Eksperthjælp: Baby på 3 mdr. vil ikke længere puttes om aftenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.201 visninger
5 svar
0 synes godt om
29. januar 2010

Stine Winther

"Baby på 3 mdr. vil ikke længere puttes om aftenen"

Hej!

Jeg har en datter fra 30 oktober 2009 - 13 uger i dag.

Hun er født præcis på termins dato, og fødslen forløb helt uden komplikationer, hun vejede 3470, og var 50 cm lang.

Vi var indlagt i 1 1/2 døgn, mest bare for at få de fleste besøg overstået

Hun har simpelthen bare været super nem, glad og tilfreds helt fra starten.

Det er meget, meget sjældent at hun virkelig bliver ked af det, og hun har egentlig aldrig rigtig været utrøstelig! Hun har også altid været god til at sove, og selv falde i søvn i egen seng.

Om eftermiddagen, sover hun sin lange lur på 3-4 timer i barnevognen i haven, hvis det ikke er bidende koldt selvfølgelig, (men hun sover bedst der) hun har nu aldrig været for kold når hun er kommet op.

Om aftenen når det er ved at være putte-tid, sætter enten hendes far eller jeg os ind med hende i soveværelset, ruller gardinet ned, og tænder et dæmpet hyggeligt lys. Så får hun sin "godnat flaske" og så bliver hun puttet ned i sengen, med sut og sutteklud, vi slukker så lyset siger godnat og går ud. Nogen gange skal vi lige ind 2-4 gange inden for 20 minutters tid, og give sutten, og så sover hun ellers rigtig godt, og vågner nogle nætter mellem klokken 4-6 og vil ha en flaske, og så kan hun puttes igen.

Men så skete der noget, da hun var omkring 12 ugers tid, der ændrede hun sig totalt når det blev "godnat tid".

Vi gør som vi plejer, ruller gardiner ned, tænder lys, og sidder i sengen og giver hende en flaske, men hun vil dårligt tage flasken selvom det er 3 timers tid siden sidst, og hun græder bare helt utrøsteligt, for det meste kan hun trøstes ved at man putter hende gost ind i favnen, og laver nogen  lidt store vugge bevægelser, på denne måde kan det lykkedes at få maden i hende, altså når man står op med hende, ligeså snart man sætter sig på sengekanten med hende, så starter "ulykken" igen.  

Næste problem kommer så, når hun har fået flasken (De fleste gange får hun hele flasken - 175 ml) men når hun så skal lægges ned i sengen, starter skrigeriet atter på ny, hun når dårligt at ramme madrassen før hun er dybt ulykkelig og utrøstelig! Vi prøver at nusse hendes kind, sige "schyy" lyde eller synge lidt, men intet går igennem til hende, hun er bare dybt ulykkelig. Hvis det lykkedes at få ro på hende, og hun næsten falder i søvn, så vågner hun med det samme igen dybt ulykkelig, ligeså snart øjnene er ved at klappe i, eller hvis vi rejser os for at gå ud af værelset, fordi hun sover.

Mit spørgsmål lyder på:

Hvorfor begynder hun pludselig på dette?? og hvad kan /skal vi dog gøre?

Vi har altid slukket lyset, når vi forlod soveværelset, men nu er det som om, når vi slukker lyset så forværres hele hendes ulykkelighed, kan hun pludseligt blive mørkeræd? Eller er det bare fordi vi "slukker" for alle de spændende ting omkring hende?

Hvis vi lader lyset være tændt, så ligger hun bare vågen og snakker/griner.

Jeg synes det er rigtig hårdt, når hun bliver så ked af det, og nogen gange har vi taget hende med ind i stuen igen, for lige at trøste, hvis hun er umulig at få ro på, men  så sidder hun med det største smil, og pludrer forfra, det er vel heller ikke så godt?

Når men når det så endelig lykkedes at få hende til at falde i søvn, så sover hun til  kl 6-8 stykker næste morgen uden at vågne i løbet af natten, (nogen gange skal man lige op og give hende sutten.) og så starter dagen jo som den altid har gjort, med højt humør, masser af pludren og smil, så det er kun om aftenen at hun har forandret sig TOTALT!

Mon dette vil ændre sig igen, og hun igen kan blive lagt til at sove, ved bare at blive lagt i sengen og der bliver sagt godnat!?

Mit sidste spørgsmål går på, om jeg mon skal prøve med noget mere mad, i løbet af dagen.

Hun får 4- 5 flasker dagligt a' 175 ml, altså mellem 700 ml og 875 ml i døgnet. (grunden til det nogen gange kun er 4 flasker er hvis hun sover til ved en 8 tiden om morgenen, og der går 3-4 timer mellem hvert måltid, så ville den 5 flaske først blive ved en 22-23 tiden, og det er alt for sent) 

Hun er 13 uger, og er lige blevet målt og vejet til 5900gram og 62 cm.

Hun tømmer for det meste flaskerne, men bliver ikke sur når flasken er tom, (Havde der været mere i flaskerne, tror jeg nu også hun havde spist det.) Jeg synes det synd at vække hende om aftenen inden vi går i seng, for at give hende mad, for når hun endelig falder i søvn, så sover hun jo også.

Men kan det være en af grundene til hun bliver så ulykkelig om aftenen, fordi hun mangler mad? - det jo ikke noget hun gør opmærksom på i løbet af dagen!? og det er jo heller ikke altid hun vil tømme '"godnat flasken"

Når, nu blev dette brev vidst lige lidt langt, men det er så frustrerende, og gør mig så ked af det, så har bare brug for råd og vejledning!

På forhånd mange tak...

Kærlige hilsen en lidt trist og frustreret Mor!

Stines svar

Kære Birdy

Det lyder, som om I og jeres lille pige har haft en rigtig god start. Det er så dejligt med en glad og tilfreds baby:-)

Men som alle andre babyer, gennemgår jeres pige en rivende udvikling det første år. Man kan tit som forældre være fokuserede på hvor meget baby vokser og hvordan hun sover. Noget andet, man skal være opmærksom på er den indre udvikling!

Når baby bliver ca. 12 uger, sker der en forandring. Hun begynder at opleve verden på en anden måde. det er som om sanserne pludselig åbner sig op, så hun begynder at opfatte at verden ændrer sig omkring hende. Lys bliver til mørke, varme til kulde, osv., ligesom hun bliver opmærksom på, at I slipper jeres favntag om hende.

Det er jo en fantastisk detaljeret verden, der åbner sig for hende, men også ganske overvældende lige i starten. Og det er helt normalt, at babys reaktion er at græde mere og være mere pylret, dvs. helst vil være tæt på sin mor. For nogle babyer foregår det om dagen, mens andre reagerer mest om aftenen/natten, ligesom jeres baby. Det kan godt tage en uges tid eller mere.

Det vigtigt, at I støtter hende og hjælper hende igennem den svære periode. Opfyld hendes behov for at være i arm - og, ja, det er helt typisk, at det kun virker, hvis man står op;-) Det er ikke sikkert, hun vil have mere mad. I denne periode er der også nogle babyer, der mister appetiten lidt. Giv hende al den opmærksomhed, hun har brug for i løbet af dagen, og prøv så at lette presset på jer selv mht. putningen om aftenen. Det hjælper ikke, at I er frustrerede. Tænk på, at I snart kommer ind i en nem periode igen. Fokuser på de positive forandringer, I lægger mærke til hos jeres baby. Hvad kan hun nu? En 3 mdr. baby begynder at give mere respons, når man synger og leger, så brug mere tid på det i løbet af dagen, og tank jer selv op med dejlige, hyggelige, sjove stunder. Find inspiration i fx bogen "Leg med din baby", og prioriter lege, hvor I har god øjenkontakt og kropskontakt.

