Eksperthjælp: 15 måneder forstår hun et nej ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.510 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. februar 2010

Lisbeth Jess

"15 måneder forstår hun et nej ?"

Hejsa

Min datter på snart 15 md er en frisk og skøn tøs. Vi begyndet virkelig at kunne mærke hun udfordre os i flere situationer. Hun kan til tider være mere nysgerrig end jeg magter og hun har meget svært ved at forstå et nej. Om det er skabe hun går i eller ting hun bare ikke skal rode i - forstår hun ikke et nej! Man kan som regel se på hende at hun godt ved det er forkert, men hvad gør man i sådan en situation? Hun lytter jo slet ikke til mig eller farmand. Hvis vi flytter fokus fra hende er det egentlig helt ok med hende - altså hun bliver ikke vildt sur, men hun må vel konfronteres med de ting hun ikke må?

Der ud over vil jeg lige høre noget om morgenmad.

Emma har fået havregrød i lang tid og har elsket det. Jeg har prøvet at lave forskellige former hvor jeg blander havdegryn og rugmel med mælk til grød. Jeg har igen lavet alm. havregrød med lidt frugtmos på, men hun spiser slet ikke den samme mængde mere som for 4 md siden. Dengang spiste hun over 1 dl. gryn og nu er hun på knap ½ dl gryn. Jeg har godt læst at deres appetit svinder lidt ind nu de ikke vokser så meget mere som det første år, men vil da lige sikre mig det virker normalt. Hun spiser meget fint til middag (ca 1 rundnum rugbrød) og aftensmaden er også uændret. Lyder det helt normalt i dine ører det her? Har du nogle foreslag til anden morgenmad måske?

Hilsen Nilleemma

Lisbeths svar

Kære Nilleemma!

Det lyder som om  I har en dejlig nysgerrig frisk pige, som nogen gange kan tage pusten fra forældrene .med sin iver at gennemse alt og rode .

Det hun er i færd med det er helt normalt, og det er i denne periode I som forældre skal scanne jeres hjem for om der er noget  der skal højere op og i sikkerhed.Jeg mener ikke at alt skal væk.I det næste års tid, vil alt blive undersøgt og ikke kun en gang, det er måden hun lærer på.

Og I skal være trygge og vide ,at alt hvad der kan skade hend, er hun sikret for.

Hun forstår ikke ordet nej, så sig istedet for ja til det hun må. Flyt hende væk, og sig. Se det her-----må du lege med. Det er denne gentagelse, der på et tidspunkt i løbet af det næste år vil lære hende, hvad hun må i jeres hjemSæt sikkerhedsgreb på de af jeres køkkenskabe og skuffer I vil have i fred. Lad hende få en skuffe elle hylde, med skåle træskeer, plastic ting, som hun kan hive ud og ind . Det vil hun blive glad for.

Lav det samme i stuen, børn elsker at åbne og lukke og have deres helt egen skuffe, skab eller hylde, som de kan nå. Og derinde kan være noget af hendes legetøj, papir og bivoksfarver, eller hvad I ved hun virkelig er superglad for.

Selvfølgelig skal hun lære, hvad hun  må, alligvel tager det tid og førend hendes sprog er helt udviklet, så er det at gentage, hvad hun gerne må, den måde hun lærer på. 

Morgenmaden lyder fin, deter nu appetitten bliver lidt mindre. Du kan se om hun kan lide nogen af de andre grødprodukter der kan fås i f.eks, helsekosten.

Du  kan også lave grød af hirse, rismel og mannagryn for at få lidt afveksling, øllebrød er der også mange der er glade for. 

Håber dette kan inspirere til dig til  skøn tid med din datter.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.