Eksperthjælp: Kan ikke føde et barn

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

878 visninger
0 svar
2 synes godt om
14. juli 2015

Gitte Sander

Er det ok ikke at få barn,
jeg er en kvinde på 37 kan pga livmoderhalskræft ikke få børn, men nogle gangeføler jeg mig malplaceret måske er det min alder lige nu der gør det svært? Når alle omkring mig, får børn og hvad betyder ens kvindelighed når man ikke skal have børn..

Gittes svar

Kære '34201',

Det er meget forståeligt, at du kan føle dig malplaceret nogle gange, når mange omkring dig sikkert får børn og du selv ikke kan få nogle. Jeg kan forestille mig, at du om 37-årig ofte bliver konfronteret med at andre på samme alder er optaget af deres børn, måske føles det som om du er uden for et fællesskab andre har, fordi dit livsvilkår er et andet. Og jeg kan også forestille mig, at der kan komme mange tanker og følelser omkring det at være kvinde.

Jeg tænker, at det er en proces, og at det dels er voldsomt at have haft livmoderhalskræft, en følelsesmæssig rutsjetur og alle oplevelserne af forandringer i kroppen i forbindelse med sygdommen. Og hertil erkendelsesprocessen omkring ikke at kunne bære egne børn, hvilket for mange er en sorg, man må gå igennem, men som også kan være blandet med for eksempel en skam over ikke at kunne glæde sig over at være blevet rask, eller ikke at kunne glæde sig på andre menneskers vegne over deres børn osv. Der kan være mange forskellige følelser, og det kan også være udfordrende for parforholdet, hvis du er i et parforhold.

Nu ved jeg ikke, hvorhenne du er i behandlingsforløbet, men jeg kunne foreslå at du taler med din behandlende læge på sygehuset eller din egen læge om disse ting. Jeg tænker også, at det måske var aktuelt om du kunne blive henvist 12 gange til psykolog via sygesikringssordningen eller til en psykolog på sygehuset. Alternativt at du selv kunne betale for et forløb hos en psykolog eller psykoterapeut.

Endvidere tænker jeg på, om der mon findes grupper af ligestillede, som du kunne tilslutte dig, for eksempel i Kræftens Bekæmpelse. Der findes jo andre i samme situation, som kunne være støttende at tale med, det er blot et spørgsmål om, hvor de findes henne.

Det er vigtigt at tale med andre om det, også kæreste, nær familie og nære venner, det er ikke godt at isolere sig omkring det. Det er en proces, hvor der selvfølgelig er noget alvorligt at sige farvel til, nemlig drømmen om at føde et barn, men hvor der også gerne på sigt skal danne sig en glæde over livet med de andre muligheder der er (bedre økonomi, mere tid, mere fleksibilitet til at lave andre aktiviteter, rejse osv.). Der skal vel også på et tidspunkt tages stilling til adoption, familepleje og lignende andre måder at have barn på. Hvilket nok skal være inden alt for længe, på grund af aldersgrænserne.

Ens kvindelighed sidder jo ikke hverken i livmoderen eller evnen til at føde et barn, der er masser af andre ting både ved din krop og ved dine karakteregenskaber, som gør dig til præcis lige så meget kvinde som alle andre kvinder. Jeg tænker på det som et slags handicap, du har pådraget dig, et livsvilkår, som du over tid skal have forholdt dig til. Mange kvinder vælger i dag selv ikke at få børn, så det ligger meget i de fysiske og psykiske processer, forventningerne, tabet osv. Og til det synes jeg, du skulle hente al den hjælp du kan opdrive til at komme bedst muligt igennem.

Glem ikke, at du har noget helt særligt at give, og at du aldrig kan være malplaceret. Det er meningen, at vi allesammen skal være her, det kan der ikke være nogen tvivl om. Og sygdom er man ikke selv herre over.

Held og lykke med at komme igennem de svære følelser, håber at du kommer rigtig godt ud på den anden side, får det vanskelige bearbejdet og får truffet de rette beslutninger for dit liv, med de vilkår der nu er.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.