"amning kombineret med flaske."
Hejsa Lisbeth!
Jeg skriver til dig, fordi jeg på mit spørgsmpål har fået forskellige svar af forskellige fagpersoner.
Min kæreste og jeg venter et barn i maj måned, og kunne godt tænke os at jeg ammer om dagen og også om natten i hverdagene, men at jeg måske pumper ud, så min kæreste kan give flaske om natten i weekenden (både så jeg kan få lidt mere søvn og så han får den nærhed med barnet også).
Min jordemor syntes det var en smadder god idé og sagde, at vi kunne bruge en såkaldt saftflaske, hvor barnet skal arbejde mere for at få mælken ud, så han ikke bliver doven og dermed ikke gider bryst. Har også læst på nettet at der findes sådanne flasker, som gør det lettere at kombinere amning og flskegivning og hvor suttestykket på flasken også bliver længere og kortere alt efter hvor kraftigt barnet suger ligesom med morens brystvorter.
Men til Forældreaften sidst sagde den jordemoder, at det var en rigtig dårlig idé, fordi barnet så højst sandsynligt ikke gad tage bryst og vi derfor blev nødt til kun at give flske, og at jeg alligevel ikke ville få sovet, da jeg skulle op og pumpe ud ca. hver anden time.
Min veninde kan dog nøjes med at pumpe ud hver 5.-6. time og givet både sin søn flaske og bryst uden problemer samt modermælkkserstatning indimellem i starten pga. brystbetændelse.
Hvad er din holdning/viden omkring dette og har du nogle gode råd til at få 'projektet' til at lykkes? Vi er godt klar over, at alt langt fra kan planlægges før man står i det, men det ville være rart at vide om det er noget som normalt kan lade sig gøre eller ej og hvordan vi evt. bedst gør det!
Mange hilsner fra mig!
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med at I skal være forældre til maj, og I er godt igang med at forberede jer, læser jeg.
Jeg tilslutter mig den første jordemor. En amning kombineret med et flaskemåltid med mors mælk om natten kan sagtens praktiseres. Og du kan sikkert klare udmalkningen et par gange i løbet af dagen hvor du har mest mælk.
Det geniale ved amning er , at jo større efterspørgslen er,jo mere produceres der.
Min erfaring er, at det sagtens kan lade sig gøre, så mor får sovet, barnet får MAD AF FAR ELLER EN ANDEN OG ALLE ER GLADE.
Forudsætningen er, at amningen er kommet godt igang ,og barnet sutter let og ubesværet.
Der hvor det nogen gange mislykkes, tror jeg, at amningen endnu ikke er veletableret.
Jeg går selvfølgelig ind for amning, da det er sundt, det er ved hånden og de fleste trives med det. Alligvel er der mange andre faktorer som også spiller ind. Og hvis en mor er udmattet af søvnmangel, så er en flaske en gave. .Og en vidunderlig mulighed for at far kan komme på banen.
Du vil opdage når du har født, og er kommet vel igennem den første tid, med begynderbesvær og tonsvis af gode råd fra omgivelserne, at du/I finder jeres helt egen måde at være vidunderlige kærlige forældre på. I bliver hurtigt eksperter på jeres barn.
Held og Lykke fortsat i gravididteten og hav en god fødsel.når du når dertil.
Håber du kan bruge lidt af dette indlæg,
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk