"Afbrudt nattesøvn med baby 9 måneder"
Hej Lisbeth,
Vi er efterhånden desperate for at få en nats sammenhængende søvn! Vores søn sover utroligt uroligt og vågner ofte et par timer efter at han er blevet puttet og er meget svær at få til at falde i søvn igen -det tager omtrent 2 timer før han igen sover.
Han bliver puttet ca. kl. 19.30 og vi har fast putteritual, som vi har kørt med siden han var et par mdr. Nogle gange falder han i søvn med det samme, andre gange snakker han lidt og falder i søvn efter en halv times tid og andre gange igen kan vi bruge 2 timer på at få ham til at falde i søvn ved at nusse ham. Det veksler utroligt meget hvordan han lige falder i søvn. Han sover roligt et par timer, men ca. v. 23.30 vågner han er og meget urolig og svær at få til at sove igen. Han er pylret og hvis han først begynder at græde er det eneste, der hjælper, stort set at tænde lyset så han kan se, hvor han er. Vi bruger som regel ca. 2 ½ time på at få han til at falde til ro og jeg synes efterhånden at vi har forsøgt ALT. Vi nusser, siger schh, schh, tager ham op når han græder og trøster ham, forsøger at lægge en hånd på hans bryst, giver ham vand, giver ham mælk, vugger ham... det er rigtig frustrerende. Især er det frustrerende fordi han nogle nætter bare sover igennem uden nogen som helst opvågninger eller problemer af nogen art -enkelte gange skal vi måske give ham sutten, men ellers sover han bare. Vi forstår simpelthen ikke, hvad det er, der gør forskellen på disse gode nætter kontra de dårlige (som der desværre er langt flest af)
Det skal siges at han hele dagen igennem er glad, pludrende, grinende og i højt humør. Han er nemt at putte i barnevognen. Bliver lagt og sover som regel af sig selv i løbet af et par minutter. Han spiser godt. Får havregrød til morgenmad, rugbrød til frokost, bolle el. lign. til eftermiddagsmad og så får han vores aftensmad. Derudover lidt mellemmåltider i form af figenstang, frugt etc. Han får en tidlig morgenflaske samt et flaske til putning.
Gad vide om du mon har nogle gyldne råd til hvordan vi får ham til at sove godt hver nat og ikke kun hver 7.? Og er der andre ting vi kan gøre, når han vågner for at få ham til at forstå, at han skal sove videre i sin seng. Det skal siges at det heller ikke hjælper, at han kommer ind i vores seng. Han ligger stadig rigtig uroligt og kan slet ikke finde ro i sin lille krop og i sine ben.
De bedste hilsner
Lulle
Lisbeths svar
Hej Lullu!
Det at blive vækket næsten hver nat, være vågen i flere timer,det slider på alle, både forældre og børn.
Når han vågner og græder er der noget, der generer ham, du sir han er pylret og er urolig.Desværre kan han jo ikke fortælle hvad det er. I må igang med at undersøge om der er noget, og hvad der generer ham.
I kan være sikre på at han allerhelst også gerne ville sove uden afbrud.
Han kan have væske i mellemøret som trykker om natten når han bliver lagt ned, og det kan veksle, nogen gange er der intet og andre gange gør det ondt: Er hans ører checket?
Hvis nej, vil jeg anbefale et besøg hos en ørelæge, det kræver ingen henvisning af egen læge.
Og selvom han er glad om dagen, kan det godt gøre ondt om natten.
I kan sætte nogle bøger under sengen så hovedet kommer lidt op, det tager smerten, hvis det er ørerne.
Det kan også være være tandfrembrud, som generer, hvis det er det, så mener jeg, der kan fås noget til at smøre gummer med.
Det sidste jeg tænker på er om han har hård mave, det kan også give mavekneb.
Hvis han gerne vil have lys, så er er den mulighed at have en lille natlampe tændt, hvis det gir ham tryghed.
I kan flytte sengen til en anden væg, måske give ham en større dyne, som han ikke lige sparker af.
Rådene er mange, nu håber jeg I kan bruge dem og får rolige nætter fremover. Sørg for at sove på skift så det ikke er hele familien der er helt udkørte.
I ønskes et rigig godt nyt år og fortsat held og lykke med ham.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk