Eksperthjælp: I fertilitetsbehandling

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

837 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. juni 2015

Gitte Sander

Jeg er ved at være så træt af at prøve på at blive gravid, at jeg hver gang jeg får menstruation er ved at ringe til min læge for at få dem til at sætte en hormonspiral op igen.

Jeg fik taget min hormonspiral ud for 1,5 år siden. I februar, i år, blev min kæreste og jeg henvist til fertilitetklinik i skive for udredning. Her fandt man ingen tilstedeværelse af sædceller, og vi venter nu svar fra den test de tog for kromosomfejl.

Min cyklus er på 31 dage gennemsnitlig og jeg er på min 36. dag pt.
Jeg tog en test for to dage siden og igen i morges, men der var ingen spor overhovedet på at den skulle være positiv.

Hvis jeg bruger gravidetskalenderen og regner lidt, vil jeg være 5+1.

Jeg er ved at opgive det her forløb, og undskyld jeg fylder dig med min gråd - men håber på at jeg kan få nogle værktøjer til at lette det hele..

Gittes svar

Hej Nico,

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til fertilitetsklinikken og tale med personalet, som har meget erfaring omkring netop dette.

Men ja, det er brandhårdt at gå igennem et fertilitetsforløb og at forsøge at få et barn. Jo længere tid, der går, hvor det ikke lykkes, jo hårdere bliver det. Det hører jeg fra mange.

Jeg ved, at man går dette igennem uden at der er et dybtfølt ønske om barn, og det kan virke letkøbt at sige: Forsøg at fokuser på de andre gode ting i livet. Ikke desto mindre er det rent psykisk sådan det er. Hvis man fokuserer dagligt og vedholdende på de fejl og mangler, man oplever i sit liv, som fx at man mangler et barn, så har psyken den kedelige tendens at kunne gå i selvsving med tankerne, som an arbejde sig ned i en stadig mere negativ spiral. Altså kan der være lindring i at arbejde med at fokusere på accept af situationen, som den er, på at dyrke taknemmelighed og værdsættelser over det, man har, som er godt.

Det lyder lettere end det er i praksis, men der findes parforhold, der nærmest bliver slidt ned til sokkeholderne efter 7 års fertilitetsbehandling/adoptions-/familieplejeventetid osv., hvor parret på det nærmeste kan glide helt fra hinanden og ind i noget, der nærmest kan ligne en fælles depressiv tilstand med ruminerende tanker og følelser, over den mangel, partnerne oplever i livet, når der ikke er børn.

Det er en svær udfordring for begge at gå igennem barnløshed, hvis børn har været en stor del af håbet og drømmene for hvad man skulle have sammen.

Det er også vigtigt undervejs at få talt om følelserne sammen. Det, der ofte sker er at man kommer til at fokusere rigtig meget på det tekniske og tallene, som er lettere at tale om, og det kan føles meningsløst at blive ved at drøfte de afmægtige tanker. Men det er  vigtigt at tale sammen om de følelser, man hver især har omkring de forskellige undersøgelser og forsøg, de mange 'ups and downs' på rutschebaneturene, så man bevarer den følelsesmæssige nærhed i forholdet.

Til sidst vil jeg da også pege på, at der er mange, som er lang tid om at regulere sig i hormonerne efter hormonel påvirkning/behandling, så spørgsmålet er om 1 1/2 år er lang tid i lægelige termer. Prøv at tale med lægen på fertilitetsklinikken om, hvordan et forløb som jeres typisk forløber, om der stadig er chancer osv. Skriv gerne alle dine dybeste spørgsmål ned og tag dem med til en lægekonsultation.

En sådanne proces er ofte meget forskellig for manden og kvinden, i jeres tilfælde tænker jeg at du som kvinde er så meget kropsligt involveret hele vejen og din mand måske har nogle helt andre følelser af at være bange for ikke at kunne 'levere varen', hvis hans sædkvalitet er dårlig. Så meget desto mere er det vigtigt at få delt hvad der foregår i jer hver især og forsøge at lytte sig frem til, hvordan den anden har det, hvordan det mon føles i øjeblikket ovre i den anden.

Spørg eventuelt fertilitetsklinikken om de kender en psykolog eller psykoterapeut, som de henviser til, hvor I kan få bearbejdet disse psykiske udfordringer undervejs. Jeg vil anbefale, at I går sammen og ikke individuelt, da det nogle gange kan bevirke en mindsket kontakt i parret, hvis den ene går et andet sted hen og taler om tingene. Vedkommende kan hjælpe jer igennem de svære perioder og støtte jer i de processer I står i og komme godt rundt omkring det hele, inklusive der, hvor de sværeste følelser og spørgsmål er på spil.

Ønsker jer al mulig held og lykke med livet videre frem!

Venlig hilsen

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.