Eksperthjælp: Skænderier om grænser for svigerfar og humørsvingninger

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

1.826 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. januar 2015

Gitte Sander

hej Gitte Jeg er gravid i 21 uge og gift med min dejlige mand som jeg elsker MEGET højt :-)! vi har kendt hinanden i ca 2 år efterhånden :-) vi har det generelt godt
Men et af problemerne er min svigerfar gir os problemer han er grov verbalt, drikker og har slået hånden af os - kom ikke til vores bryllup (min mand blev ked af dette) - min mands forældre er skilt - og jeg havde svært ved at få ham til at sige fra over for sin far i begyndelsen- han er dog begyndt på det nu - pt. snakker vi ikke med hans far der slog hånden af os efter juleaften - min mands far er meget sort hvid han vil ikke lytte på mig eller min mand når vi forsøger at tale med ham, smækker tlf. røret på aflevere fødselsdags gaver tilbage han har fået af os osv. osv.. han trumfer sin egen meninger igennem- han har altid dommineret sin søn efter forældrene blev skilt - min mand og jeg skændes over det - hvad gør jeg/vi ???? har prøvet at vise min mand sidder på nettet der beskriver misbrug - er selv vokset op med en onkel der drak så afskyer dette!! når vi snakker om hans fars opførelse overfor os siger min mand at han godt ved at han gir efter for sin far for det er det nemmeste - åhh det driver mig til vanvid! hvorfor siger han dog ikke ordentligt FRA! det gør han også men på en stille og rolig måde bla. siger han at faren ikke skal snakke grimt til mig osv) så hvad er mit problem så ?? tænker du nok ( og det tænker jeg også selv :-( øv! - det er at jeg har lyst til at skrige af svigerfar og at min mand gør det samme !! :-( men han siger, klogt, at det har han prøvet og at det ikke hjælper! Jeg elsker min mand så meget - men han vil ikke altid snakke om tingene (generelt) men ha fred og ro siger han :-( (nogle gange vil han dog gerne snakke, med tidspunktet skal være rigtigt, og han vender også tilbage efter noget tid og tager tingene op - så igen hvorfor er jeg utilfreds??? men "ventetiden" er så hård synes jeg :-( ) jeg har en del humør svingninger under graviditeten - og mit temperment koger over engang imellem :-( - det skal siges at skænderierne er dog ikke det der fylder mest i vores forhold og vi kan godt forstå hinanden - jeg kan godt forstå at han ikke altid vil snakke og prøver at gi ham plads og han siger også at det er vigtigt at jeg ikke brænder inde med tingene :-) - bagefter vi har skændes får jeg ALTID så dårlig samvittighed og siger undskyld for alt - selv om min mand siger at det skal jeg ikke :-(, det er som om jeg ikke kan tilgive mig selv det ... til hverdag er jeg dog meget kærlig - jeg nusser og kysser min mand meget :-) jeg har arbejdet med mig selv meget hos en psykolog og det hjalp - jeg er bare så bange for at blive forladt hvis jeg er "slem" hvilket mine graviditets hormoner jo gøre sin del til ;-) det har været rigtigt svært at åbne op for min mand at få tillid til ham dels pga. tidligere forhold hvor min eks var mig utro andre ekser har kaldt min grim, at min mave hang osv. en ville ikke have sex, en var autist - men min mand kalder mig smuk og andre gør det også, men hvorfor har tidligere ekser så "jordet" mig ???- i bund og grund ved jeg godt hvor alle de her ting/problemer i mit forhold stammer fra nemlig min opvækst hvor min mor ikke var særlig god der skete nogle traumatiske ting som jeg dog har bearbejdet (eller har jeg ???) - arrene/sårene er der stadig - vil de nogensinde forsvinde ???? det troede jeg de ville - og hvordan bliver jeg dog bedre til at leve med dem? Min mor er død, så jeg kan ikke konfrontere hende med det. Jeg har fortalt min mand alt om fortiden både mine følelser og tanker, da jeg tænker at han bedre kan forstå og acceptere mig så ? Pyyh det var et langt brev - men jeg trængte bare sådan til at få læsset af :-) Mange hilsner Tinna75

Gittes svar

Kære Tinna75,

Stort tillykke med graviditeten!

Det er et almindeligt tidspunkt at blive frustreret på i parforholdet, da I netop har kendt hinanden så længe, at den første forelskelse er aftaget og tilmed står I nu overfor at skulle have et barn sammen.

Du spørger, hvad I gør i forhold til din svigerfar, som det lyder til, at I begge er belastet af. Først og fremmest: Stop med at skændes om ham, for det hjælper ikke nogen af jer. Hvis du bebrejder din mand den måde, han takler sin far på, risikerer han at komme under pres som en lus imellem to negle,- det er svært, når ens partner bebrejder ens forældre, uanset hvor umulige de er at have med at gøre. Se om du selv kan finde nogle gode måder at sætte grænser på, hvor du kan få kanaliseret din lyst til at skrige af din svigerfar over i noget mere konstruktivt.
Jo mindre, du kritiserer og bebrejder din mand og er krævende, jo mere sandsynligt er det, at han får overskud til at tale med dig om tingene.

Nogle af de sår/traumer fra opvæksten, som man bearbejder individuelt, som du har gjort det hos en psykolog, kan blusse op, når man kommer ind i et godt trygt parforhold. Jeg plejer at sige, at når hjertet åbner sig, så vælter det ud, med alt, hvad der er derinde. Det kan fx være angsten for at blive forladt. Dertil kommer, at man bliver ekstra åben og sårbar og kan i den grad få humørsvingninger, når man er gravid.

Du kan jo vælge at genoptage kontakten til psykologen og hente støtte og fortsat udvikling der, og med hensyn til din mands og dit forhold til din svigerfar, kan jeg varmt anbefale at gå i parterapi med det, da det vil være rigtig godt at få lagt nogle fælles aftaler og strategier allerede nu, hvor I lige er startet familien op sammen, og forhindre, at det bliver en kamp imellem jer. Hvis din mand er under 35, kan jeg i øvrigt anbefale ham at søge rådgivning hos Tuba, som er en organisation, der tilbyder hjælp, rådgivning og terapi til børn af alkoholikere (www.tuba.dk).

Venlig hilsen,
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.