"Ugentlig vægtøgning for babyer"
Hej Lisbeth.
Beklager at jeg skriver igen, igen, men der er så mange spørgsmål der dukker op hele tiden! 
Denne gang handler mit spørgsmål om mængden af modermælkserstatning.
Man siger jo at børn bør spise cirka 1/6 af deres vægt..
Men hvad så hvis barnet spiser mindre? Ved at der er andre som ikke når deres døgnmængde. Hvornår er det okay?
Jeg tænker at hvis de tager nok på, altså de der 200g. om ugen, så må mængden de får vel være fin nok?
Er det kun vægten som afgør om det er ok med mængden af mad, eller er der andet man også skal tage stilling til?
Min søn spiser nemlig ikke det han bør. Men tager godt på. Indtil sidste uge tog han 450g. (!) på hver uge, men denne uge har han dog "kun" taget 200g. på, hvilket min sundhedsplejerske siger er den mest optimale vægtøgning, og han bør ikke tage mere end 200g. på.
Derudover vil jeg høre hvor meget du mener de SKAL tage på om ugen? Og hvor længe er det man siger omkring de 200g? Der kommer vel et tidspunkt hvor de stopper med at vokse helt så hurtigt?
På forhånd tak igen, igen.
Mvh. Mie
Lisbeths svar
Hej Mie!
Det er helt i orden du skriver.
Når du er bekymret skal du have svar.
At være ny mor og hele tiden tænke på om barnet får det han skal have tærer på kræfterne.
Det er en meget fin vægtøgning han har , man siger minimum 150 gr om ugen i starten. for at sikre der er nok energi til hjerne og den øvrige vækst.
Han ligger flot med de 200 gr som den sidste vægtøgning er.
Når barnet er ca 6 måneder siger man at fødselsvægten skal være fordoblet.
Det skal han nok nå.
Det næste halve år indtil 1 års alderen tager barnet lidt mindre på .
Der er stor forskel på børns vægt. de skal bare følge deres kurve. d.v.s de skal vokse i længden og tage på i vægt på den kurve de startede med.
Nogen ligger på den lave, nogen ligger i midten, mens andre ligger højt.
Det vigtige er at han trives og vokser.
Håber det giver lidt ro, så du kan slippe dine bekymringer og nyde din dejlige dreng.
Hav en skøn sommer
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Når
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld