Eksperthjælp: Skruk under uddannelse

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

1.007 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. marts 2015

Gitte Sander

Hej Gitte

Min kæreste og jeg besluttede for et års i siden at nu var tiden inde for os, og vi ville begynde 'projekt baby' til efteråret.
Vi var ovenud lykkelige og enormt glade for vores beslutning, vi havde begge været skruk i en del år.

Vi tog ned i banken for at hører dem ad med fremtidig bolig og vores økonomi generelt, og de fortalte vi ville kunne låne ca. 2,6 mio når vi bliver færdigt uddannede om 2 år. Dette var dog betinget af at vores økonomi ikke ændrede sig, f.eks. at vi køber en bil eller får børn. Min kæreste har tidligere haft nogle ubehagelige oplevelser med banker der lovede at ville låne et beløb og så ikke overholdt det da lejligheden var fundet. Min kæreste siger at vi derfor nok skal regne med at kunne låne 2,3 mio., hvis vi skal være på den sikre side. Og hvis vi beslutter at få et barn inden, stiger rådighedsbeløbet naturligvis og lånebeløbet vil sandsynligvis falde med 300.000. Derfor var 'Projekt baby' nødt til at blive lagt på hylden indtil uddannelserne er færdige og huset er købt. Jeg var sindssygt ked af det over hele situationen, men indfandt mig med det og prøvede at leve med tanken om at der nok ville gå 2-3 år før baby ville blive en realitet. Det er gået godt... lige indtil nu. To af mine bekendte, den ene en fælles ven af min kæreste skal være/er blevet forældre, og nu skriger mine æggestokke igen! Helt enormt højt! Jeg kan ikke finde ro og i alle stille stunder popper tanken om et barn op i mit hovedet igen. 2 år! Det er virkeligt lang tid at gå og være så skruk! Jeg ved godt at skukheden stiger og dykker, men sådan som eg har det lige nu har jeg aller mest lyst til at smide min prævention ud og hoppe på manden Vi har snakket meget om det her på det sidste, men kan ikke rigtigt finde en løsning på det.
Jeg er fuldstændigt i syv sind og ved ikke et levende råd.
Jeg håber virkeligt du kan hjælpe os videre og evt. bare give et godt råd til hvordan jeg skal takle det.

Mvh. 'Mille'

Gittes svar

Hej Mille,

Det lyder som et rigtig godt og fornuftigt forløb I har haft omkring at etablere sig i hus og få baby. Når et par går ind i den slags drøftelser kan det hurtigt blive følelsesbetonet, og der er det vigtigste egentig at man bliver ved med at tale om tingene og lytte til hinanden, fordi begges input har stor betydning og er vigtigt, for det er store beslutninger, hvor I begge helst skal kunne følge helhjertet med.

Det lyder til, at du lige nu sprederen, der taler om udvidede planer og 'skabe familie' og din kæreste er samleren, der sørger for, at I ikke pludselig havner i en uoverskuelig økonomisk situation. Begge dele er super godt, for det er jo netop det, der kan få en familie til at blomstre, der er brug for begge dele.

Mange par får barn under uddannelsen og trives rigtig godt med det. Et lille barn på 0-3 år har ikke brug for ret meget plads, børn har dybest set ikke presserende brug for eget værelse før de er omkring 10 år gamle. Det er ikke som sådan nødvendigt at få et dyrt hus for at få et barn. Selvfølgelig er det uanset hvad dyrt at få et barn og der skal være råd til det, men hvis man står i situationen, findes der jo løsninger og man kan indrette forbruget efter det. Måske er det sådan nogle kompromisser I skal ind og tale om.

Får I først barnet har I også større overblik over den nye økonomiske situation og hvad I kan sætte jer for i et hus. Alt for mange sætter sig selv for hårdt, når de etablerer sig, og at sidde økonomisk hårdt i det kan slide hårdt på forholdet og familien.

Når I taler om det, så fokuser på at lytte til og anerkende hinandens tanker og ikke mindst følelser omkring disse ting. Forsøg at leve jer ind i, hvordan det er, den anden har det med det. Fremfor at diskutere, presse og skændes om det kan I arbejde på at tale åbent og ærligt om det. Fortæl ham om dine følelser i forbindelse med dette her og spørg til hans.

Nogle gange kan man som kvinde i sådan en situation føle sig afvist eller tro, at han elsker mig ikke mere eller lignende. Det er sjældent tilfældet. Han forsøger sikkert bare at være en ansvarlig mand, der forstår at bygge rede på en langtidsholdbar måde ;-)

Men du kan jo godt forsøge dig med – igen på en åben og lyttende måde – at spørge ind til, om der ligger andet bag end blot økonomien, om der er nogle uforløste frustrationer, der ligger bagved og er med til at spærre for at hoppe ud i det?

Du kan fx sige: Hjælp mig med at forstå om det kun er økonomien eller om der også er andre forbehold inden i dig? Lyt til hvad han svarer og sæt dine egne tanker og meninger på stand by en stund, så han får plads til at tale om det, for at få en større forståelse for, hvad der foregår ovre i ham omkring dette her.

Og hvis du har brug for at tale om dine egne følelser i forbindelse med det, kan du spørge om han ikke vil bruge fx bare tyve minutter på at lytte uden at kommentere, fordi du har brug for at tale om, hvordan du har det med det i øjeblikket. Og pas her på ikke at kritisere og bebrejde hans tilgang, men hold dig til at tale om dig selv og sine egne følelser og tanker.

Hvis I skal vente længe, vil det være vigtigt at I engang imellem begge får ’luftet ud’ og kan være sammen om det, tænker jeg.

Håber det gav lidt,
Mange hilsener
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.