"råd til en far der er ved at køre træt."
Hej jeg skriver til dig fordi, jeg føler jeg er ved at køre træt.
jeg er en mand på 30 år som er gift med en kvinde på 29 som har en pige på ca. 7 år og vi har et fælles barn sammen på 18 mdr. jeg går iøjeblikket arbejdsløs.
jeg har en søn på 18mdr. som vil mig hele tiden, (sådan føles det) det starter om morgen vi står op ca. kl. 6.00 og der begynder han at trække i mig selvom hans mor står op og kalder på ham, så skal jeg stå op. Min kone gør sig klar til at tage på arbejde til kl. 6.30 mens jeg giver ham noget morgenmad og det er en udfordring at finde på, for han vil ikke have havregrød mere og øllebrød vil han ikke have til morgenmad. Så han får yougurth med havregryn i som han spiser en portion af. derefter bliver han skiftet og får tøj på, som nogle gange er en kamp at få ham til at ligge stille når han skal have skiftet ble.
Imens sidder hans storsøster på 7år og ser tv og spiser sin morgenmad. derefter gør hun sig klar til at tage i sfo og skole.
når min søn så er blevet skiftet og fået tøj på går han rundt og hiver i mig og søger sin flyver dragt, som han får på ved 7 tiden og det er ikke altid han vil have den på. jeg kalder på ham med hans flyverdragt i hånden og han kommer hen til mig, og vi sidder os på gulvet og der begynder han så at vride sig rundt mens han ben bliver ført ind i dragten også rejser han sig op og går rundt mens jeg forsøger at holde på ham og få hans arme ind i ærmerne og får lynet.
Når han så skal i sin barnevogn begynder han at skrige og nægter at sidde sig så han kan få sin sele på. også går vi i sfo med hans søster og derefter kommer han i dagpleje, hvor han bliver hentet ca.kl 15. når jeg kommer hjem rydder jeg op og får vasket op fra aftenen før. kl 13.30 kommer min kone fra arbejde og hun henter så hendes datter mens jeg henter vores søn. når vi så kommer hjem får han noget frugt og som han ikke rigtig vil have ( bannan,vindruer,æble,blomme eller kiwi),så begynder han at hive i mig og hænge om mig, hans legetøj virker ikke så sjovt mere hvis han finder på noget at lege med eller ham selv så kommer hans søster og blander sig også mister han interrerassen også er det mig og jeg kan ikke få ham til at lege igen ,det føles nærmest som om han ikke ænser sin mor, jeg forsøger at få lavet noget mad til kl ca. 18.30 hvor vi spiser og derefter går vi en aftentur når vi kommer hjem forsøger vi at lege lidt med ham inden han skal i seng, hhvor vi skiftes til at gøre ham klar til natten og putter. det skal siges at vi ikke kan forklare min kones datter at når vores søn leger med sig selv og han ikke vil have hende med, så skal hun lade vær og det resultere i daglige råben og skrigen mellem min kone og hendes datter.
han er rimelig god til at sove, vågner en eller to gange om natten hvor han får lidt at drikke og evt. sin sut.
jeg ved ikke om jeg er pivet, men når jeg kommer hjem fra dagplejen ved 8 tiden om morgen, så er jeg mere træt end hvis jeg havde været på arbejde i 8 timer.
vil gerne have nogle forslag til en alternativ morgenmad til ham og hvordan jeg får ham til at lege med sit legetøj igen eller med sig selv. og hvad min kone kan gøre for at komme ind på ham igen så hun kan aflaste mig lidt.
Lisbeths svar
Kære Michael!
Tak for den lange mail, hvor du meget klart beskriver dine frustrationer og din afmagt omkring din søn , og du rigtig gerne vil blive bedre til at klare hverdagen med familien.
Det du beskriver er virkeligheden for rigtig mange, den der oplevelse af at være alene om de fleste af tingene, og afmagten over at det ikke giver den største glæde at være arbejdsløs og få en hver dag til at fungre optimalt.Dette hjælper selvfølgelig ikke dig,jeg fortæller det kun for at belyse, at jeg ikke anser dig for pivet, derimod ærlig og modig.
Jeg tror, du skal starte med dig selv. Hvilke kvaliteter vil du gerne have i dit private liv, parforhold børn, bolig m.m.Når du har fundet ud af, hvad du gerne vil have, så er det vigtigt at du sammen med din kone finder ud af en måde, hvordan I fælles får skabt de rammer, der skal til, så I begge trives.
En synlig måde at se gøremålene i en familie er at tage en farvet post it blok, skrive på hver seddel,. Indkøb, rengøring, tøjvask,arbejde, afhentning, fødselsdage, økonomi, bil, ja alle de ting der skal laves i en familie. De klæbes på et bord, og så er det bare at samle sammen udfra hvad du mener, du laver. Hvis du har hovedparten af sedlerne, så er der ubalance.Det er selvfølgelig nok sådan, at den der er mest hjemme klarer de fleste huslige ting, alligvel er i to ligeværdige voksne, der skal samarbejde om hele familien.
En god ide er at lave fælles maddage både med den store og den lille.I kan lave mad på skift og få dem inddraget , det giver stor glæde for alle, små som store.
Jeg tror, din søn reagerer på sin fars frustration og ikke ved om du helhjertet er der for ham, derfor hiver han i dig, for at du hele tiden skal overbevise ham om ,du er der. Du bliver irriteret og så drejer den dårlige cirkel rundt.
Selvom du er uden arbejde har du jo også brug for at sove lidt længe , kan I finde en måde at skiftes. på, ?
Husk når du er sammen med din søn, at det er dig der bestemmer,nu spises der, nu leges der, nu skal han have tøj på. ikke lange forklaringer, kun korte kærlige beskeder. han skal mærke at far har styr på det.Se om du kan finde glæden ved at lege med ham. Tril ham,leg noget med kroppen, I skal grine sammen, få din kone og din bonus datter med i det. Det skal være sjovt at være en familie, for det meste, engang imellem er det også surt.
Istedet for at sige nej til ham , så sig hvad han må.Er det svært at rumme når han bliver sur, så husk at det er dig der bestemmer, han må gerne både blive sur, gal og også græde. Bare rum ham.bevar roen og omsorgen.Han er stadig et lille barn.
Det er godt han sover godt om natten.
Den store som afbryder den lille hun har også brug for at opleve sig hørt og set,og selvom I synes hun er stor, så trænger hun også til at opleve hun er noget særligt.
Kan du få hende til at spise morgenmad med jer om morgenen, fordi du gerne vil være sammen med hende , så I alle hygger jer.
En god ide er at skiftes til at hente ham i dagplejen, så deter både mor, far og også med storesøster.Hvis han sover længe til middag i dagplejen, så når han næsten ikke at lege om eftermiddagen. Måske kunne I hente ham en halv time senere nogen dage?
Nu håber jeg ,du kan blive inspireret af mine betragtninger og bruger det, du mener kan fungere for dig. Held og lykke fremover med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk