Eksperthjælp: Depression efter fødsel

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

939 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. marts 2015

Gitte Sander

..

Jeg havde et meget hårdt forløb under graviditeten som gjorde at jeg blev sygemeldt. Efter fødslen har jeg haft mange udfordringer, og haft det rigtig svært. en søn med kolik, mange nederlag mm.

Jeg kom i en terapigruppe for fødseldepression og her har jeg for alvor fundet ud af hvordan jeg har det.

jeg lider af angst inden jeg lægger mig til at sove, har hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær, øget hjertbanken, og kan ikke overskue tingene. Kan ikke huske de sidste 4 mdr.

jeg er nu tilknyttet hjælp via psyk, som mener jeg har en regulær depression, og skal i behandling for dette.

egen læge har nævnt at jeg kan blive sygemeldt fra job... Men jeg er pt. på barsel. Jeg afholder ferie i disse dage, og her til april er det barselsdagpenge.

men skal jeg sygemelde mig ? jeg er nok bange for en fyring, da jeg jo har haft en del sygdom.

har hørt om jeg skal til møde på kommunen- nogle der kan fortælle om disse møder, hvad indebærer de, hvor ofte mm. ( ved godt det er forskelligt fra person til person)

Psyk. mener at jeg skal sygemeldes for at være klar til job i juni mdr. og ikke bruge barsel på sygdom. Men de kan ikke sygemelde mig... det skal arbejde.

jeg har brug for at vide lidt om hvordan det foregår praktisk.
håber du kan hjælpe..

Gittes svar

Kære "Depression",

Ja, jeg mener bestemt at du er nød til at sygemelde dig, når det er hvad psyk anbefaler.
Det er stort set altid et pres og et dilemma, at man som syg er bange for at miste sit arbejde, men hvis man vitterligt har en alvorlig stress, angst eller depressions sygdom er der ingen vej uden om, fordi der er fare for, at sygdommen bliver værre af den stress, det vil medføre at starte på arbejdet.

Det, du kan gøre, er at du kan fortælle din arbejdsplads, at du desværre ikke er i stand til at starte arbejde lige nu, men må sygemelde dig, men at du meget gerne vil have lavet en plan for din tilbagevenden til arbejdspladsen.
Så kan du tale med din psyk. om, hvordan denne plan kunne se ud, hvad der ville være overskueligt og realistisk, en god plan.
Som sygemeldt vil du ret hurtigt blive indkaldt til møde, og hvis du har en god kommune vil du også få et tilbud om at tale med en såkaldt "arbejdsfastholdelses-medarbejder", som også kan hjælpe dig med at lave en realistisk plan og eventuelt deltage i møder og kommunikation med arbejdsgiveren.
Det er kommunens opgave at hjælpe dig med at overskue alle de regler og lovgivninger, du er indbefattet af. Det er ikke altid, at de gør det, og der kan du måske også få hjælp via psyk. (Jeg ved ikke rigtig, om "psyk." står for psykolog, psykiater, psykoterapeut eller psykiatrisk afdeling, men hvis det står for en psykiatrisk afdeling, har de måske en socialrådgiver, der kan hjælpe).

Rent praktisk foregår det sådan, at når du er klar til det, bliver der lavet en arbejdsfastholdelsesplan, som fx. kan bestå i, at du langsomt starter med at arbejde på et timetal, som er overskueligt og så langsomt øger arbejdstiden, fx. over 12 uger. Der skal evalueres undervejs, således at du hele tiden kan "følge med" og ikke får forværret dine symptomer.

Det er ret vigtigt, at man efter en sygeperiode med disse lidelser ikke starter op for hurtigt, fordi man har erfaring med, at det kan medfører et tilbageslag af en forværring af symptomerne, således at det bliver et skridt frem og to tilbage, hvor man må sygemeldes igen.

Det er også ret vigtigt, at du får den rette hjælp til at få kørt din tilbagevenden til arbejdspladsen i stilling, og her er det altså psyk., kommunen og din egen læge, som kan hjælpe med at få lagt en god og realistisk plan, sammen med arbejdsgiveren.

De fleste arbejdsgivere har god forståelse for sådan en situation, men det kan være godt at have nogle med til møder hos arbejdsgiveren, så du ikke sidder der alene.

Håber at det gav lidt.

Vh.
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.