Børn har for få pligter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.331 visninger
10 svar
0 synes godt om
25. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra fpn.dk

De tømmer skraldespanden, rydder op på deres værelse og vasker lidt op. Men ellers slipper danske børn nemt fra opgaver i hus og have, viser en spørgeundersøgelse. Sjællandske børn laver mindst, mens de nordsjællandske børn tager sig bedst betalt.

Resultatet af en undersøgelse om, hvor meget børn hjælper til hjemme, viser, at 85 procent af børnene mellem 5 og 18 år har huslige pligter i et eller andet omfang.

Karen Lumholt, forfatter til bogen ”Børn skal da arbejde”, er alarmeret over undersøgelsesresultatet:

”Mange forældre er kede af, at de har for travlt til at inddrage børnene i husarbejdet, men det chokerer mig, at hvert syvende barn helt slipper og ikke engang har eget værelse som ansvar. Det er udtryk for misforstået omsorg, når vi ikke lærer børnene de helt elementære opgaver i en husholdning og snyder dem for arbejdsfællesskabet."

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2010

lillemunk

Hmmm her hjemme hos os holder den ikke stik...
Mine 2 piger på godt 7 og 10 år ...
Ja laver de små pligter.... som opvask oprydning osv.
Men de har da også andre vi har ugentlig mad dag.
Fast hver 3 søndag ordner de MIN bil og de elsker det.....(Altså at shine bilen op)
Er heller ikke bleg for at tørre støv af eller starte en vindues vask ... Det blive måske ikke gjort sådan, som man selv gerne vil ha det... men så bliver det næste gang hvor man selv gør det.
Børn vil gerne være med... men opgaven må jo bare ikke være for stor.
Til at starte med kan man jo være med som forældre ind til de har fat i hvad de skal.

Anmeld

25. januar 2010

Honningblomst

Mine børn har ingen faste pligter og kommer aldrig til det...det her er et hjem og ingen arbejdsplads... all hjælper hvor det er nødvendigt, uden at få penge for det, men bare fordi der er brug for alle og fordi sådan fungerer en familie..

Anmeld

25. januar 2010

Pia.

Eva skriver:

Mine børn har ingen faste pligter og kommer aldrig til det...det her er et hjem og ingen arbejdsplads... all hjælper hvor det er nødvendigt, uden at få penge for det, men bare fordi der er brug for alle og fordi sådan fungerer en familie..

Meget enig...

Anmeld

25. januar 2010

Kløver

Eva skriver:

kan godt se jeg ik er enig, jeg fik mine lommepenge da jeg var lille, og var stolt over at have gjort noget for dem, skulle bla holde orden på værelset, hjælpe med lettere rengøring, enkelte ting på toilet, pudse nogle små vinduer vi havde i en glasdør og lignende, og elskede det syne sogså der er langt fra en arbejdsplads til at børnene hjælper til og også kan blive belønnet for det, men man skal selvfølgelig også kunne få børnene til at hjælpe uden der altid skal gives noget

tænker lidt på min kæreste hvor hans mor altid har sørget for ham, selv da han ik boede hjemme kom hun og skiftede sengetøj, og vaskede hans tøj, tænker lidt at jeg hellere vil lære mine børn at blive selvstændige som jeg er blevet ved at få lov at lære hvordan man gør tingene

men tror nu ik der findes en facitliste i børneopdragelse, og tror da at den ene måde kan være lige så god som den anden

Anmeld

25. januar 2010

Honningblomst

kan godt se jeg ik er enig, jeg fik mine lommepenge da jeg var lille, og var stolt over at have gjort noget for dem, skulle bla holde orden på værelset, hjælpe med lettere rengøring, enkelte ting på toilet, pudse nogle små vinduer vi havde i en glasdør og lignende, og elskede det syne sogså der er langt fra en arbejdsplads til at børnene hjælper til og også kan blive belønnet for det, men man skal selvfølgelig også kunne få børnene til at hjælpe uden der altid skal gives noget

tænker lidt på min kæreste hvor hans mor altid har sørget for ham, selv da han ik boede hjemme kom hun og skiftede sengetøj, og vaskede hans tøj, tænker lidt at jeg hellere vil lære mine børn at blive selvstændige som jeg er blevet ved at få lov at lære hvordan man gør tingene

men tror nu ik der findes en facitliste i børneopdragelse, og tror da at den ene måde kan være lige så god som den anden

Hvis du læser det jeg skriver så vil du opdage at mine børn gør hvad der er nødvendigt i huset.

