Eksperthjælp: Nævne far i vandrejournalen?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.700 visninger
4 svar
11 synes godt om
18. november 2014

Linda Stæhr

Hej jeg er gravid i uge 11 ,jeg vil spørge dig om , skal der vare barnes fars navn og cpr nr i vandreshonal .selvom jeg vil blive alenemor

Lindas svar

Kære H.H.

Jeg har måttet finde oplysningerne til dit spørgsmål ved at ringe rundt, fordi fødsler og graviditetsspørgsmål ikke er under mit hovedfelt. Men Skejby sygehus, som jeg ringede til, oplyste følgende:
Der er IKKE krav om at oplyse fars navn og CPR nummer på vandrejournalen. Vandrejournalens formål er primært at sikre dig under graviditet og fødsel, og hvis du nu ønskede, at far skulle med til fødslen, så skulle hans navn selvfølgelig fremgå af vandrejournalen… men det kan fravælges som du vil, og er INGEN pligt.

Det du derudover bør vide er hele efterspillet EFTER fødslen: At du skal vælge om du vil oplyse fars navn og CPR-nummer, når du har født. Fordi det kan give dig adgang til månedlige børnebidrag fra far, forudsat at han accepterer at være far til barnet.

Hvis han derimod nægter kendskab til barnet, ELLER hvis han efter at høre om barnet, kræver at se det, vil der køre en såkaldt ”Fadderskabssag”… Hvis du ønsker at vide mere om dette, skal du kontakte Statsforvaltningen på telefon: 72 56 70 00 eller finde oplysningerne selv på www.statsforvaltningen.dk
Venlig hilsen

Linda Stæhr Hansen
Familierådgiver v. Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2014

EKAB

Profilbillede for EKAB
Linda Stæhr skriver:

Hej jeg er gravid i uge 11 ,jeg vil spørge dig om , skal der vare barnes fars navn og cpr nr i vandreshonal .selvom jeg vil blive alenemor

Lindas svar

Kære H.H.

Jeg har måttet finde oplysningerne til dit spørgsmål ved at ringe rundt, fordi fødsler og graviditetsspørgsmål ikke er under mit hovedfelt. Men Skejby sygehus, som jeg ringede til, oplyste følgende:
Der er IKKE krav om at oplyse fars navn og CPR nummer på vandrejournalen. Vandrejournalens formål er primært at sikre dig under graviditet og fødsel, og hvis du nu ønskede, at far skulle med til fødslen, så skulle hans navn selvfølgelig fremgå af vandrejournalen… men det kan fravælges som du vil, og er INGEN pligt.

Det du derudover bør vide er hele efterspillet EFTER fødslen: At du skal vælge om du vil oplyse fars navn og CPR-nummer, når du har født. Fordi det kan give dig adgang til månedlige børnebidrag fra far, forudsat at han accepterer at være far til barnet.

Hvis han derimod nægter kendskab til barnet, ELLER hvis han efter at høre om barnet, kræver at se det, vil der køre en såkaldt ”Fadderskabssag”… Hvis du ønsker at vide mere om dette, skal du kontakte Statsforvaltningen på telefon: 72 56 70 00 eller finde oplysningerne selv på www.statsforvaltningen.dk
Venlig hilsen

Linda Stæhr Hansen
Familierådgiver v. Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

"Om du vil".. Mig bekendt er det da bundhamrende ulovligt at tilbageholde oplysninger omkring faren, når man ved hvem det er.

Så det er da bestemt ikke bare hvis vedkommende VIL oplyse det. Hun skal!

Anmeld

18. november 2014

Nystart

Det er lovpligtige at oplyse hvis man ved hvem far er.... Samt at det er lovpligtige at oplyse om man har været sammen med flere i samme periode..

Navne på mulig far/fædre SKAL Oplyses...herefter kan de nægte faderskab, men så ryger det videre til faderskabssag og møder de ikke op vil politiet pænt hente dem!

Anmeld

18. november 2014

got2b

Hun spurgte om hun skulle nævne far i vandrejournalen. Det andet det er et stykke papir hun får af jordemoder første gang. Tror godt hun ved at far skal nævnes, medmindre man ikke ved hvem faren er.

Anmeld

19. november 2014

Linda Stæhr

Profilbillede for Linda Stæhr

Tusind tak for rettelser!

Ang. vandrejournalen er der ingen oplysningspligt om far, men efter fødslen er reglerne i.f. statsforvaltningen følgende:

" Hvis faderskabet til dit barn ikke bliver registreret i forbindelse med barnets fødsel eller ikke anerkendes over for Statsforvaltningen, skal du oplyse til Statsforvaltningen, hvem der er eller kan være far til dit barn.

Oplyser du ikke, hvem der er eller kan være barnets far, bliver du indkaldt til møde i Statsforvaltningen. Her bliver du vejledt om, hvilken betydning dette vil kunne få for dig og dit barn. Hvis du stadig ikke oplyser, hvem der er eller kan være far til dit barn, vil sagen som udgangspunkt blive sendt til retten."

Man har selvfølgelig et valg, men dette har absolut også konsekvenser. Beklager jeg ikke fik dette med.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver i Trivsel i familien

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.