Når barslen bliver ensom

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

136 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. januar

Baby.dk

Fra Voresbørn.dk

Når barslen bliver ensom

En nybagt mor sidder med en gin og tonic i hånden, iført joggingbukser og en slidt t-shirt. Det er fredag aften, og hun er som sædvanlig alene hjemme. Inde ved siden af sover hendes lille guldklump sødt og fredfyldt med sine buttede hænder og tykke kinder. Og selvom hendes hjerte smelter, når hun tænker på sin søn, føles det hele alligevel tungt.

LÆS OGSÅ: Thomas Skov: Barsel lærer voksen mand at skide

– Jeg synes det er hårdt arbejde at være på barsel. Ensomheden er enorm – og lad os nu face det. Det er ikke det mest sociale erhverv der findes. Faktisk bliver jeg en lille smule bims af det. Går jo hjemme hele tiden – og taler et sprog, som selv den bedste tolk ikke ville kunne oversætte til et rigtigt sprog. Baaaaaaaah, bløøøøøøøøøh, grrrrrrrøøøøøøøhhh. Ikke ligefrem retorik på højt niveau, vel?

Faktaboks

HVAD KAN DU SELV GØRE?

• Bevar kontakten med dit gamle jeg ved at foretage nogle af de samme ting, som før du fik barn, herunder også at se nogle af de samme mennesker.
  • Hold dig orienteret om, hvad der sker uden for babyboblen ved for eksempel at følge nyhedsstrømmen
  • Brug din mødregruppe. Den kan være et rum, hvor man kan dele fælles oplevelser, tanker og følelser

Kilde: Lektor i socialpsykologi ved Københavns Universitet, Torben Bechmann Jensen.

Sådan har Trine Maria Larsen skrevet på sin blog lortemor.dk under overskriften ”Barsel er et ensomt erhverv”. I indlægget  sætter hun ord på misundelsen, når kæresten hver dag tager på arbejde og får brugt både sin hjerne og fantasi. Og når han går ud med sine venner og ”har et liv”, som hun udtrykker det.

LÆS OGSÅ: Den store guide til barselsorlov

– For lad mig nu være ærlig, ikke? Jeg har ikke nogen kollegaer. Jeg har ikke nogen at snakke med, der taler tilbage til mig i et sprog, der er officielt. Så når min dag er omme, så er jeg præcis lige så lidt stimuleret som jeg var dagen før. Og dagen før det, skriver hun.

Natuligt at føle ensomhed

Trine Maria Larsen er langt fra den eneste, der føler sig ensom under barslen, skønt få måske tør at sætte ord på den tabubelagte følelse. Men det er langt fra ualmindeligt at blive ramt af ensomhed, når der sker så store omvæltninger i ens liv, som det for eksempel er at få et barn. Det fortæller lektor i socialpsykologi ved Københavns Universitet Torben Bechmann Jensen.

LÆS OGSÅ: Fra barselsboble til fuldtidsjob

– Følelsen af ensomhed kommer typisk i forbindelse med store livsforandringer – skilsmisse, arbejdsløshed, alvorlig sygdom eller det at få et barn. Man går fra en position til en anden, og der sker et stort skift i hverdagen. Derfor opstår der huller, man skal finde ud af at fylde ud. Man kan ikke længere det samme, som man kunne før. Og det kan give en dyb følelse af ensomhed, selvom det er glædesfyldt at få barn, forklarer han.

Læs resten

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.