" Baby med dårlig mave,skal hun have vand.?."
Hej Lisbeth,
Jeg har to sprøgsmål til dig vedrørende min baybe på næsten fire måneder: Jeg vil lige høre fra dig om hvornår kan/skal min baby starte at drikke vand (kogte vand mener jeg);
er det muligt at hun er ved at få sin første tand? Hun går og savler rigtig meget, putter alt de hun kan få fat i sin mund, især sin hånd, har går med dårlig mave i de sidste ti dage (diaré
; nogle gange bliver hun en lille smul varm i ansigt med ikke mere end 37,3 i temperatur, hun virker som om det går ond eller det kløer i hendes mund.
Håber på at få svar fra dig så snart du kan, og godt nyt år!
Lisbeths svar
Hej!
Din baby har haft dårlig mave i 10 dage, og ikke meget feber, skriver du.
Når en knapt 4 månder gammel baby har haft dårlig mave i så lang tid, så skal du hvis du ikke har gjort det snakke med en læge.Det afhænger selvfølgelig også af hvordan hun ellers har det, spiser hun ,tisser hun, er hun glad og aktiv.
Hvis du ammer skal du amme ekstra hyppigt så du er sikker på hun får nok at drikke.Hvis hun er flaskebarn skal du også sikre dig at hun får rigeligt mad.
At give vand til så lille et barn er ikke nødvendigt, lige nu er det vinter, så tørsten bliver slukket med mad, d.v.s mælk.
Hvis lægen mener der skal gives andet end mad, så ordinerer han noget fra apoteket.Når du begynder at give vand, skal det koges indtil 6 måneder.
Du beskriver hun savler meget og putter hånden i munden, det er lige alderen hvor de gør det. Hun undersøger med munden, derfor putter hun hånden derind, og så kan det også godt klø på gummerne i flere måneder førend der kommer tænder.En lille bidering med små knopper er god til at putte i munden.
Du kan forsigtigt børste hendes gummer med en blød babytandbørste, gnide dem lidt med en snip af en skumgummiklud, eller med dine rene fingre.
Håber dette kan hjælpe dig.
Fortsat held og lykke med hende.og rigtig godt nyt år
Mange hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk