Bedsteforældre får familien til at fungere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.197 visninger
31 svar
0 synes godt om
4. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra fpn.dk

Snottet løber stadig. Mor og far har brugt barns første sygedag. Hvad gør familien så? De ringer til bedsteforældrene.

Bedsteforældre får familien til at fungere

Seks ud af ti familier med børn under 15 år er afhængige af, at bedsteforældrene giver en hånd med i det daglige. Ellers hænger arbejde og familieliv ikke sammen for dem. Blot hver fjerde familie klarer sig uden hjælp fra den ældre generation, viser en meningsmåling.

»Det helt store brændpunkt for familierne er, når børnene er syge. Børn er som regel syge i mere end de to dage, hvor far og mor kan tage barnets første sygedag. Så må forældrene enten snyde ved at melde sig selv syge eller få andre til at træde til. Og det er ofte bedsteforældrene«, siger Mai Heide Ottosen til Politiken. Hun er ph.d. og seniorforsker på Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, hvor hun forsker i familieliv.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2010

Honningblomst

Jeg bruger mine meget...men jeg er jo også alene...men kunne helt sikkert ikke undvære mine forældre i det daglige...

Knus Eva

Anmeld

4. januar 2010

Diana...

Det kunne jeg godt forstille mig vi kan ikke bruge nogen af vores forældre eller andet familie da ALT bor på sjælland så vi må klare det alene! Men kan godt mærke man savner dem en gang i mellem. Nu har vi dog ikke haft barn syg dag endnu men så der så meget ander os.

Anmeld

4. januar 2010

betski

Jeg har aldrig haft muligheden for at bruge mine forældre, da jeg altid har boet meget langt fra dem. Men jeg har så haft en super god arbejdsgiver, som har givet mig mulighed for at arbejde hjemmefra, og så har jeg fleks tid. Faderen har aldrig været inde over hvis min datter har været syg. Så her er det lidt ala klar dig selv - hvilket jeg jo så også heldigvis formår

Anmeld

4. januar 2010

Honningblomst

DianaMoar skriver:

Det kunne jeg godt forstille mig vi kan ikke bruge nogen af vores forældre eller andet familie da ALT bor på sjælland så vi må klare det alene! Men kan godt mærke man savner dem en gang i mellem. Nu har vi dog ikke haft barn syg dag endnu men så der så meget ander os.

Mange flytter tættere på familien når de får børn og det kan jeg godt forstå, for det er sørme et puslespil der skal gå op...Jeg har så ikke en x der vil tage barn syg, så jeg er virkelig lost og i dag måtte jeg blive hjemme, men sådan er det jo..

Anmeld

4. januar 2010

lonemus

Her har vi aldrig haft muligheden for at få hjælp, tror heller ikke det ændrer sig! Vi bor alle tæt på hinanden, men mine svigerforældre er udelukkende karrieremennesker, min egen mor er førtidspensionist med dårligt syn og ben, min far tager på arbejde selvom han selv er syg - han skal jo hive pengene hjem, som han siger .)

Så nej, her mp vi selv tage de sygedage/fridage vi end må få brug for, hvilket godt kan blive til en del.

Lone

Anmeld

4. januar 2010

Diana...

Eva skriver:

Mange flytter tættere på familien når de får børn og det kan jeg godt forstå, for det er sørme et puslespil der skal gå op...Jeg har så ikke en x der vil tage barn syg, så jeg er virkelig lost og i dag måtte jeg blive hjemme, men sådan er det jo..

Ja det der mange der gør men vi har ikke lige råd til at flytte til sjælland så vi blive. Kunne godt forstille mig det var noget af et pudslespil så det godt du har så gode forældre at de kan hjælpe dig når du har brug for det.

Kram

Anmeld

4. januar 2010

Honningblomst

DianaMoar skriver:

Ja det der mange der gør men vi har ikke lige råd til at flytte til sjælland så vi blive. Kunne godt forstille mig det var noget af et pudslespil så det godt du har så gode forældre at de kan hjælpe dig når du har brug for det.

Kram

Ja, det er jeg meget taknemmelig for...Jeppe boede lige 3 uger deroppe, de har altid tid og lyst til drengene..

Knus

Anmeld

4. januar 2010

Honningblomst

lonemus skriver:

Her har vi aldrig haft muligheden for at få hjælp, tror heller ikke det ændrer sig! Vi bor alle tæt på hinanden, men mine svigerforældre er udelukkende karrieremennesker, min egen mor er førtidspensionist med dårligt syn og ben, min far tager på arbejde selvom han selv er syg - han skal jo hive pengene hjem, som han siger .)

Så nej, her mp vi selv tage de sygedage/fridage vi end må få brug for, hvilket godt kan blive til en del.

Lone

Men det er vel også nemt som selvstændige at passe det ind, er det ikke? Tænker når I begge to er i det...

Knus

Anmeld

4. januar 2010

Diana...

Eva skriver:

Ja, det er jeg meget taknemmelig for...Jeppe boede lige 3 uger deroppe, de har altid tid og lyst til drengene..

Knus

Hvor er det fedt og at de er så glade for dem os det er sgu bare godt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.