Eksperthjælp: Krise efter huskøb og barn

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

1.342 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. marts 2015

Gitte Sander

Hej,
Skriver fordi jeg er blevet i tvivl om jeg skal være sammen med faren til mit barn.

Vi har netop købt hus, og bor sammen, det har vi gjort i knap 4 år. jeg føler vi vil to forskellige ting i vores liv. han vil gerne være drengerøv, og ungkarl, (han prioriterer, venner, biler, sjov, spas og øl før familien) og jeg vil gerne være en kernefamilie. det er som oftest mig der tager mig af husholdningen, datteren og indkøb. og det er en kamp hver gang jeg vil have hjælp til f.eks. bleskift. han har endnu ikke prøvet at være oppe om natten med datteren, og han er ikke i stand til at trøste hende. han giver enormt hurtigt op. og så virker det som om han er ligeglad med hende. det knuser mig som mor at se på at han bare sidder og venter på at jeg kommer og tager hende når hun skriger. Jeg føler det tærer rigtig meget på forholdet og mine følelser at han tager for givet at jeg bare gør det hele og at han virker så uinteresseret i vores barn.

Jeg tror virkelig ikke han er klar til det liv vi har lavet til os selv. og jeg er i tvivl om den adfærd han har overfor mit barn kommer til at skade hende i længden hvis jeg ikke gør noget. og så er jeg også i tvivl om det ville være sundere for hende at mor og far ikke var sammen.

Gittes svar

Hej,

Det er ofte sådan, at der kommer en krise efter at man har lavet et nyt ’commitment’ i parforholdet, hvor man har sagt ’ja’ til noget stort, dvs. at man er blevet gift, har købt hus, er flyttet sammen, har fået barn eller lignende. I perioden bagefter kan der melde sig store frustrationer og tvivl om det var den rette beslutning. Realiteterne svarer sjældent præcis til de romantiske håb og drømme man har haft om, hvordan det hele skulle blive, hvilket kan være en stor skuffelse.

Når man får barn og hus har man som partnere haft hver sine forventninger til, hvordan livet ville blive som etableret familie. Du har været parat til at lave kernefamilie, imens han måske ikke har været helt parat endnu og har noget frihedstrang i sig. Du har måske forventet, at han ville opføre sig anderledes fornuftigt, ansvarligt, faderligt osv. i de nye rammer, så han kunne stemme med det billede, du har, af hvordan en mand/far der har købt hus, agerer. I har været sammen i 4 år, men kender endnu ikke hinanden så godt i forhold til at være forældre sammen eller eje et hus sammen. Det er noget der tager tid og kræver en indsats at finde hinanden i forhold til de nye roller.

Vejen frem er at tale sammen om disse følelser og forventninger, samt hvad I har brug for fra hinanden for at kunne trives som familie. Det kommer ikke af sig selv. I kommer fra hver jeres familiebaggrund og har måske hver sine ideer om, hvilke roller der nu skal indtages, og der finder man kun den fælles melodi ved at tale om det.

Hvad angår hans tilstedeværelse også overfor jeres datter, er det nogle gange sådan, at fædrene er lidt lang tid om at ’blive fædre’. Nogle mænd føler sig usikre på, hvad det er, deres kone og omgivelserne forventer af dem i forhold til en lille ny og træder først rigtigt i karakter når barnet bliver lidt ældre. Kvinderns omsorgs-gen er nogle gange hurtigere aktiveret og det kan føles ’naturligt’ hvilken omsorg jeres datter har brug for, imens han skal lære det, måske ved han fx simpelthen ikke, hvad han kan stille op, når jeres pige græder. Der kan det være en hjælp, hvis du kan fortælle ham på en blid måde, at det ville være rigtig dejligt, hvis han gjorde sådan og sådan. Mange mænd kan godt lide konkrete handlingsanvisninger, snarere end kritik og bebrejdelser.
På din egen banehalvdel kan du arbejde med at lægge mærke til, om der er noget i din egen adfærd, der måske nogle gange er med til at skubbe ham væk fra jer eller gør, at han holder sig tilbage i forhold til jeres datter. Nybagte mødre kan nogle gange blive meget kritiserende og ville have tingene på en ganske bestemt måde, før det er ’godt nok’, jeg ved ikke om det også gælder dig, men iagttag hvad du selv gør og hvilken indvirkning det har på hans adfærd, for at sikre at du ikke som høne er med til at skubbe hanen ud af reden, så at sige.

Hvis det er for vanskeligt alene vil det være en oplagt situation at søge hjælp i form af parterapi eller familierådgivning. Det er en situation de fleste vil kunne komme igennem, ofte handler det om at lære hinanden bedre at kende i forhold til de nye roller, få nogle gode kommunikationsvaner og få aftaler i stand for at I kan begynde at bygge en fælles fremtid op sammen.

Mange hilsener,
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.