"væk med sut og ble, hvornår?"
Kære Lisbeth
Min søn på 3 år og 3 måneder bruger stadig både ble og sut. Sutten har han altid været ekstremt knyttet til, og han har altid haft stort behov for at putte alt i munden, så vi er stadig nødt til at give ham sutten når han er meget træt for at han ikke putter fingere, blusen, hjørnet af puden, legetøj m.m. i munden. Derfor har vi besluttet at prøve at komme af med bleen før sutten.
Men vi "stresser" måske lidt over det, fordi det nok er en god idé at begge dele gerne sker inden han bliver storebror i slutningen af juni:-) Til den tid vil han jo også være 3½ og så er det vel også ved at være tid? Plus at måske ikke er hensigtsmæssigt at træne renlighed og ingen sut, når han også skal forholde sig til at blive storebror?
I forhold til bleen er vi lidt i tvivl om hvad vi skal stille op. Han har tisset og lavet stort på toilettet i lang tid (over et halvt år), men vi har aldrig presset ham – bare introduceret det som en naturlig del af hverdagen, når han havde lyst. Han har sådan et lille bræt med trappe op. Vi har forsøgt at indføre ”faste” toilettider og sige ”så, vi skal lige tisse inde vi går (ned, ud, i seng osv.) Men det fungerer ikke ret godt, da det tit trækker op til konflikt, fordi ”det vil han ikke lige nu”. Vi er ret konsekvente og har den holdning at når vi har sagt noget, så er det også sådan det bliver, men med en viljestærk og selvsikker dreng betyder det selvfølgelig af og til konflikter og magtkampe. Og i det her tilfælde vil det betyder at vi skulle tage kampen, og det er jeg ikke sikker på er en god idé – jeg vil jo ikke have at det skal blive noget øv noget, at gå på toilettet.
Men for en måneds tid siden begyndte han at sige til, når han skulle lave stort. En af hans gode venner fra børnehaven havde smidt bleen. Og igennem tre uger sagde han det hver gang når han var sammen med os, også selvom vi ikke var derhjemme. Men i børnehaven fortsatte han med at lave stort i bleen. Efter de tre uger var han syg et par dage, hvor han så ikke sagde til, og nu siger han det kun en gang i mellem/sjældent og nogle dage slet ikke. Men altid kun når der skal laves stort ikke tis.
Den sidste måneds tid har han af og til fortalt, at nu tisser han i bleen, og få gange har han sagt til inden han skulle tisse, men der har han været nøgen (på vej i bad). I morges da jeg havde taget natbleen af ham, sagde han at han skulle tisse. Han ville gerne klare det helt selv, sætte brættet på, kravle op, tisse, tørre sig og komme tilbage på værelset, hvor jeg skulle vente på ham – det klarede han fint, og han fik selvfølgelig masser af ros:-)
Men det er jo gået tilbage med at sige til inden han skal lave stort. Så er der noget mere vi kan gøre for at ”skubbe” ham det sidste stykke? Eller kommer det helt af sig selv? Vi vil nødigt misse muligheden nu hvor han virker til næææsten at være klar:-)
Jeg har et par gange spurgt ham, om han kan sige til de voksne når han skal på toilettet når han er i børnehavne, men dertil svarer han, at det kan han ikke. Han går i skovbørnehave, og det er selvfølgelig ikke den mest hensigtsmæssige tid på året at smide bleen…ved ikke om det er det, han et eller andet sted er klar over? De er jo ofte ude det meste af dagen, med flyverdragter på…også i snevejr:-)
Jeg har også et par gange spurgt ham om vi skal prøve at tage bleen af i weekenden, men så bliver han ked af det og siger nærmest grådkvalt nej – så det har vi selvfølgelig ikke prøvet.
Er der grund til at stresse over at nå det inden lillesøster kommer? Og kan vi gøre noget nu, ud over at være tålmodige, støttende, rosende, opfordrende?
Hilsen
M
Lisbeths svar
Kære M!
Du skriver og fortæller klart om de problemer ,der er omkring ophør af sut og ophør med ble.
Deter jo en rigtig dum årstid lige nu ,og han går i skovbørnehave, hvor det nærmest er umuligt at træne renlighed førend flyverdragten er væk.
Det lyder ,som om I gør de rigtige ting, præsenter og tilbyd tolitbesøg uden pres, for jo mere der presses jo mere modstand.
Det kræves af forældre, de er på forkant, når de små skal smide bleen, alligveler det nogen gange skønne spildte kræfter, hvis junior ikke er klar.
Lav nogen rutiner,at om morgenen når bleen kommer af, så er det på toillettet og ogsåefter mad og iden bad,brug måske en weekend i afslappet tøj som han selv kan trække ned, og se om det blir en succes, evt i nattøj uden ble.Spørg ikke beslut jer for det, eller vent på foråret, så er det hele lidt lettere.
Uanset om lillesøster kommer mens storebreor er blebarn, så skal han nok blive renlig.
m.h.t sutten, så kan I starte med at den kun bruges i sengen ved sovetid, eller ved voldsom skade, fald eller andet.
Om den skal væk, inden den lille kommer, er et holdningsspørgsmål, sidder tænderne meget ude og der er skævt bid, ja så skal den væk og helst med det samme.En dejlig bil eller andet kan være gaven, når sutten afleveres i suttetræet. Lad vær at trække det ud, skal den væk, så lad det ske hurtigt.
Er der ingen problemer med bid eller tænder, så lad ham beholde den, så har han lidt til trøst ,når den lille kommer. I kan være rolige, jeg har ikke set nogen med sut i børnahaveklassen, det er mest omgivelserne ,der har problemer . Bare vær sikre på, at det ikke går ud over hans sprog og tænder.
Håber I kan bruge lidt af mine betragtninger, så i finder jeres egen perfekte måde at gøre det på
Held og lykke med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk