"Problemer: Baby 4 måneder: Opkastninger, gylpen og uro."
Hej Lisbeth
Går ud fra at mormødre også er velkommen her.
Min datter Tina fødte i oktober en dejlig dreng Oliver. Han var for tidlig på den, ca 5 uger, og vejede ved fødslen 2310 gr. Var dog sund og rask, sov og spiste som alle andre og de blev på 5 dagen udskrevet. Han blev vækket og madet(ammet) ca hver 3. time. Var ikke særlig interesseret i mad, så Tina malkede ud for at holde produktionen oppe. Da hun er alene med Oliver, opgav hun at mætte ham med modermælk, og gik over til NAN HD.
Oliver var meget urolig, sov ofte kun i perioder af 40min - 1 times varighed. Havde tydelig ondt i maven, og fik af lægen ordineret dråber for at afhjælpe de kolliklignende smerter. Dråberne havde dog ikke nogen effekt. Afføringen var meget hård, mørkegrøn og lugtede af industrifisk.
3 zoneterapi-behandlinger hjalp for en periode, men problemerne kom igen efterhånden som mængden af mad blev øget. Han spiste stadig 8 gange i døgnet, men kunne stadig ikke "klare" den anbefalede dagsmængde. Havde svært ved at bøvse, hikkede, pruttede og ikke mindst opkastninger efter hvert måltid. Måltiderne tog ca 1-1 1/2 time, så der var ikke meget tid til søvn.
Konsultation hos praktiserende læge gav intet resultat, andet end at se tiden an, og et besøg hos kiropraktor viste ikke noget unormalt.
Oliver ta'r jævnt på og udvikler sig som han skal, og vejer i dag ca 5.5 kg. Han er smal og spinkel af bygning (Tina er selv lille 158 cm/45 kg, og var også længe om at ta' på). Dog har han både "elastikker" på lår og håndled.
Han spiser stadig mange små måltider om dagen, er meget glad for mad. Er begyndt at spise frugtmos, risgrød, risvælling og ca 2 -3 gange om ugen har Tina prøvet kartoffelmos med gulerod. Han spiser fint med ske, og drikker afkølet, kogt vand.
Får stadig 5-6 gange 125-150 ml modermælkserstatning i døgnet (+ det løse til liige at falde hen på)
Men AK problemerne er de samme. Han gylper og kaster stadig op efter hvert måltid, er urolig, sover dårligt. Han ta'r en power-nap på 30 min om formiddagen, sover en go' lang (ca 2-3 timer)søvn i barnevognen ude efter middagsmåltidet, og så spiser/blunder/skriger han til kl ca 22-23, får mad og kommer i seng, vågner mellem kl 2 og 3, spiser, falder hurtigt til ro igen for at vågne igen kl ca 6-7 om morgen, hvorefter det hele starter forfra.
Han vil helst ikke ligge ned, er meget i arm, og har det tilsyneladende allerbedst når han får lov at være i lodret position. Vil helst ikke ligge på maven (kan selv rulle tilbage).
Tinas Sundhedsplejerske har foreslået nexium, det vil lægen ikke høre tale om, men har dog efter forslag fra sundhedsplejersken indvilget i at gi' ham lille dosis afføringsmiddel.
Jeg har så meget jeg kan taget mig af dem i weekenderne, mest for at Tina kan få hvilet ud, da hun snart ikke har overskud til mere.
Oliver ser altid træt og rødøjet ud, men på de gode dage, griner og pludrer han. Han kan af og til sidde i skråstolen og lege med sine aktivitetsting, men nyder også at være i arm, "se TV" og hygge. Han udvikler sig efter mit skøn ganske normalt.
Hvordan "råber" man en læge op så han forstår. Tina føler sig behandlet som en umoden pylret førstegangsmor. Det er hun ikke hun er 30 år gammel, er på 4.år af sit psykologistudie, så hun er ingenlunde hverken uerfaren eller umoden.
Som hun udtrykker det: "det er da OK hvis jeg bare har fået et morsygt skrigøre - jeg vil bare ha' vished for om der er noget i vejen med ham"
Har du et godt råd.??
Vi har læst om refluks, og mange symptomer passer. Har tænkt på at prøve med den modermælkserstatning der hedder Enfamil AR - kender du den?
Ser frem til et svar
mvh
Olivers mormor
Lisbeths svar
Kære Mormor!
Selvfølgelig er bedsteforældre velkomne til at skrive her. Jeg er også farmor og kan sætte mig ind i, hvor hårdt det er at gå og være bekymret for, både din datter, og om der er noget galt med Oliver.
Det må være så hårdt for dig at se ,hvor mange kræfter din datter bruger på at få mad i Oliver, og at han alligvel er urolig, gylper og kaster op.Dejligt for hende og Oliver, at du hjælper det du kan.
Når jeg læser din beskrivelse, har der været problemer med maden siden han blev født 5 uger for tidligt. Han har kastet op, gylpet meget og har haft svært ved at bøvse, det har resulteret i meget uro og ikke så meget søvn.
Det at bruge meget energi på få et barn til at indtage et måltid, som slutter med opkastniger deter ikke normalt. Heldigvis har han taget pænt på, så deter jo flot.At børn gylper nogen gange er normalt, hvorimod opkastning er et signal om noget andet. Hvad det er, kan jeg ikke vide.
Jeg synes din datter har været meget meget tålmodig med sin egen læge, som har sagt tiden skal ses an.
Hun er den ,der kender Oliver bedst, så når hun er bekymret for ,om der er noget, så skal det tages alvorligt.
Jeg vil anbefale hende endnu engang at gå til lægen. meget klart beskrive hans symptomer og sige hun ikke vil se tiden an mere. og derfor bede om en henvisning til en børnelæge.
En praktiserende læge har ikke den erfaring med børn, som en børnelæge har og han kan ikke sige der ikke er noget, når Oliver ikke er blevet set af en børnelæge.HAN SKAL LYTTE TIL EN MORS BEKYMRING.
Hos børnelægen vil din datter enten få vished for at Oliver er sund og rask og vokser sig fra det, eller der er et problem ,som der kan gøres noget ved.
Det er altid bedre at få vished end at gå og være så bekymret.
jEG HÅBER DETTE VIL HJÆLPE OG AT i HURTIGT FINDER UD AF NOGET SOM KAN HJÆLPE oLIVER.
Det vil sikkert også være en ide` at skifte maden til det mærke du beskriver, hjælper det ham ,er det da lykken.
Held og lykke med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk