Eksperthjælp: forebyggelse af for tidlig fødsel denne gang.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.848 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. februar 2010

Lisbeth Jess

"forebyggelse af for tidlig fødsel denne gang."

Jeg er 33 år og gravid med mit 4. barn.

1. graviditet forløb ok, havde dog foranliggende moderkage som rykkede sig i løbet af graviditeten. Efter fødslen måtte jeg akut på op da moderkagen ikke ville slippe. Mistede meget blod og var dårlig i ret lang tid efterfølgende. Hun er i dag 12 år, sund og rask

2. graviditet forløb  uden problemer, men fik dog spontane veer og fødte 6 uger for tidlig. Vi var indlagt i 14 dage og hun skulle lære at spise ved mig før vi tog hjem. Hun er idag 8 år, glad, sund og rask. 

3. graviditet forløb også uden problemer men her kom veerne også spontant 7 uger før tid og jeg fødte en dreng som kæmpede en del i den første måned. Bla klappede hans lunger delvist sammen 3 gange hvilket gjorde at han fik lagt lungedræn. Han var meget sensitiv og blev hurtigt overstimuleret. Han var stærk og vi kom hjem efter en måned. Lidt tidliger end normalt, men jeg havde jo prøvet det før og vidste hvordan det hele skulle håndteres. Han er idag 4 år og det er først nu at han klare dagen uden at blive overstimuleret hurtigt og kan klare larmen i børnehaven. Han er en rigtig glad dreng og på højde med sin e jævnaldrene på alle områder.

Ved alle graviditeter har jeg haft mange plukveer stort set lige fra starten af, og da jeg har en ret høj smertetærskel har de nok ikke generet mig så meget. Dog har det altid været mange hver dag.

Det er også kommet bag på jordemødrene et par gange at jeg rent faktisk har været i fødsel ved anomst da de ikke kan se det på mig. De blev dog klogere da det er gået meget stærkt fra første ve.

Jeg er selvfølgelig rigtig nervøs for at føde for tidligt igen da det jo er kommet tidliger og tidliger de sidste par gange. 

Jeg arbejder på en retspsykiatrisk afdeling med meget voldelige pt'er hvorfor det selvfølgelig også kan give problemer.

Mit spørgsmål er:

1: Hvad er chancen for at jeg føder for tidlig igen?

2: Hvike tiltag bør der tages? Vil en cerklace  kunne være en mulighed for mig?

3: Jeg er blevet anbefalet at sygemelde mig et godt dtykke tid før, men hvad er din vurdering og hvor lang tid før. Er det lægen der sygemelder eller er det jordemoder?

4: Hvordan får jeg iværksat ekstra kontrol og evt scanning af livmoderhalsen?

Man har undersøgt for infektion begge gange men har ikke kunne finde noget og altså ingen årsag til hvorfor jeg føder før tid.

Jeg vil selvfølgelig gøre alt hvad jeg kan for at mit barn skal blive hvor den er i lang tid. Kan ikke overskue indlæggelse med et præmaturt barn i en måned mens jeg har tre andre der hjemme.

Håber på nogle gode råd

God dag til dig

Lisbeths svar

Kære Gray 

Sikke nogle graviditets forløb du har gennem.g.ået de andre gange,godt de alle er sund og raske. Og dejligt du har mod på endnu en graviditet.

Du spørger om en cerclagetråd for at holde livmodermunden lukket, hvis det var problemet så mener jeg lægen havde sagt det.Du kan jo spørge.

Hvis du allerede  har plukveer, så mener jeg du skal sygemeldes med et samme, ro og aflastning.

Når du har født for tidligt før i 2 graviditeter, så er chancen for du gør et igen meget stor.Du har også et hårdt fysisk arbejde, og på hjemmefronten er der også nok at se til.

Du skal have sygemeldingen hos egen læge, som også skal sørge for en samtale med overlægen på svangreafdelingen, han kan læggen en plan for hyppige kontroller både af læge og jordemoder, for du skal følges tæt.

Du skal passe rigtig meget på dig selv, lytte til din krop og stille op for dig selv og dit kommende barn.

Fysisk og psykisk vil barnet have bedst af at blive trygt og godt i din livmoder længst muligt, og for dig vil det også være bedst at føde et fuldbårent barn, du kan få med hjem.

Jeg ønsker rigtig meget held og lykke med det helel

Varme hilsner

Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.