Eksperthjælp: Lystløgner

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

3.690 visninger
0 svar
1 synes godt om
25. maj 2015

Gitte Sander

Hej, jeg ved ikke om du overhovedet ved noget om dette, men prøver lykken. Jeg er gift og vi har 2 børn. Min mand er lystløgner. Har egentlig altid vidst at han småløj helt tilbage fra vi mødte hinanden, men nu er det så slemt at jeg er på kanten til og søge skilsmisse. Hans løgne er udelukkende "lavt selvværds" løgne. Altså, han lyver om hans stilling, om hans penge, om han værdier, at han har flere biler, hvis nogen efterspørger en mekaniker, så kender han en mekaniker der vil hjælpe gratis eller meget Billigt, agtigt. Jeg kender ham og kan gennemskue ham, men det er bare så trættende og jeg føler mig til gin overfor fælles venner osv, når de kommer og fortæller hvad han siger og har lovet og lign. . Nogen af dem ved dog han er lystløgner, så de vender det han siger med mig inden de regner med at han kan hjælpe eller har det han siger eller hvad det handler om.

KAN man få hjælp når man er lystløgner? Eller er den eneste udvej og forlade ham ? Han VIL gerne have hjælp og han vil gerne bare stoppe, men han kan ikke stoppe selv, det ligger så dybt i ham at lyve sig bedre (har meget og gøre med hans barndom) . Pt går han til psykiater pga ADHD , ved ikke om man kan lufte det for psykiateren eller om det ikke er en "sygdom" man kan afhjælpe?

Gittes svar

Kære "Konen",

Tak for spørgsmålet.

Det er et svært spørgsmål at svare på via en brevkasse på grundlag af så få oplysninger.

Jeg kan godt forstå, at du er ved at miste tålmodigheden, siden at det lyder omfattende med din mands løgne. Samtidigt nævner du, at løgnene mest omhandler manglende selvværd og at gøre sig bedre end han er, hvilket sætter mig i tvivl om han dybest set er det, vi i mere faglige termer kalder lystløgner. Det lader ikke til at løgnene handler om fx. spil, afhængigheder eller utroskab, som kunne underminere jeres forhold, men løgnene lyder alligevel til at have nået et omfang, hvor det bliver ulideligt for dig at være vidne til og tage del i konsekvenserne af som partner. Det er meget forståeligt at det bliver mere end trættende for dig at være involveret i overfor omgivelserne.

Jeg ser tre muligheder for hjælp, der kunne forsøges: 

1. Du skriver, at du har vidst dette gennem hele jeres forhold. Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det er i din historie, der gør, at du har giftet dig og fået to børn med en mand, der lyver. Du kunne gå i individuel terapi for at blive mere klar på din egen historie og arbejde med dine egne reaktioner overfor din mand og måske arbejde med at gøre noget nyt og anderledes. Jeg får den fantasi, at du måske har håbet at 'redde'/forandre ham, fordi du kan se, at hans løgne skyldes lavt selvværd, men at den manglende forandring udmatter dig. Det ved jeg ikke om det stemmer, men jeg tror det ville være godt for dig at undersøge din egen historie og bidrag ind ind i jeres parforhold og eventuelt prøve noget nyt med støtte fra en professionel, for at se om det kunne hjælpe. 
  1. Din mand går hos en psykiater og jeg foreslår at du beder om at komme med til en samtale der, hvor du forinden skriver dine oplevelser og spørgsmål ned. Det er vigtigt at du kommer med i sådan et tilfælde, da der jo er en vis sandsynlighed for, at han også hos psykiateren gør dig bedre end han er og ikke er helt ærlig på dette felt. Spørg også psykiateren om han mener, at du og din mand vil profitere af at I gik i parterapi sammen. 
  1. I kunne forsøge parterapi hos en dygtig parterapeut og se om det kunne forandre noget. Hvis din mand vitterligt er ‘lyst’-løgner og finder nydelse ved at lyve, kan der være mere dybdegående personlighedsforstyrrelser, som ligger til grund (fx. narcissistisk personlighedsforstyrrelse eller psykopati), som er vanskeligere at behandle. Men hvis din mand har tilegnet sig en mere overfladisk funderet dårlig vane med at lyve, når han føler sig presset, kan du måske hjælpe ham med at øge sit selvværd og komme på ret kurs. Det er dog en meget vanskelig en opgave at løfte alene, I må have hjælp fra en terapeut.

Men tal som det første med den psykiater, der behandler ham, om han/hun mener at det er værd at forsøge med terapi, inden jeg tog nogle beslutninger vedrørende ægteskabet. Vedkommende bør kunne vurdere terapi-egnethed og eventuelt henvise til relevant hjælp desangående.

Held og lykke med det!

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.