Om Kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2010

Diana...

ka-ri-na skriver:

Jeg er næsten enig med dig... Nu er det bare sådan at jeg kender en ret godt som arbejder med KH modtagere som faktisk snyder meget, de gider nemli ikke arbejde og melder sig syge uden at fejle noget.. Og de lægger ikke skjul på ikke at gide arbejde

Åhh ja dem er der desværre flere af :( Men der nu os mange der er real nok :)

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2010

Muffinmus

hmm, kan også læse mig til at nogen vælger kontakthjælp i stedet for at uddanne sig..men er lidt uddannelse ikke bedre end set ingen?? vills sgu da synes det er noget mere en falliterklæring at være på kontanthjælp end det er at være på en uddannelse der rent faktisk kan give en fremtid..

Og det med jobs..man kan filme da næsten altid få et rengøringsjob, been there done that i kort tid til jeg fandt et andet skod job Ja, det er skod, men hellere det end at få kontanthjælp!!!

Og føler med dem der er syge og ikke har fået tildelt midlertidig pension, det er sgu røv, og tag et flex job hvis det er muligt, for så går livet ikke helt i stå. For dem der ikke har den mulighed, så lav lidt frivilligt arbejde i ny og næ og dermed kan man stadig føle sig som en del af det arbejdende samfund.

Mange folk siger der ingen jobs er at få..også dem i Viborg, men der er næsten altid skodjobs tilbage, dem vil ingen bare have selv om det er ærligt arbejde. Man kan se i samtlige aviser at der næsten altid er nogen der søger nogen. Og ja, kender få af kontakthjælpstyperne, fordi dem jeg kender har taget det skodarbejde der var. Og de få der ikke gkorde var rent dovenskab, og nej, sætter ikke folk i bås, det er rent faktum!

Og ja, der findes enkelte steder jobsene ikke er mange men der dukker imidlertidigt næsten altid nogget op inden for mdr. At det så ikke lige er det folk gerne vil have er da bare trist, men det enste fornuftige at gøre synes jeg.

Anmeld

10. marts 2010

qp

ka-ri-na skriver:

Hallo søde... Det er ikke smart at udtale sig sådan!! Min kæreste er projekt konsulent med baggrund som socialrådgiver. Han arbejder i et projekt for både nye og langtids kontanthjælp modtagere som har diverse barrierer. De vil ikke nødvendigvis være på KH resten af livet, men nogle af dem vil bestemt ikke i arbejde... Og der findes en gruppe som i et eller andet omfang søger den ene eller anden offentlige ydelse for at undgå at komme i beskæftigelse. Hvad enten det så er kontanthjælp, førtidspension eller andet.

Så, jo jeg ved godt hvad jeg taler om!

Javel ja ...

Anmeld

10. marts 2010

oo

jeg fik kontanthjælp i nogle år for ti år siden. jeg var blevet smidt ud hjemmefra og stod og var ved at gå fuldkommen ned da min hukommelse om min fars og onkels seksuelle misbrug af mig begyndte at dukke op i min hukommelse. jeg kunne ikke ret meget andet end slæbe mig til psykolog og slæbe mig til min healer og så ellers sidde og stirre ud af vinduet og græde. jeg fungerede overhovedet ikke og havde absolut intet netværk til at gribe mig. jeg fik kontanthjælpen i flere år uden at blive sat til at søge jobs osv imens og jeg har heller ikke betalt noget tilbage efterfølgende. jeg skammer mig på ingen måde, men er derimod glad for at der var "nogen" der greb mig da jeg faldt.

Anmeld

10. marts 2010

Ni-ko-li-ne

qp skriver:

Javel ja ...

Det er sjovt qp... Eller rettere... Lidt trist. Jeg troede faktisk at du godt kunne erkende når folk vidste mere om et emne end du.

Anmeld

10. marts 2010

Tkcuf

Jeg har været på kontanthjælp i 1 år- før det var jeg på barsels dagpenge og før det på su.. Planen er at jeg skal begynde i uddannelse igen når læge- psykiater og sagsbehandler mener jeg er psykisk klar til det. 

Jeg er ikke på nogen måde flov over at jeg får denne hjælp, jeg betaler jo skat som alle andre.

Anmeld

11. marts 2010

Anonym trådstarter

Jeg synes der har været en god debat omkring dette emne. Selvfølgelig er der nogen der udnytter systemet, sådan vil det altid være. Nogen der bare ikke gider at arbejde. Og så synes jeg også, det er fint, at man som kommune laver en indsatsgruppe for at "fange" disse kontanthjælpsmodtagere.

Men der er også mange som reelt er på kontanthjælp fordi de er syge og ikke har andre muligheder. Synes ofte jeg høre, at de bliver smidt fra sagsbehandler til sagsbehandler afhængig af hvor længe de har været i systemet. Har man f.eks. været på kontanthjælp i 6 mdr, så ryger man videre i en anden gruppe og dermed får ny sagsbehandler. Det synes jeg er dybt forkasteligt.

Men så er der også dem, så ikke har været medlem af en a-kasse og dermed ryger på kontanthjælp ved ledighed. Det er simpel hen noget jeg ikke forstår. Det koster ikke mange penge at være medlem af a-kasse (fagforeningen er jo ikke et must) Så at man i sådan en situation kommer på kontanthjælp, det må jeg indrømme, at det forstår jeg ikke.

Anmeld

11. marts 2010

Becks

Jeg har selv været på kontant hjælp 2 gange.. Første gang da jeg var 18 år, og ikke måtte arbejde i et år, pga mit knæ blev aldrig sendt i aktivering.. Fik arbejde senere hen..
2 gang, var da jeg sagde mit job op i November 2005, men der skulle jeg kun være på KH til 15/1-2006 da jeg startede udd. der :)

Kan huske jeg fik 4000 og et eller andet udbetalt

Anmeld

11. marts 2010

Diana...

MariaE skriver:

hmm, kan også læse mig til at nogen vælger kontakthjælp i stedet for at uddanne sig..men er lidt uddannelse ikke bedre end set ingen?? vills sgu da synes det er noget mere en falliterklæring at være på kontanthjælp end det er at være på en uddannelse der rent faktisk kan give en fremtid..

Og det med jobs..man kan filme da næsten altid få et rengøringsjob, been there done that i kort tid til jeg fandt et andet skod job Ja, det er skod, men hellere det end at få kontanthjælp!!!

Og føler med dem der er syge og ikke har fået tildelt midlertidig pension, det er sgu røv, og tag et flex job hvis det er muligt, for så går livet ikke helt i stå. For dem der ikke har den mulighed, så lav lidt frivilligt arbejde i ny og næ og dermed kan man stadig føle sig som en del af det arbejdende samfund.

Mange folk siger der ingen jobs er at få..også dem i Viborg, men der er næsten altid skodjobs tilbage, dem vil ingen bare have selv om det er ærligt arbejde. Man kan se i samtlige aviser at der næsten altid er nogen der søger nogen. Og ja, kender få af kontakthjælpstyperne, fordi dem jeg kender har taget det skodarbejde der var. Og de få der ikke gkorde var rent dovenskab, og nej, sætter ikke folk i bås, det er rent faktum!

Og ja, der findes enkelte steder jobsene ikke er mange men der dukker imidlertidigt næsten altid nogget op inden for mdr. At det så ikke lige er det folk gerne vil have er da bare trist, men det enste fornuftige at gøre synes jeg.

Ja det vil jeg god delvist give dig ret i. Nu har jeg søgt længe og har kun været til en samtale. og jeg søger alt for jeg skal kun have 15 timer for at få mere end kontanthjælpen. Og problemet er jo altså bare at de få job der er er der jo altså ikke kun 1 der søger men MANGE der jeg var til samtale Jeg var til samtale et sted og det var rengøring de havde modtaget 76 ansøgninger det altså mange! 

Siemens har jo fyret mega mange men er begynd at tage folk ind igen de havde modtaget over 600 ansøgninger og har ansat 150. Vi er jo desværre ikke kun nogen få nogen der søger job! 

Anmeld

11. marts 2010

Diana...

Anonym skriver:

Jeg synes der har været en god debat omkring dette emne. Selvfølgelig er der nogen der udnytter systemet, sådan vil det altid være. Nogen der bare ikke gider at arbejde. Og så synes jeg også, det er fint, at man som kommune laver en indsatsgruppe for at "fange" disse kontanthjælpsmodtagere.

Men der er også mange som reelt er på kontanthjælp fordi de er syge og ikke har andre muligheder. Synes ofte jeg høre, at de bliver smidt fra sagsbehandler til sagsbehandler afhængig af hvor længe de har været i systemet. Har man f.eks. været på kontanthjælp i 6 mdr, så ryger man videre i en anden gruppe og dermed får ny sagsbehandler. Det synes jeg er dybt forkasteligt.

Men så er der også dem, så ikke har været medlem af en a-kasse og dermed ryger på kontanthjælp ved ledighed. Det er simpel hen noget jeg ikke forstår. Det koster ikke mange penge at være medlem af a-kasse (fagforeningen er jo ikke et must) Så at man i sådan en situation kommer på kontanthjælp, det må jeg indrømme, at det forstår jeg ikke.

Nej det kan godt være du ikke forstå det og mener det burde man bare havde råd til men det er der altså nogen der ikke har. og når man ikke har pengene så det altså mange penge at skulle kaste i en A-kasse. 

Jeg har levet for 1300,- om måneden i mange år og der var altså ikke lige råd til at betale 445 som det kostet den gang i en A-kasse så ville jeg jo ikke få mad på bordet!!! 

Så igen det er altså bare ikke alle der har pengene til det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.