Eksperthjælp: Grænsesøgende 3-årig pige

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

455 visninger
0 svar
1 synes godt om
17. maj

Gitte Sander

Hej
Jeg skriver grundet min 3-årige pige. Jeg er både frustreret, opgivende, irriteret, ked at det og totalt i vildrede. Jeg vil starte med en lille beskrivelse at min pige, og situationer, der er uforståelige og helt hen i vejret.
Hun har altid været lidt grænsesøgende og meget opfarende, haft lidt svært ved at holde sig til en ting/koncentrere sig. Da hun var omkring 2 -21/2 år var hun er virkelig"trodsbarn", alt blev der sagt nej til og der var mange skrigende og hysteriske "anfald". Mange gange/næsten altid når vi har været på besøg ved familie og venner, starter hun de første 10 min med at være lidt genert, og derefter farer hun rundt, og der skal ske noget, det er næsten blevet til, at vi overvejer at takke nej til invitationer, fordi vi ved hvordan, hun vil opføre sig og kan se, hvordan andre himler med øjnene, når de ser hende. Hun har altid været lidt ilter og nogen gange skubbet til de andre børn i dagplejen. Det skal siges, hun fik lagt dræn i ørene som 2-årig og vi fik at vide, hun næsten har været døv, de blev lagt igen for nogle mdr. siden ( vi er bevidste om, at hun har følt sig omskåret fra omverdenen) Hun er startet i børnehave for nogle mdr. siden, og de fortæller, at hun er en meget aktiv pige men ikke ser nogle egentlige problemer. Hun har altid været god til at komme i seng, lægger sig til at sove med det samme eller snakker lidt med sine bamser. Nu er det blevet til, hun skriger hver gang, når vi har siddet og snakket og nusset og så siger godnat, det kan tage op til 2 t. inden hun falder i søvn ( og vi kan stoppe med at farer frem og tilbage). Om morgenen vil hun ikke op (virker ikke egentlig træt), hun skriger og det er en kamp at give hende tøj på, skifter ml. at det er far el mor der skal gøre det, og hun vil bestemt ikke i børnehave, kan skrige hele køretiden derop. Når hun så kommer derop, er der ingen problemer. Hun kan ind imellem skifte fra at være stille og glad til at være skrigende og slå, hvis noget ikke lige passer hende. Hun fik en lillebror for 8mdr. siden, hvilket hun egentlig har klaret meget godt. Hun er også en meget glad pige, Hun er udover alt de
Alt dette er lidt rodet beskrevet men meget grundlæggende.
Nu er det så jeg tænker, hvad gør/har gjort vi forkert og hvad er grundende til hendes adfærd?
Mange hilsner fra frustreret mor

Gittes svar

Hej "frustreret mor",

I mine ører lyder det som om at hendes nuværende adfærd skyldes, at hun har fået en lillebror og lagt dræn i ørerne cirka samtidigt for et års tid siden, jeg tror det er det, hun reagerer på.

Og så lyder det som om at I er kommet ind i en negativ spiral med negativ adfærd og konflikt. Jeg ville prøve at lave en "genstart". Først ville jeg sikre mig, at ørerne er OK, sikre ved et lægecheck at drænet ikke er ved at falde ud eller er faldet ud og nu er der et stort tryk eller lignende. Den adfærd du beskriver, ser man ofte hos "ørebørn". Når det er på plads ville jeg sikre mig at hun får tilpas opmærksomhed og gode stunder med jer begge forældre, helst gode stunder hver dag. Man kan komme til at give for lidt opmærksomhed til hende, når der kommer en lille ny, og når tingene har udviklet sig til for mange negative stunder, kan det virke forebyggende at putte mange gode stunder ind, hvor I alle kan tanke op og indhente overskud.

Jeg lægger mærke til, at børnehaven siger at hun trives derhenne. Så jeg tænker, at hun nok skal komme efter det og at dette 'bare' er en svær periode,  sådan nogle perioder har de fleste børn. Jeg læser ikke noget, hvor det lyder som om at I gør noget forkert. Det eneste, jeg ville synes var forkert, var hvis I begyndte at blive hjemme fra invitationer på grund af de nuværende problemer med hende, - hun skal jo lære det.

Prøv at se om I kan "vende" de dårlige mønstre ved også at putte anerkendelser og værdsættelser ind, af det hun er god til, så hun kommer frem med mere af det positive, fremfor at fokusere på at fjerne det negative ved at kritisere og bebrejde. Selvfølgelig skal I også sætte grænser og stille og roligt fortælle hvad I vil have og ikke vil have, anvise hende hvad I ønsker og hvordan hun kan gøre det anderledes. Hun er jo meget lille og i høj grad har hun brug for at lære, for eksempel hvordan man opfører sig, når man er inviteret i byen.

Noget af det sværeste i situationer som den I står i, er hvis omgivelserne begynder at generere historier om at barnet er umuligt eller lignende, hvis man stempler barnet, risikerer barnet at identificere sig med det, hun bliver kaldt efterhånden, fordi hun får så meget negativ feed back.

Det er svært med små børn, der ikke kan sætte ord på og fortælle, hvad der er galt. Men een ting er helt sikkert og det er at alle børn gør hvad de kan for at tilpasse sig og gøre det rigtige.

Fat mod, jeg håber det gav lidt og held og lykke med det.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.