Spændende tråd at læse og høre folks meninger, så jeg fik lige lysten til, at komme med min.
Ja det rigtigt, at der er fakta på, at nogle snyder, og nogle ikke gider arbejde osv. Så der nogle, der ikke kan finde arbejde og andre ved ikke, hvad uddannelse de skal i gang med. Nogle er syge og dermed ikke kan arbejde og jeg kunne blive ved, at nævne flere eksempler.
Nu er det så sådan, at for, at man kan modtage kontanthjælp, skal jo have været uden for en socialbegivenhed i sit liv på søge tidspunket, og det er de fleste KH jo.
Alle på kontanthjælp har sine grunde, hvad endte de synder eller ikke ytre ønske om arbejde eller er syge eller noget helt andet. Men de mennesker, der er på kontanthjælp bliver set ned på af mange mennesker i lille danmark. Vi danskere er ikke de mest barmhjertige folkefær mod hinanden, og er det er sørgeligt.
Man skal ikke dømme folk synes jeg. Nu er systemtet jo ikke bare luksus og en kasse, man bare kan få penge af, og så holder man fri. Det bliver jo afgrænset i hver enkeltes situation, og der bliver taget udgangspunkt i alt. Og der rigtigt mange af dem på KH, der heller end gerne vil ud af systemet, men det bare ikke altid lige nemt for folk der ramt af svære situationer.
Et menneske, der ikke ønsker et arbejde, er jo ikke særlig vellidt af mange mennesker, hvis de modtager socialeydelser, men der ligger jo noget til grund for det her mennekse ikke ønsker at arbejde og bare vil modtage penge, og det er den pågælden sagsbehandler job, at finde ind til kerne i, hvorfor vedkommet bare ikke ønsker job.
Men jeg tror ikke på, at nogen frivilligt vil leve for så små penge, og blive sendt ud i arbejde får en løn, der ikke kan dækkke diverse leveomkosninger. Mange unge, som måske ikke ved, hvad de vil være og måske ikke kan leve op til de høje krav mange uddannelser har idag, ja så er det bare ikke nemt.
Og som det er nu, så der ikke noget, at sende folk ud i.
Efter der kommet loft på kontanthjælpen har det jo også hjulpet rigtige meget og Su systemet for enlig forsørgere er blevet bedre. Mange flere KH kommer jo også igang, og flere og flere enlig unge forsøgere er gået over på uddannelse fordi SUen er blevet det højre.
Men ja hver især har vi vores holdninger, jeg synes bare man skal passe på med ikke, at dømme folk. Man skal altid huske på, at man selv, kan ende der en dag, og det sker for rigtigt mange i den tiden vi er i nu. Og det er bare ikke alle som lige været medlem af en a-kasse, men det gør dem jo ikke til dårligere mennekser, men rigtigt nok det stiller dem dårligere, og sådan er det nu engang. Men de unge mennekser skal lære hele livet, og hvem skal gudie dem i, hvad der er det bedste at gøre, ja det skal forældrene og disverese tværfaglige samrbejdesparternere. Men de unge mennesker lære jo af deres fejl i gemmen hele livet, det gør alle mennesker. Det ikke skam, at man ikke kan forsøgere sig, men det trist, og det bedste bud må jo være, at arbejde hen i mod, at de komme på fode igen, og få nogen går det stærkt og for andre tager det bare længere tid.
Men det da godt, vi bor i et land, hvor man kan få hjælp i svære stiuationer og ja så man sige, hvornår er det en rigtigt grund og få hjælp og, hvornår er det ikke, det kan vi sikkert finde 1000 af forskellige meninger om, men kommunerne kender reglerne og ved, hvad skal til, og må ikke de på bedste vis arbejder ud fra det.
Susanne.