Downs syndrom på vej mod udryddelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.140 visninger
64 svar
0 synes godt om
1. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra eb.dk

I 2008 blev der kun født 26 børn i Danmark med Downs Syndrom. Det er en logisk følge af tilbuddet om screening af alle gravide. Udviklingen møder også kritik

Downs syndrom på vej mod udryddelseSidste år kom kun 26 børn til verden i Danmark med diagnosen Downs syndrom.

Årsagen er den landsdækkende screening af fostre for det, der også kendes som mongolisme.

Brita Mannick Laursen, formand for Landsforeningen Downs Syndrom, er forfærdet over udviklingen.

- Der bliver brugt kæmpemæssige ressourcer hver eneste dag på at drive klapjagt på mennesker med Downs syndrom. Det er meget diskriminerende, siger formanden, som selv har en datter på seks år med mongolisme.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2009

christina2412

vi sage godt nok også ja til nf men  inden vi tog afsted var vi enig om, at var risikoen stor for et barn med downs syndrom, ville vi ikke have det fjernet.

har kæmpet i 8 år for, at blive gravid, så ville ALDRIG kunne få et barn fjernet uanset hvad, og et barn med downs syndrom, er altså et lige så dejligt barn som et uden. 

det er min mening.

christina 34+0  

Anmeld

1. oktober 2009

Moderator

Den hetz mod os, der har valgt at sige farvel til et downs barn, er simpelthen så ubehagelig!
Vi står overfor et valg, hvor vi skal have fjernet et ønsket og elsket barn og vi vælger beslutningen i kærlighed, sorg og afmagt.

En kvinde kan blive gravid gang på gang og få talrige aborter på raske børn og ingen skærer en grimasse, men os andre skal hænges ud.

Det er IKKE en trussel for menneskeligheden at der bliver født LANGT værre downs børn. Handicappede børn har IKKE valgt at blive født. Det er rigtigt at vi idag lever i et samfund, hvor handicaps kan kompenseres. MEN - Du  vælger et liv for dit barn, hvor alt i verden handler om det syge barn. Søskende bliver skubbet ud, ægteskab, sex, kærlighed, nærhed bliver sat i anden række. Det har så store konsekvenser for hele familien, når man vælger et handicappet barn til.

Jeg har set SÅ mange familier, gennem mit arbejde, der er fuldstændig splittet ad, pga handicaps. - Det har det ufødte barn ikke valgt og det er de større/mindre søskende IKKE tjent med!

- MEN - man vil aldrig kunne få en verden uden handicappede, for handicaps opstår ofte i forbindelse med fødsel, sygdom, ulykker mv. Men de handicaps vi kan undgå, bør vi undgå for alle parters skyld.

Det er det værste noget menneske kan stå overfor, at skulle sige farvel til et barn du ønsker dig og du elsker. Jeg sagde farvel i stor stor kærlighed til Spunken, Idun og mit ægteskab. Jeg elsker stadig Spunken idag og den vil altid være en del af vores liv.

Det var den eneste rene følelse jeg havde, da vi opdagede den var syg. Selvfølgelig skulle vi sige farvel, så var der, derefter alt sorgen der skulle bearbejdes. Men den sorg havde været livslang, hvis vi havde valgt at spunken skulle blive et fuldborent barn.

Jeg er GLAD og TAKNEMMELIG for at det var spunken vi blev tilbudt undersøgelser med, for Idun blev slet ikke scannet, før det havde været for sent i sin tid.

TAK!

Anmeld

1. oktober 2009

LouiseNielsen

christina2412 skriver:

vi sage godt nok også ja til nf men  inden vi tog afsted var vi enig om, at var risikoen stor for et barn med downs syndrom, ville vi ikke have det fjernet.

har kæmpet i 8 år for, at blive gravid, så ville ALDRIG kunne få et barn fjernet uanset hvad, og et barn med downs syndrom, er altså et lige så dejligt barn som et uden. 

det er min mening.

christina 34+0  

Fuldstændig enig....

Så længe det ikke er en sygdom der vil gøre barnet dødlig syg, eller gøre barnet slet ikke ville kunne fungere, ville vi heller ik få det fjernet.....

Anmeld

1. oktober 2009

Mira0911

Hvis jeg fik/får et barn med down - Beholder jeg det... Er imod abort...

Anmeld

1. oktober 2009

Moderator

Det er egoisme, at man vil beholde et barn, der er så sygt, at det altid vil skulle på specialskoler, på institutioner, ikke bo hjemme, ikke få sit et job, familie osv. Det er ren egoisme.

Selv folk jeg kender, der har børn med downs, siger selv: HVis vi havde vidst at han/hun var syg, havde vi også valgt ham fra, selvom vi elsker ham. For man ELSKER sine børn uanset omkostningerne.

Man skal også tænke på omkostningerne for det barn der bliver født. Så kan man sige farvel og prøve igen og lave en sund og rask lillebror/søster!

Tænk over det!

Anmeld

1. oktober 2009

Moderator

Dutte84 skriver:

Hvis jeg fik/får et barn med down - Beholder jeg det... Er imod abort...

Det er ikke så sort og hvidt, i den situation. Jeg er også IMOD abort, hvis det bare er fordi det er en abort og man ikke har tænkt sig om. SÅ er der andre muligheder.

MEN hvis barnet er sygt, er det en anden sag.

Hvis man ikke vil kunne tage sig af et barn, mens man er gravid og mens det lever bagefter er det en anden sag - men herefter bør der også tages forholdsregler, så man ikke bliver gravid igen og igen.

Så tingene er ikke sort og hvide!

Anmeld

1. oktober 2009

oo

jeg er enig med Zafir.

men noget andet er, at artiklen da er underligt formuleret. man kan jo ikke udrydde downs syndrom ved bare at lade være med at føde de fostre der får konstateret det! der vil jo fortsat være risiko for at få et foster med downs syndrom selvom der så ikke findes et eneste menneske i live på hele jorden der har det.

så udryddet kan man vel ikke sige, at det er ved at blive!!

Anmeld

1. oktober 2009

Skouboe

Jeg ville også vælge et barn med downs syndrom fra - både pga. gendefekten og også pga. de følgesygdomme der er meget hyppigere ved downs børn, fx alvorlige hjertefejl, nedsat immunforsvar, leukæmi, syns- og høre nedsættelser, epilepsi osv...

Der er så tilgengæld andre handicaps jeg ikke ville vælge fra, fx en manglende arm, dværgvækst osv., da de dels er rent fysiske og ikke har de samme følgesygdomme som genetiske defekter - eksempelvis downs

Anmeld

1. oktober 2009

LouiseNielsen

Hvis det er egoistisk at få et barn med Downs, er det vel også af egoistiske grunde man får det fjernet???

Jeg ved udemærket godt at en person med Downs ikke vil få et liv som os andre, men med de hjælpemidler man har i dag, kan man heldigvis give dem en normal hverdag så muligt..... Det er og bliver ikke "værre" end hvad man selv gør det til.... Man lever sit liv ud fra det, ja... Men det behøver ikke gå ud over sine andre børn, sex livet eller noget som helst andet, det er et spørgsmål om at danne sig en hverdag og en rutine som passer til alle....

Nogen deler nok ikke den holdning.

Louise 12+4 (Der skal til Nf scanning på mandag, og som beholder sin baby i maven, selvom det sku vise sig at være en med Downs)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.