vi har informationsteknologi, der gør at vi ved, hvordan alle andre har det.

Det er den største forskel på nutidens og datidens samfund, for der har altid været STOR teknologi forskel lande og verdens dele i mellem. - Vi har bare ikke kendt til det, pga manglen på informations teknologi.

Godt - hvad det så gør ved denneher sag, er:

HVAD er børnenes andre muligheder? - Vi kan umuligt redde alle børn, familier, mennesker i 3. verdens lande...

Er de andre muligheder, at dø af sult?
Eller blive solgt som sex slave?
Eller tage sig af 8 mindre søskende fordi mor og far er død af Aids?

HVAD er deres muligheder?

Vi kan jo alle sammen være enige om at deres forhold er frygtelige, hvis vi ser verden med vores briller fra vores virkelighed i Danmark og Vesten. - Men hvis deres udvikling er en underlig sammemsurium af nutiden, datiden og deres udvikling på mange måder ligger 100-200-300 år fra vores, så kan vi umuligt sammenligne og vi kan ikke ændre deres holdninger og måder at handler på radikalt.

Vi kan alle sammen lade være med at spise chokolade. - Ja og det sker jo heller aldrig, for chokolade er et afhængighedsskabende stof og vi ved at afhængighed har langt større magt end fornuft. Men lad os antage at vi alle sammen stopper med at spise chokolade, eller kun spiser fairtrade...

Hvad så med de børn? Hvad er så deres skæbne? Er den så meget bedre, end livet på en kakaofarm? Kan vi gøre mere end vi gør, hvor det stadig er rimeligt og hvor vi må erkende at hele verdenen ikke kan være lige, da der er kæmpe store kulturelle forskelle???

Det tager århundreder at ændre. - og når det er ændret, så vil der stadig være kæmpe store menneskelige værdiforskellige for mennesker rundt omkring på kloden.

- Så ændrer gårdsdagens tv program mine chokolade vaner? Næææ... Faktisk ikke. Der kunne i øvrigt sikkert graves 1000 vis af lignene tilfælde op.

Hvordan kommer vi det til livs? Hvis vi alle bliver selvforsynene, men så kan vi umuligt leve i et moderne samfund, som vi alle sammen nyder godt af.

Jeg siger ikke at man bare skal lade stå til. - men vi KAN ikke ændre hele verdenen, vi ved bare hvordan tingene foregår nu om dage, pga vores tilgang til information.



Man kan ikke fjerne det ene onde uden at der kommer et nyt.

Og derfor også min kommentar om,  at jeg hellere vil støtte børnearbejde, end at lade børnene være så fattige at endnu flere kastes ud i sexindustrien.

Det er og vil nok altid være, et valg mellem pest eller Kolera

Anmeld

17. marts 2010

DK

Lige en lille bemærkning til tøj:

Jeg kender nogen der er chef'er for en H&M tøjfabrik i Polen der producerer/syer tøjet. Og de har i alt fald ingen børnearbejdere der. Om H&M bruger det andre steder ved jeg naturligvis ikke, men i alt fald bliver rigtig meget af tøjet syet i Europa

Anmeld

17. marts 2010

helora

Nu er det jo ikke fordi de her børn får løn for at arbejde i kakaoplantagerne. De bliver taget væk fra deres forældre og holdt under slavelignende forhold. Det kan jeg efter min bedste overbevisning aldrig synes på nogen måde er bedre end andre måder at misbruge børn på.

Det er rigtigt, at vi ikke kan ændre disse og mange andre børn og voksnes levevilkår nu og her. Men jeg synes aldrig det bør blive en undskyldning for ikke at gøre noget.

Fair trade produkter er en måde at gøre noget på (selvom det ikke er nogen garanti for, at der ikke forekommer børnearbejde). Og jeg synes vi har pligt til at gøre, hvad vi kan for at gøre en forskel, om det så bare er at betale 5 kr. ekstra for en plade fair trade chokolade.

Anmeld

17. marts 2010

oo

helora skriver:

Nu er det jo ikke fordi de her børn får løn for at arbejde i kakaoplantagerne. De bliver taget væk fra deres forældre og holdt under slavelignende forhold. Det kan jeg efter min bedste overbevisning aldrig synes på nogen måde er bedre end andre måder at misbruge børn på.

Det er rigtigt, at vi ikke kan ændre disse og mange andre børn og voksnes levevilkår nu og her. Men jeg synes aldrig det bør blive en undskyldning for ikke at gøre noget.

Fair trade produkter er en måde at gøre noget på (selvom det ikke er nogen garanti for, at der ikke forekommer børnearbejde). Og jeg synes vi har pligt til at gøre, hvad vi kan for at gøre en forskel, om det så bare er at betale 5 kr. ekstra for en plade fair trade chokolade.



jeg er så enig!

Anmeld

18. marts 2010

nannanadja

helora skriver:

Nu er det jo ikke fordi de her børn får løn for at arbejde i kakaoplantagerne. De bliver taget væk fra deres forældre og holdt under slavelignende forhold. Det kan jeg efter min bedste overbevisning aldrig synes på nogen måde er bedre end andre måder at misbruge børn på.

Det er rigtigt, at vi ikke kan ændre disse og mange andre børn og voksnes levevilkår nu og her. Men jeg synes aldrig det bør blive en undskyldning for ikke at gøre noget.

Fair trade produkter er en måde at gøre noget på (selvom det ikke er nogen garanti for, at der ikke forekommer børnearbejde). Og jeg synes vi har pligt til at gøre, hvad vi kan for at gøre en forskel, om det så bare er at betale 5 kr. ekstra for en plade fair trade chokolade.



er enig med dig- en lille forskel har også en betydning.

Anmeld

18. marts 2010

pipsen

En lille sidebemærkning.. mener jeg hørte, at H&M på et tidspunkt brugte børnearbejdere i Indien. Til gengæld sørgede de også for, at børnene fik en uddannelse ved siden af deltidsarbejdet. Selvfølgelig mener jeg ikke at børn skal arbejde, men synes faktisk at dette kunne være en af vejene frem ud af sult og andre forfærdelige situationer. Men ja, jeg er vildt harm og har faktisk intet chokolade købt siden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.