Eksperthjælp: Dominerende kæreste

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

1.228 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. juni 2015

Gitte Sander

Jeg vil gerne have et råd til hvad jeg dog skal gøre. Jeg har en kæreste som jeg holder rigtig meget af men jeg har nogle problemer med ham som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved, jeg vil ikke gå fra ham men løse de problemer der er, for han er en god mand, men jeg synes han er meget dominerende. Vi bor ikke sammen. Men han vil bestemme hvordan jeg skal opdrage mine børn han holder øje med alt der foregår og når de er væk får jeg en times lektion i hvordan jeg burde gøre tingene og han mener han har ret i hvordan alt skal gøres jeg får højst 2 ord indført før jeg blir tromlet ned, jeg får ikke en chance for at forklare mig og sådan er det også hvis der er noget andet i vores forhold og skrive vil han ikke det har jeg prøvet der blir jeg afvist, vi ringer eller snakker sammen siger han men jeg har Jo ikke en chance der. Alligevel har jeg skrevet nogle gange når jeg har fået nok og fortalt hvad jeg ikke vil finde mig i, derefter får jeg det svar at så er det bare slut mellem os derefter går der en uges tid hvor han så skriver han savner mig og elsker mig og lover at vi må løse tingene og jeg tager imod hver gang for jeg vil jo bare have det godt sammen med ham og tror på ham når han lover mig noget men der går en uges tid så gør han det igen. Det er blevet en vane for ham tror jeg at sådan kan han bare gøre og så er det jo så nemt bare at skrive og så er han tilbage igen. Hvad skal jeg gøre hvordan får jeg ham til at stoppe den leg jeg tror han elsker mig og vi passer rigtig godt sammen, men han vil bare bestemme og styre alt og får han ikke sin vilje gør han det her og jeg kan snart ikke klare at blive forladt så mange gange mere jeg går helt i stykker hver gang, men det jo håbløst når han bare gør som han gør jeg har prøvet at sætte hårdt mod hårdt og det hjælper men efter en uge 14 dage gør han det igen, hvad gør jeg hvis jeg ikke vil forlade ham. Skal siges han er 13 år ældre end mig han er sød og god ved mig men ændrer sig på et splitsekund hvis jeg ikke følger tingene som han synes de skal være, jeg kan jo slet ikke være mig selv eller rigtig glad når jeg hele skal være bange for at jeg gør noget forkert.

Gittes svar

Hej,

Det kunne være godt for jer at få parterapeutisk hjælp til jeres kommunikationsvanskeligheder for at komme ud af de belastende mønstre, du beskriver. Det er meget forståeligt, at det er uholdbart med alle disse frem-og-tilbage-brud, og I har jo også har et ansvar for børnene, som vel næppe kan undgå at blive involveret i disse brud på en eller anden måde.

Jeg vil gerne forsøge at give dig lidt med på vejen:

- Det er sjældent en god ide at skrive om tingene, når der er konflikt, det hjælper sjældent på situationen, men gør det tværtimod værre, fordi der kan opstå så mange misforståelser.

Så forsøg primært at tale sammen om tingene.

- Prøv at fjerne dig fra at formulere “Hvad du ikke vil finde dig I”, fordi det kan hurtigt lyde som en masse kritik og bebrejdelser for en mand og give ham indtrykket af, at han ikke er god nok eller ikke kan gøre det godt nok. Hvis han kommer til at føle det, kan han komme til at ‘skyde tilbage’ med alt, hvad du ikke gør godt nok. Resultat: Begge kommer til at blive bange for om I gør det godt nok.

- Prøv at arbejde med at fortælle om dine dybereliggende følelser, snarere end at kritisere ham. For eksempel kunne du fortælle ham, at du føler dig overvældet af alt det, han har at sige om din måde at gøre tingene på og at du bliver bange for at gøre tingene forkert.

- En anden ting du kunne gøre er at undersøge, hvorfor han gør som han gør. Hvad er hans intentioner bag det han gør? Hvad er hans følelser? Prøv at se, om du kan få mere at vide om hvad der ligger bag, når han opfører sig som at han vil styre og bestemme alting. For nogle enkelte mennesker gælder det ganske vist, at de rent faktisk vil styre og bestemme, men for de fleste er det snarere sådan, at de ikke er klar over, at det kan virke sådan på andre, og at der ligger mange meget mere positive følelser bag engagementet, som de får udtrykt på en god måde.

- En tredje ting I kan arbejde med er jeres grænser. I kan fx. aftale, at hvis I er for trætte eller overloadede tale I ikke sammen om konflikt-stof, men venter til begge har overskud og tid til at lytte til hinanden. Hvis een har nogle frustrationer han/hun gerne vil tale om, er det tilladt for den anden at sige fra og pege på et senere og bedre tidspunkt for at lytte til det, den anden gerne vil tale om, hvis man er ved at være overvældet.

Håber at det gav lidt.

Held og lykke med det!

Mange hilsener

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.