“Jeg vidste, at hvis jeg fik et barn, ville jeg blive et fuldendt menneske”

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

232 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. februar

Baby.dk

Fra Voresbørn.dk

“Jeg vidste, at hvis jeg fik et barn, ville jeg blive et fuldendt menneske”

Lars viser stolt billeder frem af sin søn Teo, der hopper på campingpladsens trampolin. En køn og glad dreng med et frækt glimt i øjet. Fem år er han nu.

De tager gerne i legeland i Rødovrecentret sammen næsten hver torsdag, selvom det kræver et øje på hver finger at have Teo med ud blandt andre børn. Ligesom Lars, har Teo en autismediagnose og yderligere to tillægsdiagnoser.

– Teo er kontaktsøgende og udadvendt, men han forstår ikke, hvordan hans handlinger påvirker andre. Tit skubber han nogen i affekt eller kommer op at slås. Det er altid andres skyld, og det kan godt være svært.

Faktaboks

Lars Sandholdt Prehn er 31 år, og har Aspergers Syndrom (autisme). Han er far til Teo på fem år, der har diagnoseren infantil autisme og yderlige to tillægsdiagnoser.

– Jeg føler ofte, at jeg skal undskylde på hans vegne. Andre mennesker kan jo ikke se, at han er autist. De tror bare, at det er mig, der ikke kan opdrage ham, forklarer Lars, der sagtens kan genkende sig selv i Teo.

Er campist året rundt

Der er højt til loftet på campingpladsen i Dragør, hvor man kan se flyene lette og lande i Kastrup lufthavn. Huslejen er billig, og han skal ikke rydde så meget op på de få kvadratmeter, det passer Lars godt. Han har ikke rindende vand i campingvognen, men alligevel fungerer det fint. Der en kogeplade og et lille køleskab, der rummer ingredienserne til aftenens menu; spaghetti med kødsauce.

Lars har Aspergers Syndrom, et usynligt handicap, der giver ham en række udfordringer i dagligdagen. Han er særdeles godt begavet, men han tænker på en anden måde, end folk er flest, og så har bl.a. problemer med at begå sig socialt.

Til daglig tager Lars bussen eller cyklen ind til byen, hvor han læser matematik og religion på HF enkeltfag, og hver torsdag og hver anden lørdag er han sammen med sin søn.

LÆS OGSÅ: “Jeg kan ikke se, hvorfor Downs er så slemt”

Kone, parcelhus og barn

Lars mødte Teos mor på Søndbjerggård, en ungdomshøjskole for psykisk sårbare, og de blev kærester, da Lars var 18 år gammel. Han følte sig ikke stormende forelsket i Jo, men deres personligheder klikkede godt sammen, og de havde mange ting til fælles. Lars satte især pris på, at Jo var klog. Han kan godt lide intelligente kvinder.  

Efter at have levet højskolelivet sammen i tre år flyttede de i egen lejlighed i Kolding, men Jo savnede sin familie på Sjælland, og sammen med Jos mor købte de et tofamiliershus i  Rødovre. 

– Jeg kunne godt lide det label med at være gift og bo i et hus. Hvis jeg også blev far, ville jeg blive et fuldendt menneske, tænkte jeg.

– Jo skubbede på, hun ville virkelig gerne have børn. Jeg ville gerne have status qou, en normaltilstand, hvor hun ikke plagede om at få børn, husker Lars.

Det med at blive far var på mange måder så skræmmende, at Lars ikke rigtig kan huske, hvilke tanker han gjorde sig. Hans eneste referenceramme var, at han engang havde haft en hund, som han havde passet godt på og gik til træning med, men det at blive far var jo noget helt andet.

Godt og vel et år efter brylluppet kom Teo til verden, og da først han var der, følte Lars instinktivt, hvad han skulle gøre. 

Faktaboks

Autisme er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse, der findes hos ca. en procent af alle børn, unge og voksne.

Tilstanden er medfødt, og det er et usynligt handicap.

Mennesker med Aspergers Syndrom er typisk normalt til godt begavede, men har ofte vanskeligheder inden for tre områder:

1. Afvigelser i forestillingsevnen

2. Afvigelser i kommunikationen

3. Afvigelser i det sociale samspil Aspergers Syndrom blev først en officiel diagnose i Danmark i 1994.

– Jeg gik meget op i at holde ham og at give ham øjenkontakt. Jeg ville gerne gøre tingene ordentligt, husker han.

Når temperamentet raser

Som 1-årig blev sønnen ekstremt temperamentsfuld og forældreskabet tilsvarende krævende.

– Teo flippede helt ud over selv de mindste ting. Han fik sådan nogle nedsmeltninger, hvor man slet ikke kunne komme i kontakt med ham, og han kunne ikke koncentrere sig om noget i mere end fem minutter ad gangen, husker Lars.

Alligevel klarede de det ifølge Lars’ mor, Connie Prehn, virkelig godt:

– Jo er meget struktureret, og hun er god til at gøre de ting, som hun læser, Teo brug for – eller som fagekspertisen fortæller hende, at han har gavn af. Lars er til gengæld rigtig god til at lege med ham og til at tilbyde ham hjælp.  

Sidst Lars og Teo var på besøg afværgede Lars f.eks. et af Teos raseriudbrud, og Teo responderede med at sige: Du er bare den bedste far.

Læs resten

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.