Mange hilsener

fra Stine

Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.

Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2010

kiroo

jeg ville så også mene at pigen godt må få i hvert falde 100 ml. mere i døgnet..
og så syntes jeg ikke der var noget rådd med i svaret..?

Kitt med pigerne Keshia på 5år og Keira på 4 mdr.

Anmeld

29. januar 2010

Stine_Winther

Hej Kitt (og Birdy)

Jeg er ked af, hvis mit svar ikke læses som råd, så jeg vil da forsøge at uddybe, hvis det kunne hjælpe.

Jeg har beskrevet, hvad der sker med babys udvikling, når de 3 mdr. rundes. Og det stemmer fuldstændigt overens med morens beskrivelse af babys nye adfærd, så jeg mener, at min kommentar må give familien ro i sindet. Nu ved de, hvad der kan gøre hende ked, og derfor selvfølgelig skal forsøge at undgå.  

Et af mine råd er derfor, at de skal tage det roligt og lade være med at blive frustrerede, men i stedet forsøge at have overskud med det for tanke, at det bare er en overgang.

At være forælder handler rigtig meget af tiden om at føle sig frem. Det handler om at forstå barnets signaler, og om at give barnet størst mulig tryghed og omsorg. Især i de perioder, hvor barnet viser meget tydeligt, at det har brug for det.

Et andet af mine råd er at bruge mere tid på tæt kontakt og leg i løbet af dagen. Små babyer skal lære verden at kende gennem tæt kontakt med deres mor og far. Små babyer skal tankes op med kærlighed og anerkendelse, så de føler sig trygge og har tillid til verden. Leg med baby er også stimulerende for dens krop og hjerne, så når behovet for leg, kontakt og stimulering er mættet, vil baby også kunne sove bedre om aftenen.

Et mere konkret råd i forbindelse med selve putningen kunne være at overveje, om babys puttetidspunkt måske har rykket sig? At hun egentlig først er træt senere? Hvis hun er meget ulykkelig ved at blive lagt for sig selv, så prøv igen senere. Det er ok at prøve sig frem. Det er man nødt til. Hvis hun vil være i arm, så er det det, der skal til.

Mht at give flaske har jeg desværre ikke forstand på, hvor meget og hvor ofte. Jeg har altid selv praktiseret fri amning, så det eneste råd jeg kan give i den forbindelse vil derfor være at tilbyde flasken, når baby er meget ked af det og signalerer behov for det. Hvor mange ml det drejer sig om, kommer vel an på barnet.

Birdy - og andre - er velkommen til at stille spørgsmål til det, jeg har skrevet.

Med venlig hilsen Stine

Anmeld

29. januar 2010

Malli

Kære Stine!

Jeg tog dine svar / tips til mig, og har prøvet her sidst på dagen at være fulstændig koncentreret om hende (Altså gøre hende træt) Vi har ligget og pludret, sunget stille og rolige sange, og hun har puttet i favnen på mig. 

Hun plejer så om aftenen mellem klokken 18-19 at være træt, så ligger hun i favnen, på enten hendes far eller jeg, og så pakker vi hende tæt ind i dynen, og GÅR rundt med hende, (Man må nemlig ikke sidde ned) imens vi vugger hende, så falder hun i søvn, og tager en 15-20 minutters lur, så vågner hun op igen og er "frisk".

Og så er det vores svære stund (som beskrevet) kommer med at putte hende!..

I dag ville jeg prøve noget nyt, som du skrev:

Give hende mere tæthed, omsorg og tryghed, måske lidt mere sang og leg, så hun kunne blive "kørt træt" og gerne ville sove.

