Eksperthjælp: Parforholdet og arbejdet på graviditet

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

1.134 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. oktober 2014

Gitte Sander

Hej Gitte,

Min kæreste og jeg har prøvet at få er barn i 8 mdr. nu. Jeg kan mærke at jeg er blevet mere opmærksom på min krop, men føler mig også lidt småtosset, da jeg overtolker mange ting til at
måske er gravid. Hver gang jeg får min menstruation, får jeg lidt en nedtur. Jeg holder det for mig selv, (vores projekt baby er hjemmeligt) da jeg tænker min kæreste måske vil tænke jeg er skør eller at det vil skræmme ham jeg reagere så voldsomt.

Føler til tider at jeg vil det mere end ham. Er det normalt at mod har svært ved at relatere til projekt baby før man står med en positiv test? De oplever selvfølgelig ikke på egen krop som kvinden gør.

Mvh "Silje"

Gittes svar

Hej Silje,

Tak for dit spørgsmål.
Det er ganske almindeligt at blive meget fokuseret på om man nu er blevet gravid denne gang og få lidt (eller meget) en nedtur, når menstruationen så kommer, over at det endnu ikke er lykkedes. Det er jo fordi ønsket er stort, at det kan være svært at bevare tålmodigheden.

Jeg tror, der er en 'trykfejl' i dit spørgsmål og at du mener om det er normalt at mænd har svært ved at relatere til projekt baby, før testen er positiv. Ja, det er det. Piger starter jo ofte allerede som helt små med at lege med dukker og forestille sig, de er 'moderen' i legene, og mange kvinder har haft håb og drømme om at få barn i mange år, imens mange mænd kan komme længere op i alderen før trangen melder sig. Det er meget almindeligt at kvinden på den måde faktisk er hurtigere parat til det og på den måde vil det mere end ham, også i graviditeten. Mange mænd opdager først rigtig, at de ville det, når barnet kommer.

Og du har fuldstændig ret i, at manden oplever ikke de op og nedture på egen krop, som du i øjeblikket gennemlever. Derfor vil jeg også anbefale dig at fortælle ham om det, så han kan have en chance for at følge med og forstå, hvor du er henne i det. Hvis ikke du fortæller om det, har han ikke en kinamands chance for at forstå dine humørsvingninger.

Forvent dog ikke, at han fuldstændigt kan forstå, hvad du taler om, da han netop ikke gennemlever de samme fysiske og hormonelle udsvingninger, så det kan godt være lidt af et mysterie for ham, hvad der foregår ovre i dig.

Det er vigtigt som par at kunne dele sine følelser med hinanden og rumme hinandens forskelligheder. At han kan give plads til at støtte dig i det, du gennemlever, og at du kan rumme, at det måske er mere fjernt for ham, så længe barnet ikke er der endnu, men at det ikke behøver betyde, at han ikke vil det.

For at føle sig mindre alene med det, kunne du også overveje om det måske var værd at snakke med en anden kvinde om 'hemmeligheden', som har prøvet noget lignende selv…

Håber det gav lidt.

Mange hilsener
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.