Eksperthjælp: Gravid med tidligere fødselstraume

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

918 visninger
0 svar
1 synes godt om
20. november 2015

Gitte Sander

Fortvivlet, hormoner?

Jeg er i dag 6+5. Fandt ud jeg var gravid allerede 3+3.. Har været utrolig lykkelig end til for 5 dage siden. Føler ingen lykke, er jeg af det trist og mine følelser for min kæreste er nærmeste forsvundet ?? Jeg har en datter på 5 år i forvejen og elsker hende meget højt. Og nu begynder tankerne om en abort? Jeg føler angst og deprimeret, myldre tanker .. Bliver pludselig bange for en fødsels reaktion hvis det bliver ved sådan her.

Jeg fik en fødsel reaktion med min datter for 5 år siden, hun blev født meget syg og vi troede hver dag i 5 dage hun skulle dø. Hun overlevede og er sund og rask i dag.
Men jeg fik meget angst, med anfald efterfølgende. Og det har virkelig været en kamp siden. Men for 1 år siden er jeg oven på igen. Og nu er jeg gravid. Har altid ønsket mig en lille søster/bror til min datter .. Men er virkelig bange for at jeg går ned igen, og ikke ville kunne være der for min datter eller min baby (da jeg var syg sidst, tvivlede jeg meget på mine evner som mor, men elskede min datter så højt).

Men er det hele hormoner? Jeg var jo lykkelig først ..

Hjælp mig :/

Gittes svar

Kære "

Som jeg læser dit brev har du altid ønsket dig en lillesøster/bror til din datter, men nu hvor du er blevet gravid oplever du nogle store humørsvingninger, angst og depression, samt at du tager afstand fra din mand og overvejer abort.

Du spørger om det er hormoner. ... Hormoner kan spille en stor rolle. Men med det fødselsforløb, som du beskriver, hvor din datter var meget syg og du fik angst efterfølgende, tror jeg at det er mere sandsynligt, at din nuværende graviditet reaktiverer den traumatiske situation, du dengang stod i.

Når man er gennem et svært fødselsforløb, hvor barnet er meget sygt, er det kun naturligt, at det kan vække angst. Og selvom du føler, at du er kommet dig over chokket dengang, kan lige præcis en graviditet jo få et gammelt sår til at springe op.

Ligesom jeg også synes, at det lyder almindeligt, at du bliver afstandtagende overfor din mand - det er jo ham, der har gjort dig gravid ;-)

Det, som jeg synes du straks bør gøre, er at tale med din egen læge om situationen og se, om han kan henvise dig til en psykolog eller en jordemoder, som kan støtte dig gennem graviditeten og hjælpemed at få bearbejdet det gamle sår, så du ikke går med den angst.

Hvis ikke det er muligt synes jeg, du skulle finde en psykolog eller psykoterapeut selv, som har speciale i komplicerede / traumatiske fødselsforløb. Se fx denne hjemmeside:  http://www.gaia-instituttet.dk

Det er muligt at få hjælp og støtte til at gennemføre graviditeten og fødslen - og forhåbentlig/sandsynligvis venter der dig en langt bedre oplevelse denne gang :-)

Mange hilsener,

Gitte 

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.