Vi pludrede sammen, sang rolige sange, puttede sammen, og grinte

Jeg stoppede i tide, inden hun blev træt/gal, og hun hyggede sig virkelig meget. (Vil nu ikke sige hun normalt ikke får ALT den opmærksomhed, hun vil ha. Men måske man er lidt mere træt til det om aftenen)

Klokken 19.00 faldt hun så i søvn i mine arme, helt roligt og helt selv. Hun lå og kiggede lidt rundt, og så lukkede hun øjnene og tog 45 minutter, da hun vågnede smilede hun, jeg kunne dog godt se at hun stadig var mega træt. Jeg talte lige med hende stille og roligt, imens hun lå i min favn, og så gik jeg ind i soveværelset med hende, hvor der var klart på samme måde som altid. Da jeg lagde hende på puslebordet begyndte hun at græde/skrige, og i modsætning til hvad jeg har gjort de sidste dage, (altså skyndt mig at skifte hendes ble og putte hende i nattøjet) så tog jeg hende op med det samme, puttede hende ind til mig og snakkede helt roligt til hende. 2 minutter efter kunne jeg lægge hende, og pusle hende på en rigtig rolig og hyggelig måde.

Bagefter satte jeg mig på sengekanten, pakkede hende ind i hendes dyne, Far sad ved siden af (vi plejer ellers kun at putte hende en af os) Men jeg fik lov at sidde ned og give hende flasken, i modsætning til de sidste par dage, hvor man har SKULLE gå rundt med hende, bare for at få hende til overhovedet at tage flasken!

Hun tømte flasken - 200 ml og da den var tom, puttede jeg hende i sengen, gav hende sut, og nusseklud, puttede dynen omkring hende, SLUKKEDE lyset. (som vi plejer) Men jeg holdt min hånd på hendes mave, og min anden hånd, holdt hun fast i.

Hun var HELT rolig, og efter 5 minutter sov hende, jaaa, og gør det endnu (en 1/2 time efter) Jubiii... Har ikke engang skule ind og give hende sutten!

JEg er SÅ glad, og stolt og håber vi kan fortsætte sådan fremad indtil hun selv igen kan finde roen på en rar måde. Så vi alle kan få en dejlig, rolig og glad nattesøvn!..

Så, tusinde tak for din tilbagemeldelse på mit brev, jeg fik meget ud af det Og jeg håber vi kan gøre det samme i morgen... TAK! 

Anmeld

30. januar 2010

Stine_Winther

Kære Malli

Hvor er det dejligt at læse din beretning om jeres aften! Jeg kan især godt lide detaljen ved puslebordet, hvor du skriver, at du plejer at skynde dig med at skifte ble, selvom hun græder. Jeg er så glad for at høre, at du standsede op, lyttede til dit barn og trøstede, for derefter at kunne fortsætte i en rar stemning. Og selvfølgelig har I altid givet hende opmærksomhed - det synes jeg bestemt også din første beretning gav indtryk af:-) Men nogle gange er det lige lidt baggrundsviden og så et par små ændringer, der skal til. Måske især også en bekræftelse i at man gør det rigtige eller er på rette vej!

Tak, fordi du kom med en opfølgning:-)

Mange hilsener fra Stine

PS Undskyld, hvis jeg har kaldt dig noget forkert i mine tidligere svar, jeg syntes bestemt, der stod Birdy...

Anmeld

30. januar 2010

Stine_Winther

Jeg vil lige give et par eksempler på gode sanglege for en 3 mdr. baby:

Syng på alfabet-melodien, også kaldet "Twinkle, twinkle little star", imens du blidt aer, de kropsdele, du synger:

Øjne, ører, næse, mund
Kinden den er blød og rund
Arme to med hænder på
Mave, ben med fødder små
Øjne, ører, næse, mund
Kinden den er blød og rund

Syng Bro, bro, brille med baby på skødet. Forslag til leg, som udføres i takt til melodien: Vip baby fra side til side, lav ride-ranke-bevægelser, vip baby ned til vandret og op igen, løft baby op i luften, og slut af med at kramme.

En anden rigtig god remseleg kan du læse på min blog:

http://babyhuset-tutti.blogspot.com (du finder legen under kategorien "Legestuen")

God fornøjelse!

- Stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.