"6 uger- søvnrytme ?"
Hej Lisbeth,
Jeg er en lille smule forvirret:-)
Jeg er den heldige mor til en lille pige på 6 uger. Mit spørgsmål er om jeg kan lære hende en soverytme allerede nu? Og om det overhovedet er relevant i så lille en alder? jeg har læst en del steder at man skal gentage det samme ritual når hun skal sove men gælder det hele dagen eller kun om aftenen? Min datter sover ret meget! Vi taler i hvert tilfælde 20 timer i døgnet og det er jeg super lykkelig for! Jeg tænker bare om det er klogt og sundt allerede nu at lære hende at f.eks kl 20 eller 21 om aftenen er sengetid for natten?
Et lille tillægsspørgsmål:
Jeg ammer hende og hun har hele tiden spist rigtig godt! Men lige her de sidste par dage synes jeg ikke at hun tager så godt fra som hun plejer. Er det naturligt at spædbørn ikke spiser så meget som de plejer i perioder?
På forhånd tak, jeg glæder mig til dit svar!
Med venlig hilsen
Sasja
Lisbeths svar
Kære Sasja!
Stort tillykke med din lille pige, som lyder som om hun spiser, sover, spiser og sover. hvilket er helt normalt for den alder.
Spisemængden kan også variere, nogen gange spiser de mere end andre. Du skal være opmærksom på om dine bryster bliver ordentlig tømt, evt kan du malke lidt ud og fryse ned til senere brug.
Hvis hun, når hun har spist er totalt afslappet,hviler tung i din arm, og tisser 5-6 gode våde bleer i døgnet, så får hun mad nok.Hvis du bliver bekymret for, om der er nok mælk, så kan det være en ide at tage en dag, hvor du stimulerer mælkeproduktionen, ved hvile, hyppig amning, rigelig at drikke.
En soverytme for så lille et barn, mener jeg er for tidligt. Hvis hun alligvel sover på en bestemt tid om aftenen, så kan du jo lægge hende ind, så i kan få lidt voksentid. Nogen børn sover, andre skal ammes hyppigt.
Det vigtigste for hende lige nu er at få en oplevelse af mad og omsorg, lige så snart hun melder sig.Børn er fantastisk gode til at udtrykke deres behov via gråden.
.Og jeg læser du er god til at opfylde hendes behov.så rigtig meget held og lykke fortsat med den lille pige.
Soverytmen kan introduceres senere ,når hun er klar til det.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk