Eksperthjælp: Sølvpapir uegnet til sure og salte fødevarer

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

971 visninger
2 svar
1 synes godt om
2. januar

Sarah John

Jeg har for nylig læst en artikel om, at sølvpapir og sure fødevarer er et dårligt match. I vores hjem har min kæreste og jeg altid brugt et stykke sølvpapir til at vikle om den halve citron der er tilbage efter vi har lavet mad el.lign., så vi kunne bruge resten af citronen senere. Det er først nu vi opdager, at det ikke er hensigtsmæssigt (og nu er jeg selvfølgelig begyndt at læse om det flere steder - typisk :-(.

Vi har i dag en 3 måneder gammel pige. Under min kærestes graviditet har vi tit brugt citroner til madlavning, som har været indpakket i sølvpapir. Jeg er gået hen og blevet rigtig bekymret for, hvilken påvirkning aluminium, der kan have vandret fra sølvpapiret over i citronen, kan have. Vi har ikke opvarmet citronerne i sølvpapiret og har i øvrigt bestræbt os på at spise sundt, økologisk, undgå rovfisk m.m.

Mine spørgsmål er derfor:
- Ved man, hvor stor risikoen er for, at aluminiummen vandrer over i sure fødevarer som citroner?
- Ved man, hvor meget der vandrer over? Er det noget vi skal holde øje med hos vores barn eller orientere sundhedsplejersken om?
Mvh David

Sarahs svar

Kære David,

Tak for dit spørgsmål og tillykke med jeres lille pige :-)

Jeg er glad for at høre, at I spiser sundt, prøver at undgå uhensigtsmæssige stoffer i maden og er blevet opmærksomme på, at man ikke bør bruge sølvpapir til meget sure og salte fødevarer. Det vil jeg bestemt anbefale, at I bestræber jer på at efterleve i fremtiden, da der jo findes glimrende alternativer, som man lige så nemt kan benytte sig af og som samtidig er mere miljøvenlige.

I skal dog bestemt ikke være bekymret over, at I ikke har været opmærksomme på dette under din kærestes graviditet. Aluminium kan risikere at vandre over maden, hvis det bliver opløst af syre eller salt og det kan være et problem for ens sundhed, hvis det ophober sig i kroppen over længere tid – dvs. gennem et helt liv.

Jeg håber at dette kan berolige dig.

Venlig hilsen Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

4. januar

DavidN37

Profilbillede for DavidN37

Kære Sarah

Mange tak for dit svar. Det er godt at høre.

Et enkelt opfølgningsspørgsmål: Hvor salt, skal de pågældende fødevarer være, før de udgør et problem? Vi har f.eks. ofte brugt aluminiumsforme til at lave og nedfryse lasagne i - vil du betragte dette, som en tilpas salt fødevarer til, at det udgør et problem?

Mvh

Anmeld Citér

5. januar

Semper

Profilbillede for Semper

Kære David,

Nej, lasagne er ikke at betragte som en salt fødevarer. De fødevarer som kan udgøre et problem er meget salte fødevarer som f.eks. saltede sild. Så du skal ikke være bekymret :-)

Venlig hilsen

Sarah John

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.