Eksperthjælp: Vente med barn?

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

871 visninger
0 svar
1 synes godt om
27. oktober 2015

Gitte Sander

Jeg er 24 år og bor i 2 værelses lejlighed sammen med min mand på 26 år. Vi har siden vores bryllup i 2014 talt om at vi ville igang med projekt baby sommer 16 da jeg på det tidspunkt vil have 2 år tilbage af min opbygning på min nuværende uddannelse. Det ville passe os fint, da vi max vil blive boende her i 4-5år endnu barnet ville derfor max nå 3 års aldrende.
Problematikken er:
Vi har ret spontant købt en grund i en by vi længe har været forelsket i, vi købte den da den kostede det halve af hva vi ville bruge på en grund. Nu står grunden bare og venter på jeg bliver færdiguddannet så vi kan bygge hus.
Problematikken ligger nu i at min mand hellere vil udskyde projekt baby 3 år, og i gang med at bygge før.
Jeg har enormt svært ved tanken om at vi har været så tæt på at sku i gang med baby og nu bliver hus prioriteret højere.
Jeg er enorm skruk og har ventet 2 år nu. Hvad skal jeg gøre? Det ham jeg vil blive gammel med men det er skræmmende at være så uenig om noget så betydningsfuldt...
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.

Gittes svar

Hej Viger,

Stort tillykke med købet af grunden og med at du har fundet ham, du vil blive gammel sammen med!

Du spørger hvad du skal gøre ved at I umiddelbart har en forskellig mening om hvornår I skal have barn. Det jeg tænker, er at der findes jo ikke noget "rigtigt" eller "forkert" tidspunkt at få barn på, og at det kan man sagtens som par have en forskellig indfaldsvinkel til.

Det vigtigste i sådan en situation er egentlig at 'blive i dialogen', dvs. at man taler om sine tanker og følelser omkring det, og om alle de forskellige synsvinkler på sagen. På den måde lærer man hinanden bedre at kende og sikre sig at begge har sig selv med i de beslutninger der træffes.

Der kan jo være mange perspektiver, der spiller ind, fx. økonomi eller om man har støtte fra familie og venner i nærheden, som kan betyde meget for om man kan klare at uddanne sig, bygge eller renovere hus samtidigt med at man får småbørn, uden at det bliver for store belastninger for parret. Og I har givetvis begge nogle forskellige tanker omkring det, som kan bidrage til, at I kan få gjort tingene i den rækkefølge, som er bedst for jer.

Sluttelig vil jeg også tilføje, at det er helt almindeligt, at mænd bliver optaget af at "bygge rede" og "skaffe til huse", når de først går i gang med at stifte familie. Det er vigtigt for de fleste mænd at kunne sørge godt for sin kone og sine børn. Så jeg forestiller mig, at det er sådan noget, der optager din kæreste, at han simpelthen bare gerne vil sørge for jeres sikkerhed og velbefindende.

Hvis du fortæller ham mere om dine tanker og følelser omkring hvordan du ser, at I kan gøre det, vil han måske komme til bedre at kunne overskue det.

Hvis han vitterligt ikke vil have barn før huset er på plads, så ville jeg tage det fra den positive side og forsøge at værdsætte hans tilgang, men det er nok fordi jeg ser mange unge par, som brænder lyset i begge ender ved at rode med hus, arbejde og få småbørn samtidigt, hvilket nogle gange slider parforhold op. - Men så må jeg også samtidigt sige, at jeg ser også mange par, der har klaret at læse og få børn og bo i lejlighed samtidigt. 

Mon ikke det handler om tålmodighed og at tage et skridt af gangen, tro på at det hele nok skal komme og at I nok skal finde de kompromisser, der skal til hen ad vejen, så længe I kan tale sammen og lytte til hinanden.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.