Eksperthjælp: Dreng i 2. klasse har det svært

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

878 visninger
2 svar
8 synes godt om
15. august 2015

Gitte Sander

Kære Gitte
Jeg har en dreng som er startet i 2 klasse.
Han bor hos mig og er hjemme hos sin far hver 2 week.
På hans gamle skole var der meget uro i klassen + meget voksen sygdom, og det gik udover børnene. Han har så aldrig skole.
På den gamle skole lå han over gns. På den nye skole er han 1/2 år bagud.
Min dreng har virkelig svært med at gøre hvad der bliver sagt første gang.
Han får at vide i timen, han skal tage sine ting frem - og så kan han ikke "finde" tingene eller penalhus er væk. Men når læren kommer, så et penalhus i tasken.
Lærene skal være over ham. Du er dygtig nok, du kan godt. Så begynder han at lave lektier, men når læren går og hjælper en anden, så gør han i stå.
Han er begyndt at få støtte 3 timer om ugen, så han kommer på niveau med de andre.
Jeg læser med ham hver dag. Og skal også træne med ham, sa han er virkelig dårlig til at stave.

Han har ikke alle bogstaver med.
F Eks "været" så skriver han vert.

Han glemmer "e" erne.

Jeg vil så gerne hjælpe ham. Men det er frustrerende. Nogle gange tænker jeg at han ikke forstå vigtigheden i at følge med i skolen.
Hans far mener han burde gå 1 kl om. Men det ville være en nederlag. Og jeg er bange for at hvis han gik i 1 kl, det vil ikke gøre han mere moden - men han vil tænke. Yes! Ingen lektier. Og når han kommer i 2 igen, så har vi problemet igen.

Alt elektronik er taget fra ham indtil han kan finde ud af at opføre sig pænt.
Og lige så sent som i går sagde jeg.
Hvis jeg hører det mindste, så kommer du ikke til børne føds på søndag.
Læren ringede i dag og fortalte om en episode.
Han havde fået en anden dreng til at lave lidt af hans lektier.
Så jeg godt fast i min konsekvens, og han kommer ikke til børne føds.

Men når jeg taler med ham. Han kigger ned på Gulvet og siger ja. Og når jeg spørger hvorfor han gør sådan, så siger han det ved jeg ikke.
Har du nogle råd ???

Ser frem til at høre fra dig

Gittes svar

Kære Maj 1978,

Tak for dit spørgsmål.

Din dreng er ikke ret gammel og det er svært for ham at høre efter og at gå i skole. Han har allerede i første klasse haft dårlige oplevelser og på den måde fået en dårlig start på skolelivet. Nu er han flyttet skole, og det lyder godt at han får støttetimer, men det er også en stor ting i et barns liv, og jeg tænker, at I må give ham noget tid til at falde til på den nye skole og komme op i niveau med de andre. Han lever som skilsmissebarn hos far hver anden weekend, hvilket også alt andet lige er en stress-faktor for et barn.

Jeg forestiller mig, at disse problemer piner jer begge som forældre, alle forældre ønsker jo det bedste for deres børn og det kan være svært at finde ud af hvordan man kan støtte sit barn bedst muligt i vanskelige situationer.

For det første synes jeg, at du skal være opmærksom på, at drenge er senere udviklet end piger og mange drenge har faktisk svært ved at sidde stille, lytte efter og lære det boglige, helt op til femte klasse. Deres hjerne udvikler sig i et andet tempo og de har brug for fysisk aktivitet og er ikke helt gearet til skolens krav.

Hvis jeg var jer, ville jeg:

1. Samarbejde tæt med faderen og klasselæreren om, hvad I kan gøre for at støtte din søn. Klasselæreren kan være et godt bindeled imellem dig og din ex, og din søn vil opleve stabilitet og tryghed jo mere de voksne samarbejder omkring at løse udfordringer, der opstår.
  2. Gøre alt for at skabe tryghed omkring ham. Jo tryggere han føler sig, jo bedre kan kan indlære og arbejde på at lytte efter, samt gøre det, han bliver bedt om.
    Jeg kan høre at I er meget opmærksom på konsekvens og sanktioner. Konsekvens er vigtigt, men på den bløde måde, pas på ikke at være for hård ved ham med restriktioner derhjemme, nu hvor han har den udfordring at skulle navigere i en ny skole. Han har brug for at der er trygt og ’lige som der plejer’ derhjemme.
  3. Støtte at han får meget fysisk aktivitet, så hans motorik bliver godt brugt og udviklet. Dvs. støtte hvis der er noget sport eller lignende, han gerne vil gå til, samt også bare hvis han gerne vil ud at lege efter skoletid, cykle osv.
  4. Støtte at han får opbygget et godt socialt netværk i sin nye klasse. Dvs. støtte at han besøger klassekammerater, tage venner med hjem, deltage i klassearrangementer osv.
  5. Opsøge en familieterapeut eller kommunens familierådgivning med henblik på at få enten noget rådgivning eller familieterapi. Igen med henblik på at kunne støtte ham bedst muligt. En professionel vil kunne gå direkte ind og hjælpe jer i situationer, I står i, til at gøre kommunikationen optimal.

En sidste ting, du kan gøre, er at forsøge at leve dig ind i hvilken situation, han står i. Dvs. bruge din forestillingsevne i situationer til at afkode, hvad han mon har brug for i situationer. Ofte trigger vores børn os allermest, når de står i nogle problemer, der minder om noget, vi selv har prøvet og haft svært ved, eller aldrig fandt en løsning på, da vi selv var børn. Det betyder at vi virkelig som forældre kommer på arbejde med at sætte os i børnenes sko og tænke os grundigt om, for at finde de bedste løsninger.

Håber det gav lidt.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

15. august 2015

L-mor

Profilbillede for L-mor

Jeg synes umiddelbart, at det virker som om, at det er meget høje forventninger til en dreng, der lige er begyndt i 2. Klasse. Var det en ide at tale med klasselæreren om det faglige og sociale niveau i klassen og hvor din søn ligger. Jeg har svært ved at få det til at rime med de 2. Kl-børn, jeg kender, og deres faglige og sociale kompentencer. 

Og så synes jeg, at det må være hårdt, at det den lille fyr udfordres så hårdt af på en lang skoledag, kommer til at fylde så meget derhjemme, både i form af træning af læsning og stavning, m.v. Og ved at blive holdt hjemme fra børnefødselsdag. Han skal også have et frirum, hvor han er god nok, ikke hele tiden skal præstere og vurderes og hvor han kan lege og bare være barn.

Anmeld Citér

15. august 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Håber sku lidt af ts oplæg var en joke, ellers bliver der godt nok sat høje krav til den lille gut, der har det svært. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.