Deleforældre får et mindre stresset liv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.586 visninger
10 svar
0 synes godt om
25. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra fri.dk

Fedt. Stress-frit. Og tabubelagt. Sådan beskriver familielivseksperter nu ’det gode liv’ for fuldblodsforældre på halv tid.

Mens kernefamilien kæmper for at få hverdagens ender til at nå sammen, sænker deleforældre nu pulsen med fuld fokus på børn den ene uge - og dem selv den næste.

Sådan lyder meldingen fra familiepsykolog Margrethe Bruun Hansen, som mener, at fordelene ved et liv som fuldblodsmor og superfar på halv tid er stærkt undervurderede.

»En skilsmisse gør altid ondt. Især på børnene. Men hvis forældrene kan finde ud af at dele poderne og det fælles ansvar i ro og orden, så kan skilsmissen på sigt frigøre et stort overskud i hverdagen,« siger Margrethe Bruun Hansen.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2010

Lone Jakobsen

virkelig facinerende læsning. og egentligt ikke specielt overraskende, selv om jeg aldrig har tænkt over det på den måde før.

dog har jeg indset at netop den med at være fuldtids mor, kontra dele mor....kan godt være lidt hård.

Anmeld

25. januar 2010

Pige2009

Jeg tænker bare på, om børnene ikke vil synes det er meget stresssende at skulle bo to forskellige steder på skift uden en fast base?

Hvad siger jeres erfaringer jer?

K.h. Linda.

Anmeld

25. januar 2010

Lone Jakobsen

Linda2009 skriver:

Jeg tænker bare på, om børnene ikke vil synes det er meget stresssende at skulle bo to forskellige steder på skift uden en fast base?

K.h. Linda.

jo det ku jeg heller ikke finde på. mine (dele)børn ser deres fædre hver anden weekend.

Anmeld

25. januar 2010

Honningblomst

Linda2009 skriver:

K.h. Linda.

Enig...det er helt sikkert det er meget mindre stressende at være forældre på den måde, men nu er det vel børnene der burde være fokus på...og jo, jeg er ret sikker på det ikke er den bedste måde at dele sine forældre lige over på den måde...

Jeg ville aldrig selv byde mine børn det i hvert fald...

Knus Eva

Anmeld

25. januar 2010

Pige2009

Eva skriver:

Enig...det er helt sikkert det er meget mindre stressende at være forældre på den måde, men nu er det vel børnene der burde være fokus på...og jo, jeg er ret sikker på det ikke er den bedste måde at dele sine forældre lige over på den måde...

Jeg ville aldrig selv byde mine børn det i hvert fald...

Knus Eva

Det var også lige netop det jeg tænkte, at det her er forældrenes behov, der er i fokus, mens det i virkeligheden burde være børnene, som i en i forvejen svær tid burde skånes.

Anmeld

25. januar 2010

Honningblomst

Linda2009 skriver:

Det var også lige netop det jeg tænkte, at det her er forældrenes behov, der er i fokus, mens det i virkeligheden burde være børnene, som i en i forvejen svær tid burde skånes.

Nemlig...men hvis du ved hvor mange gange jag hørt hørt dette argument for at dele børn lige over: "Jamen jeg kan da ikke undvære ham/hende/dem!!" Og nej, men nu er det sådan set ikke dit behov der burde være det vigtigste.

Knus Eva...

Anmeld

25. januar 2010

Pige2009

Eva skriver:

Nemlig...men hvis du ved hvor mange gange jag hørt hørt dette argument for at dele børn lige over: "Jamen jeg kan da ikke undvære ham/hende/dem!!" Og nej, men nu er det sådan set ikke dit behov der burde være det vigtigste.

Knus Eva...

Præcis. Mage til egoisme skal man lede længe efter. Lauras far står over for at skulle skilles og jeg er ret spændt på at se, hvad model de vælger til børnene...

Anmeld

25. januar 2010

ghm

Mine piger har været dele børn, den beslutning blev taget i fællesskab og i overbevisning om at de havde brug for os begge to. Og fordi vores samarbejde var godt.
Dette ændrede sig og jeg blev klogere og nu har jeg dem fast, børn har brug for en fast base i længere tid af gangen..
Børn der skal forholde sig til to faste baser skal være meget stærke for at kunne holde til det.
Jeg vil aldrig gå med til at lave om igen

Anmeld

25. januar 2010

Corn

Som en bekendt sagde til mig:

"Vi havde børnene på skift, en uge af gangen... Og det var helt klart kun for forældrenes skyld. Børnene havde ikke noget egentligt godt ud af det"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.