Eksperthjælp: Mad til 2 årig

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

2.147 visninger
1 svar
6 synes godt om
13. december 2016

Sarah John

Hej

Jeg er en studerende mor på 22, og jeg har en datter på næsten 2 år. Hun er for tynd, og det er desværre fordi jeg ikke giver hende nok mad og dette gør mig ked af der og svært at sige. Jeg har ikke tid til at lave mad de fleste dage om ugen, så får hun bare noget rugbrød og ost eller pasta og ris for det meste. Jeg ved ikke, hvad jeg skal lave til hende, og det er for pinligt at spørge forældre, venner osv
Hvordan kan en madplan se ud for et barn på 2 år? Jeg vil gerne begynde at give hende det hun skal fra imorgen af, hvor jeg skal på indkøb

Sarahs svar

Hej Enligmor22,

Tak for dit spørgsmål. Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed over at du ikke laver varm mad hverdag – man kan sagtens spise både sundt og børnevenligt, når man serverer kold mad som f.eks. rugbrød :-) Som hjælp til kan du tænke på, at man inddeler maden i flg. kategorier:

1. Brød, gryn og kartofler, ris og pasta.
  2. Frugt og grønsager.
  3. Kød, fisk, mælk, ost og æg.
  4. Lidt fedtstof.

Du har sikkert hørt det før – det kan være en stor hjælp at lave en stor portion f.eks. i weekenden så du har rester til flere dage eller du kan fryse ned til senere – Laver du en stor portion kødsovs kan du I få spaghetti til den første dag – næste dag får I resterne på madpandekager, eller du kan lave hurtige pitabrød-pizzaer med kødsovs og lidt ost på. Hvis du mangler lidt sinspiration kan jeg varmt anbefale hjemmesiden ”Sæson”, som har mange hurtige hverdagsretter. Her får du tips til, hvordan en madplan for en hel dag kan se ud, når barnet er lidt større.

Morgen: Grød eller vælling.

Formiddag: Frugt- eller grøntsagsstykker.