Hej jeg er gravid i uge 11 ,jeg vil spørge dig om , skal der vare barnes fars navn og cpr nr i vandreshonal .selvom jeg vil blive alenemor
Lindas svar
Kære H.H.
Jeg har måttet finde oplysningerne til dit spørgsmål ved at ringe rundt, fordi fødsler og graviditetsspørgsmål ikke er under mit hovedfelt. Men Skejby sygehus, som jeg ringede til, oplyste følgende:
Der er IKKE krav om at oplyse fars navn og CPR nummer på vandrejournalen. Vandrejournalens formål er primært at sikre dig under graviditet og fødsel, og hvis du nu ønskede, at far skulle med til fødslen, så skulle hans navn selvfølgelig fremgå af vandrejournalen… men det kan fravælges som du vil, og er INGEN pligt.
Det du derudover bør vide er hele efterspillet EFTER fødslen: At du skal vælge om du vil oplyse fars navn og CPR-nummer, når du har født. Fordi det kan give dig adgang til månedlige børnebidrag fra far, forudsat at han accepterer at være far til barnet.
Hvis han derimod nægter kendskab til barnet, ELLER hvis han efter at høre om barnet, kræver at se det, vil der køre en såkaldt ”Fadderskabssag”… Hvis du ønsker at vide mere om dette, skal du kontakte Statsforvaltningen på telefon: 72 56 70 00 eller finde oplysningerne selv på
www.statsforvaltningen.dkVenlig hilsen
Linda Stæhr Hansen
Familierådgiver v. Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld