Eksperthjælp: tilbagefald efter at være blevet renlig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.022 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. februar 2010

Lisbeth Jess

"tilbagefald efter at være blevet renlig"

Hej Lisbeth

Nu har jeg læst mange af dine gode svar til brugerne herinde og tænkte at nu ville jeg selv lige prøve at få et godt råd.

Jeg har tvillinger på 3½. Piger.

M. har været renlig siden hun var 2½ og havde det første halve år ingen uheld overhovedet. Faktisk snakkede vi om at det var gået helt utroligt nemt med at få hende renlig. Men, men, men, da hun så kom i børnehave begyndte hun at have mange tisseuheld i bukserne. Meget almindeligt når der sker så mange nye ting og hun glemmer at mærke at hun skal tisse fordi hun har så travlt med omverdenen.

Synes faktisk også det gik meget godt igen, nogle dage helt uden uheld. Og så her i vinter synes jeg det er gået meget ned af bakke igen. Kan sagtens have både 4 og 5 uheld hver dag. Men synes som regel det var bedre i weekenderne når vi var hjemme og der var mere ro. Men nu synes jeg simpelthen hun er blevet ret doven omkring det. Fx i dag har hun tisset i bukserne hele dagen. Når vi sender hende afsted er hun næsten ikke til at trække derud og kort efter tisser hun så i bukserne. Som om hun er fuldstændig ligeglad med det.

Har du en god ide til hvordan vi skal gribe det an? Vi forsøger at lade som ingenting og bare skifte hendes tøj men efter 12 par våde bukser på en dag (plus søsters få større uheld) så kan man sørme godt blive komme til at blive lidt mindre pædagogisk og tålmodig. Jeg synes simpelthen ikke jeg laver andet end at vaske tøj lige nu.

Skal lige siges at hun altså også har været en hel del syg med ører, feber og forkølelser denne vinter.

Vh. T.

Lisbeths svar

Kære T!

Forstår din frustration over at skulle vaske så meget og nu havde hun jo været renlig, og måske er det svært at bevare tålmodigheden med hende.Og så er der tvillinger,som er en stor glæde og også mere arbejde ikk`?

Flot at hun blev renlig som 2,5 år,og også forståeligt, at der kom en tilbagegang efter børnehavestart, alligvel er der en masse spørgsmål som jeg tænker kAN HJÆLPE JER MED AT INDKREDSE PROBLEMET, eller inden det bliver et endnu større problem.

Det har været en rigtig kold vinter og hun har været en del syg med flere ting, så hendes immunforsvar er måske lidt i bund. Har I tænkt på, om hun måske har en blærebetændelse,?

Små børn kan ikke altid fortælle om ,hvor specifikt det gør ondt, men når hun tisser som du beskriver efter toiletbesøg, kan det være fordi det gør ondt når hun sidder på toilettet og når hun så rejser sig, så kommer det af sig selv.

Det lyder jo af mange våde bukser, Måske skal i give hende en ble på både for hendes skyld og jeres.Sig f.eks.: Llige nu er det lidt svært for dig. derfor hjælper vi lige dig med en ble, du kan stadig sige til. Det skal ikke være et nederlag kun en hjælp til hende og jer.

Og jeg vil anbefale at hendes urin bliver undersøgt for bakterier hos lægen.Hvis den er helt normal, så er der andre ting.

I børnehaven kan de,også selvom der ikke er vuggestuenormering godt hjælpe de børn der lige skal mindes på at gå på toilttet, d.v.s tage dem i hånden og gå med dem. Nogen børn kan ikke lide at sidde på toilettet i børnehaven,kan hun ?

HVis hun har lidt bekymring over at sidde der alene, er det vigtigt med en tryghedsting hun kan tage med, enten en voksen eller en bamse eller andet.

Er hun glad for sin børnehave, har hun en bedste ven, er hun en naturlig del i en gruppe  af børn. er der stabile medarbejdre, eller mange vikarer.?

For at få mest mulig hjælp til hende og jer, er det vigtigt at I får en god snak med børnehaven, så hun får den hjælp, hun skal have.inden det blir for meget for hende.

Som I læser kan det være rigtig mange ting, nu er der lidt at gå i gang med. Og jeg ønsker jer held og lykke med projektet og så flot I stadig har tålmodighed. I kan være sikre på at hun allerhelst også gerne vil undvære bleen, tror jeg.og hun gør det ikke bevidst.

Mange hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.