Eksperthjælp: Forringet sædkvalitet

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

686 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. september 2015

Gitte Sander

Min mand og jeg har prøvet selv at blive gravide i 1 år og er derefter gået igang med fertilitetsbeh.

Min mand fik det svært, da han første gang fik besked fra lægen om at det var hans sæd der var af dårlig kvalitet og det var grunden til at det var svært for os.

første inseminering var negativ og da jeg skulle igang med anden inseminering fik jeg besked fra lægen om at hans antal af sæd var dalende og han ville begynde en udredning af min mand for at finde grunden til det og han vil henvise os til reagensglasbeh.

imorgen skal jeg tag min graviditetstest, men alle sympotomer for menstaution er begyndt at vise sig...

min mand har hele tiden haft det svært ved at skulle levere i et glas og har været alle negative følelser igennem. Da så brevet kom om udredningen gik han helt i sort og var nød til at køre en tur... Han kom tilbage og sagde at det kunne han ikke gå igennem og han følte sig meget alene.

jeg ønsker at vi prøver alle de muligheder vi har for selv at få et barn sammen og hvis det ikke går, så at vi må adoptere, hvor han slet ikke ønsker at fortsætte med noget...

jeg føler mig meget alene og ved ikke hvad jeg skal stille op... Har sagt at jeg synes vi skal snakke med en psykolog, men så lagt er vi ikke nået endnu.

har brug for råd og hvis nogen har prøvet det samme? Kunne være godt hvis der fandtes en gruppe for mænd med dårlig sædkvalitet, hvor de kunne snakke om deres tanker og følelser. Han tror han er den eneste der har det sådan... Og jeg kan ikke fortælle ham at det er han ikke

hjælp...

Gittes svar

Hej 'Krymmel',

Det er meget forståeligt at situationen er svær for jer begge, og at det kan være svært at vide, hvordan man lige skal håndtere sådan en situation, samt at I reagere umiddelbart på hver jeres måde.

Det er normalt og naturligt at der kan komme kraftige reaktioner under et fertilitetsforløb. Nogle par, får problemer med at glide mere fra hinanden følelsesmæssigt som følge af disse nedture. Der er jo tale om store håb og drømme om at lave familie sammen og få børn sammen, og der kan være mange skiftende kriser undervejs, hvor det virkelig kræver noget særligt af et par at bevare den gode kontakt med hinanden.

Det er dejligt, at du er så opmærksom på din mands reaktioner,og klart at det må være chokerende og svært for ham. Når man får sådanne beskedder påbegyndes en indre personlig bearbejdningsproces, før man ved, hvad man vil gøre. Processen starter med en en “her-og-nu-reaktion”, hvor parret kan stikke I hver sin retning. Her er det vigtigt ikke blot at polarisere sig som par I hver sin retning, men holde sig åben for hinanden og for at der kan være mange forskellige tanker og følelser i omløb hos begge. Derfor er det bedste du kan gøre at lytte til hans følelsesmæssige reaktioner og tanker omkring det, vel vidende at de kan skifte undervejs. Fordi han siger som han gør nu, kan det godt forandre sig senere, når han har vænnet sig mere til tanken. Bevar roen J

En anden ting du skal vide, er at mænd har ikke altid det samme behov for at tale om deres følelser, som kvinder har. Eller det kan være på en anden måde, de har brug for støtte. Det kan du imødegå ved at spørge ham, hvordan du bedst kan støtte og være der for ham i forhold til dette her. Det er sandt, at det ville være godt, hvis han kunne tale med andre I en lignende situation, men det vigtigste for ham er måske, at I to taler om det og at du anerkender hans følelser og tanker.

Jeg synes det ville være en god ide derudover at bestille tid til en parsamtale med lægen på fertilitetsklinikken,han/hun er jo vant til at arbejde med den slags reaktioner og kan svare på alle afklarende spørgsmål.

Derudover kunne det måske være en god ide at tage en session eller flere hos en god parterapeut, der kan støtte jer i at bearbejde hændelserne og få talt de forskellige muligheder igennem osv.

Det er naturligvis et stort personligt spørgsmål at få at vide, at man måske ikke kan blive biologisk far, men det er I mine øjne også så vigtigt, at I ikke mister den gode kontakt med hinanden, at det ville være bedst at gå sammen fremfor hver for sig.

Et parforhold er jo så langt mere end hver enkelts evne til at få børn, og hvor I hver især kommer til at føle jer alene, så har I jo hinanden, det er et spørgsmål om at "finde melodien" sammen under udfordringer som disse. 

Held og lykke med det.

Vh. Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.