Men at give dem penge for at holde orden på deres værelse, penge for at dække bord...penge for at deltage aktivt for at familien fungerer, det virker så forkert...jeg er ikke arbejdsgiver, mine børns indsats og lyst til at hjælpe skal ikke bunde i at der er penge i den anden ende...i min verden hjælper man i en familie om at få alt til at hænge sammen...jeg synes det er direkte frastødende de børn der kun goder hvis de får noget ud af det=penge...og hvor forældre står og siger at så trækker de i lommepengene osv.

At lære at hjælpe fordi der er brug for det og fordi alle har en værdi og er med til at familien fungerer, det er for mig det vigtige at lære.

Penge kan de tjene hos bedsteforældre når de hjælper der med at slå græs eller ved naboen eller andre...men hos mig der er grundlaget familien og arbejdet ikke betalt i penge.

Knus Eva

Anmeld

25. januar 2010

mullesmith2

Eva skriver:

Syntes nu godt man må lære sine børn at pengene ikke kommer flyvende af sig selv og at man skal lave noget for at have fortjent dem.

Anmeld

25. januar 2010

Honningblomst

mullesmith2 skriver:

Syntes nu godt man må lære sine børn at pengene ikke kommer flyvende af sig selv og at man skal lave noget for at have fortjent dem.

Ja, men ikke i en familie....det er ikke en arbejdsplads.

Det kan de gøre når de skal have arbejde.. lige nu er de børn og de får lommepenge, ikke løn...deraf ordet..

Anmeld

25. januar 2010

Diana...

Eva skriver:

Hvis du læser det jeg skriver så vil du opdage at mine børn gør hvad der er nødvendigt i huset.

Men at give dem penge for at holde orden på deres værelse, penge for at dække bord...penge for at deltage aktivt for at familien fungerer, det virker så forkert...jeg er ikke arbejdsgiver, mine børns indsats og lyst til at hjælpe skal ikke bunde i at der er penge i den anden ende...i min verden hjælper man i en familie om at få alt til at hænge sammen...jeg synes det er direkte frastødende de børn der kun goder hvis de får noget ud af det=penge...og hvor forældre står og siger at så trækker de i lommepengene osv.

At lære at hjælpe fordi der er brug for det og fordi alle har en værdi og er med til at familien fungerer, det er for mig det vigtige at lære.

Penge kan de tjene hos bedsteforældre når de hjælper der med at slå græs eller ved naboen eller andre...men hos mig der er grundlaget familien og arbejdet ikke betalt i penge.

Knus Eva

Hvor er jeg dog enig. 

Kram

Anmeld

3. februar 2010

theis' mor

Maja84 skriver:

Jeg er helt enig. Selv fik jeg også lidt lomme penge derhjemme, men det var dog først da jeg blev så gammel, at jeg vidste hvad jeg skulle bruge dem på.

Men da jeg mødte min kæreste, havde han en datter som på det tidspunkt var 5 år (4 år siden) jeg var ved at vælte bagover, da han stadig gav pigen sko på, når vi skulle noget og var nærmest tjener for hende... Det fik den skrappe her hurtig lavet om på, griner.

Den dag idag skal hun holde sit værelse gå ud med sit eget beskidte tøj - GRATIS. Men tømmer og fylder hun opvaskeren, støbsuger, gør badeværelse rent, går ud med skrald og alt det der, så enden får hun penge for det. Eller jeg fylder hendes mobil op med penge hver månede. For det dobbelte af hvad hun plejer. Og ja, børn syns faktisk det er sjovt at hjælpe til, så længe man ikke kommendere med dem... )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.