Eksperthjælp: Bange for tvangsfjernelse

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

2.013 visninger
2 svar
4 synes godt om
31. januar 2015

Gitte Sander

Hej Gitte.
Jeg er 23 år. Min kæreste er 26 og vi har snart været sammen i 6 år.
Jeg har diagnoserne emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse impulsiv type og social angst. Er sygemeldt på 2. år grundet dette. Har ikke kunne følge behandling i et dagafsnit dvs. 3 gange om ugen i gruppebehandling.

Min kæreste har været med i et trafik uheld i 2010 og er igang med at søge fleksjob.

Hvordan vil kommunen se på mig hvis jeg blev gravid, ift. min diagnose?
Tænker på tvangsfjernelse osv..

Ønsker ikke at sætte et barn i verden hvis det er risikoen.

Gittes svar

Kære Louise,

Jeg kan ikke vide, hvordan kommunen vil reagere, hvis du blev gravid i.f.t. dine diagnoser, da det jo er meget lidt jeg kender til dig.

Kommuner reagerer så vidt jeg ved normalt ikke på diagnoser i sig selv, men hvis sagsbehandlere er alvorligt bange for, om I kan passe barnet, vil de sandsynligvis iværksætte en forældrevneundersøgelse som det første.

Men det væsentligste er jo, om det faktisk er det rette tidspunkt for dig/jer at få et barn, eller om du gør klogest i at vente til du har det bedre. Det lyder som om du er hårdt ramt, hvis du i din alder har gået sygemeldt i hele to år og ikke har kunne gå i dagafsnittet. Så selvom jeg ikke kender dig, er min første tanke, at det nok ville være bedre, om du får hjælp til at få det bedre, før du får barn, da barnet jo kommer med en masse behov, som stiller en masse krav til én.

Selve dine diagnoser siger i min erfaring i sig selv ikke meget om jeres forældreevne og mange med diagnoser som dine får børn. Du skal ikke være forskrækket over at have fået diagnoserne og tænke at nu kan jeg aldrig få børn, for så bliver de tvangsfjernet. Man har gode chancer for at udvikle sig, især når man er så ung, som du er. Men det med at få barn er noget, der bør overvejes grundigt og times, så barnet kommer på et tidspunkt, hvor der er overskud til det.

Hvis jeg var dig ville jeg tale i dybden med de fagpersoner, der kender mere til dig og din situation. Jeg kan anbefale dig at kontakte enten din kontaktperson på dagafsnittet, en psykiater eller din egen læge og bede om en samtale omkring dine tanker om at blive gravid og få et barn osv. Han/hun vil kunne rådgive og vejlede dig både i forhold til hvordan fremtiden kan tænkes at se ud i forhold til symptomerne mht. at få barn, og hvis du får medicin, om den påvirker barnet under graviditeten osv.
I samme ombæring kan du bede om hjælp til at lægge en god plan for dig selv, der må kunne tilbydes noget anden hjælp af en slags, når det har været for svært at komme i dagafsnittet, så skal planen jo omjusteres.

Skriv alle dine spørgsmål ned og tag dem med, så du husker at få dem stillet. Kommunen tager iøvrigt bestik af lægelige udtalelser og det er kun en fordel for dit projekt, hvis du selv er gået i front og tager ansvar for at hente svar og hjælp omkring det.
Ved at hente hjælp og rådgivning hele vejen igennem mindsker du risikoen betydeligt for at det skulle komme til at ske, at tvangsfjernelse nogensinde kom på tale.

Du kan også kontakte Psykiatrifondens telefonrådgivning eller Sinds telefonrådgivning, hvis du har brug for at tale med en anonym.

Held og lykke med det!

Mange hilsener
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

31. januar 2015

Mrsopsand

Profilbillede for Mrsopsand

Hej.

Jeg tillader mig lige at svare på dette indlæg da jeg har diagnoser som dig.

Har selv samme personlighedsforstyrrelse som dig og derudover 3 andre personlighedsforstyrrelser samt angst og periodevis depression.

Jeg er gravid I uge 14 og jeg har tænkt meget på tvangsfjernelse pga mine diagnoser. Lægen sagde til mig at jeg vil blive tilbudt ekstra hjælp og samtaler fra jordemoder, fødselslæge og sundhedsplejerske. De vil være meget obs på hvordan jeg har det efter fødslen men udelukkende for at sikre at jeg kan klare rollen som mor og for at hjælpe mig til at kunne være der bedst muligt for mit barn. Tvangsfjernelse har aldrig været nævnt på noget tidspunkt. Måske skulle du høre om muligheden for at kunne få en støtte kontaktperson fra kommunen? Jeg har en sådan og hun hjælper mig netop med at søge den slags hjælp jeg har behov for. .

Anmeld

2. februar 2015

Hertz

Jeg har samme diagnose og en baggrund med masser af stoffer jeg stoppede da jeg fandt ud af at jeg var gravid første gang og jeg fik tilbudt ekstra samtaler hos Jordemoder og sundhedsplejersken kom lidt oftere, derudover havde jeg selv bedt om hjælp fra familieafd da jeg stod alene med min datter efter fødsel, de kom så 4 gange og de mente jeg havde fint styr på det og min datter trives rigtig godt hun er 3 år nu. Og jeg er gravid med mit andet barn nu i 31 uge er igen i samme forløb mht Jordemoder og sundhedsplejerske men ingen familieafd denne gang. Og her har der heller aldrig været tale om tvangsfjernelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.